SIMON WIESENTHAL: IMPOSTORUL NR. 2
Scrisoare deschisă adresată
d-lui Victor Ponta, premierul României,
d-nei Mona Pivniceru, ministrul Justiţiei,
d-lui Puiu Haşotti, ministrul Culturii şi şi
Patrimoniului Naţional,
d-lui George Maior, directorul Serviciului Român de
Informaţii
În articolul „Mariana
Maxim: nemernica neamului“, publicat în septembrie 2006, republicat, recent, aici
[1], cerusem Parchetului General de pe lîngă Înalta Curte de Casaţie şi
Justiţie să incrimineze Centrul „Simon Wiesenthal“ pentru instigare la denunţ
calomnios, în cadrul campaniei „Ultima
şansă“ [2], soldată cu moartea nonagenarului Ioan Alexa, acuzat,
neîntemeiat, de participare la pretinsul holocaust al evreilor din România, în
speţă la situaţia din Iaşi, din anii 1940-1941. Parchetul General indicat mai
sus nu a făcut-o; probabil că cei din conducere şi-or fi zis că, de vreme ce
tot a murit, n-avea rost să-şi deranjeze preţioasele lor funduri de pe scaun
şi, apoi, tot murea, fiindcă avea 96 de ani. În plus, este evident că a
intervenit, în conştiinţa lor, şi lichelismul manifestat faţă de membrii
„poporului ales“, personalizaţi de Centrul „Simon Wiesenthal“ din Ierusalim!
Campania de incitare la denunţuri începuse, în Europa Occidentală, în 2003,
după cum relevă ziaristul austriac Michael Leidig în articolul „Austrians
split by 'shop a Nazi' campaign“, preluat în presa britanică [3].
Numai că respectivul
Centru poartă numele unui impostor, unui escroc, Simon Wiesenthal – care, deci,
nu are cum să fie un individ „ales“, măcar în sensul de „distins, de valoare“.
Nepedepsirea acestor impostori care se folosesc cu nonşalanţă de numele acestui
escroc le-a permis să intervină, incontinuu, în viaţa publică a României şi să
facă presiuni asupra autorităţilor române: să nu mai tipărească monedele jubiliare [4] despre patriarhii
României, să modifice explicaţia cuvîntului „jidan“ din DEX, să condamne
recitarea poeziei lui Radu Gyr etc. Dacă
îi evaluăm după notorietatea şi nocivitatea acţiunilor acestor impostori
agresivi, am obţine următoarea clasificare: Elie Wiesel – impostorul nr. 1, cf.
notele [5] şi [6]; Simon Wiesenthal – impostorul nr. 2, nota [7]; Radu Ioanid – impostorul nr. 3, nota [8]; Marco
Maximilian Katz – impostorul nr. 4 [9]; Efraim Zuroff – impostorul nr. 5, cf.
[10]. Agresiunile acestora de propagandă a Holocau$tului – Minciuna secolului XX,
cf. [11] – au fost larg comentate şi condamnate în presa românească.
Întrucît acţiunile
acestor escroci constituie agresiuni inadmisibile la adresa securităţii
naţionale, a demnităţii, imaginii, istoriei şi valorilor tradiţionale ale României,
solicit interzicerea activităţii acestor
organizaţii în România, iar membrii acestora să fie declaraţi persona non grata. În acest scop, vă
prezint, ca argument necesar şi suplimentar, faţă de bibliografia de mai jos, articolul
lui Mark Weber, „Simon Wiesenthal: Fraudulent 'Nazi Hunter'“.
Note
bibliografice
12 decembrie 2012
Colonel (r.) Vasile I.
Zărnescu,
Redactor şef al revistei
SANTINELA
***
„Simon
Wiesenthal: Fraudulent 'Nazi Hunter'“
De mai
bine de 40 de ani, Simon Wiesenthal vânează sute de criminali nazişti, prin
intermediul „Centrului pentru Documentare Evreiască“ din Viena. Pentru
activitatea sa ca cel mai cunoscut „vânător de nazişti“ al lumii, el a primit
mai multe recunoaşteri şi medalii, inclusiv cea mai înaltă distincţie a
Germaniei. La o ceremonie de la Casa Albă din august 1980, preşedintele Carter,
cu ochii plini de lacrimi, i-a acordat medalia de aur decernată de Congresul
SUA. Preşedintele Reagan l-a lăudat în noiembrie 1988 ca pe unul dintre „eroii
adevăraţi“ ai secolului 20.
Această
legendă vie a fost descrisă în termeni elogioşi de Laurence Oliver în al său
film de ficţiune „Băieţii din Brazilia“ (The
Boys From Brazil) şi de Ben Kingsley în filmul pentru televiziune
„Criminali printre noi: povestea lui Simon Wiesenthal“ (Murderers Among Us: The Simon
Wiesenthal Story). Una dintre cele mai proeminente organizaţii pro-holocaust
îi poartă numele: „Centrul Simon Wiesenthal din Los Angeles“.
Reputaţia
lui Wiesenthal ca autoritate morală este nemeritată. Omul pe care The Washington Post îl numea „Îngerul
răzbunător al Holocaustului“ [1] manifestă o puţin cunoscută, dar foarte
documentată, amoralitate faţă de adevăr. El a minţit în legătură cu aventurile
sale din perioada războiului, şi-a măsluit realizările postbelice ca „vânător
de nazişti“ şi a răspândit în mod voit minciuni josnice despre presupuse
atrocităţi germane.
Relatări diferite
Szymon
(Simon) Wiesenthal s-a născut pe 31 decembrie 1908 în Buczacz, un oraș din Galiţia (azi Buhaci, în Ucraina) în partea de
răsărit a Imperiului Austro-ungar. Tatăl său era un prosper comerciant de
zahăr.
În ciuda
a tot ce s-ar scris despre el, nu este clar ce anume a făcut Wiesenthal în
timpul războiului, sub ocupaţia germană. El a furnizat povesti contradictorii
în trei relatări privind activităţile sale din timpul războiului. Prima a fost
furnizată sub jurământ în timpul sesiunii de interogatorii din mai 1948,
realizată de un oficial al comisiei americane pentru crime de război de la Nürnberg
[2]. A doua este un sumar al vieţii sale, oferit de Wiesenthal ca parte a
Cererii de Ajutor din ianuarie 1949, adresată Comitetului Internaţional pentru
Refugiaţi [3]. A treia relatare este inclusă în autobiografia sa, Criminali printre noi,
publicată în 1967 [4].
Inginer sovietic sau mecanic în fabrică?
La
interogatoriul său din 1948, Wiesenthal a declarat că „între 1939 şi 1941“ el
ar fi lucrat ca „inginer-şef sovietic în Lvov şi Odessa“ [5]. Conform cu
aceasta, el a declarat în 1949 că din decembrie 1939 până în aprilie 1940 a
lucrat ca arhitect în portul Odessa. Însă potrivit autobiografiei sale, el a
petrecut perioada dintre jumătatea lui septembrie 1939 şi iunie 1941 în oraşul
Lvov condus de sovietici, unde a lucrat ca „mecanic într-o fabrică ce produce
arcuri de pat“ [6].
Relativă libertate
După ce
germanii au preluat controlul asupra Galiţiei, în iunie 1941, Wiesenthal a fost
adus pentru o vreme în lagărul de concentrare Janowska de lângă Lvov, de unde a
fost transferat după câteva luni într-un lagăr pentru lucrări de reparaţii
(OAW) din Lvov, pentru căile ferate din Polonia administrată de germani.
Wiesenthal a declarat în autobiografia sa că acolo a lucrat ca „tehnician şi
proiectant“, că a fost bine tratat şi că superiorul său imediat, care era „în
secret, un anti-nazist“, chiar îi permitea să poarte două pistoale. Biroul său
era într-o „colibă mică de lemn“, iar el se bucura de „o relativă libertate,
putând să se plimbe prin şantier“ [7].
Luptător la partizani?
Următoarea
perioadă a vieţii lui Wiesenthal – din octombrie 1943 până în iunie 1944 – este
cea mai obscură, iar ceea ce povesteşte el despre această perioadă e
contradictoriu. La interogatoriul său din 1948, Wiesenthal a afirmat că a fugit
din lagărul Janowska din Lvov şi că s-a alăturat „unui grup de partizani care
acţiona în zona Tarnopol-Kamenopodolsk“ [8]. El a declarat că a fost „partizan
între 6 octombrie 1943 până la mijlocul lui februarie 1944“ şi că unitatea sa a
luptat împotriva forţelor ucrainene, atât cele din Divizia SS „Galiţia“, cât şi
cele din forţele de partizani independente UPA [9].
Wiesenthal
a declarat că a avut gradul de locotenent şi, apoi, cel de maior, şi că era
responsabil cu construirea de buncăre şi linii de fortificaţii. Deşi nu a fost
explicit, el a sugerat că această (presupusă) unitate de partizani făcea parte
din Armia Ludowa („Armata
Populară“), o forţă militară comunistă polonă, creată şi controlată de
sovietici [10].
El a
afirmat că împreună cu alţi partizani a pătruns în Lvov în februarie 1944, unde
au fost „ascunşi de prieteni din A.L. ['Armata Populară']“. Pe 13 iunie 1944,
grupul a fost capturat de Poliţia Secretă germană. (Deşi partizanii evrei găsiţi
în ascunzători erau deseori executaţi, Wiesenthal a declarat că el a fost cruţat.)
Wiesenthal a spus cam aceeaşi poveste şi în declaraţia din 1949. El a declarat
că a fugit din prizonierat la începutul lui octombrie 1943 şi că, apoi, „a
luptat împotriva germanilor ca partizan în păduri“ timp de opt luni – din 2
octombrie 1943 până în martie 1944. După aceea a stat „ascuns“ în Lvov, între
martie şi iunie 1944.
Wiesenthal
oferă o poveste total diferită în autobiografia sa din 1967. El povesteşte că
după ce a fugit de pe şantierul de reparaţii, pe 2 octombrie 1943, a stat
ascuns în casele unor prieteni până pe 13 iunie 1944, când a fost descoperit de
poliţia polonă şi germană şi trimis într-un lagăr de concentrare. Despre
activitatea sa ca partizan nu pomeneşte nimic [11].
Potrivit
interogatoriului din 1948 şi autobiografiei din 1967, el a încercat să se
sinucidă pe 15 iunie 1944, tăindu-şi venele. În mod remarcabil, a fost salvat
de la moarte de doctorii germani SS şi s-a refăcut într-un spital SS [12]. A
rămas în lagărul de concentrare din Lvov „cu raţii duble“ pentru o vreme şi,
apoi, spune el în autobiografia sa, a fost transferat în diferite lagăre de
concentrare. A petrecut ultimele luni de război în mai multe lagăre, până când
a fost eliberat de americani din Mauthausen (Austria) pe 5 mai 1945 [13].
Şi-a
inventat Wiesenthal trecutul de partizan glorios? Sau a încercat să-şi ascundă
activitatea de luptător comunist? Sau în realitate lucrurile stau cu totul
altfel – o realitate de care îi este ruşine?
Agent nazist?
A lucrat
Wiesenthal în mod voluntar pentru opresorii săi din timpul războiului? Această
acuzaţie a fost formulată de cancelarul austriac Bruno Kreisky, tot de origine
evreiască şi şef pentru mulţi ani al Partidului Socialist Austriac. În timpul
interviului cu jurnaliştii străini din 1975, Kreisky l-a acuzat pe Wiesenthal
că foloseşte „metode mafiote“, respingând pretenţiile acestuia de „autoritate
morală“ şi sugerând că acesta ar fi fost agent pentru autorităţile germane.
Unele dintre cele mai pertinente remarci, apărute în revista austriacă de ştiri
Profil, includ:
Îl cunosc
pe d-l Wiesenthal numai din rapoarte secrete, care sunt foarte urâte, foarte
proaste. Afirm aceasta în calitate de Cancelar Federal… Şi afirm că d-l
Wiesenthal avea o altă relație cu Gestapo decât aveam eu. Da, aceasta se poate
dovedi. Nu pot spune mai multe [acum]. Restul îl voi declara în instanţă.
Relaţia
mea cu Gestapo este clară. Am fost deţinutul lor şi am fost interogat. Relaţia
lui era una diferită, pot spune, şi asta se poate vedea clar. E destul de rău
ce am spus deja aici. Însă nu se poate ascunde doar acuzându-mă pe mine că îi
pătez onoarea în presă, aşa cum poate s-ar gândi. Nu e chiar atât de simplu,
pentru că asta ar însemna un mare proces în instanţă… Un om ca acesta nu are
dreptul să se pretindă o autoritate morală. Asta e ceea ce afirm. Nu are dreptul…
Un om
care, după părerea mea, e agent şi foloseşte metode mafiote… Un astfel de om
trebuie să plece…
Nu e
deloc un domn şi nici o autoritate morală… Nu ar trebui să pretindă că e o
autoritate morală…
D-l
Wiesenthal a trăit în acea perioadă în sfera de influentă nazistă fără să fie
persecutat. Corect? Nu s-a ascuns şi nu a fost persecutat, da? E clar? Probabil
ştiţi, nimeni nu putea risca asta.
El nu era
un „submarin“… adică se dădea la fund şi se ascundea, ci umbla liber fără
riscul persecuţiei. Cred că e destul. Erau multe ocazii să devii agent. El nu a
fost obligat să fie agent Gestapo. Erau multe alte slujbe [14].
Ca
răspuns la aceste afirmaţii şocante, Wiesenthal a început să pregătească o acţiune
în instanţă împotriva Cancelarului. În cele din urmă, atât Wiesenthal cât şi
Kreisky au dat înapoi, evitând un conflict juridic major.
Miturile de la Mauthausen
Înainte
de a deveni faimos ca „vânător de nazişti“, el şi-a făurit un nume ca
propagandist. În 1946, Wiesenthal publica KZ
Mauthausen, o lucrare de 85 de pagini, care conţinea schiţele lui
amatoriceşti, prin care urmărea să descrie ororile din lagărul de concentrare
de la Mauthausen. Un desen prezintă trei deţinuţi legaţi de nişte stâlpi,
executaţi de germani [15].
Desenul
este absolut fals (vezi foto alăturată). A fost copiat, cu mici modificări, de
pe fotografii apărute în revista Life
în 1945, care prezentau executarea prin împuşcare în decembrie 1944 a trei
soldaţi germani care fuseseră capturaţi spionând în spatele liniilor în timpul
Bătăliei de la Bulge [16]. Sursa desenului lui Wiesenthal este evidentă pentru
oricine îl compară cu fotografiile din revista Life [17].
Caracterul
iresponsabil al acestei cărţi este demonstrat şi de citarea extensivă de către
Wiesenthal a presupusei „mărturii de pe patul de moarte“ a comandantului de la
Mauthausen, Franz Ziereis, potrivit căreia patru milioane de oameni au fost
gazaţi cu monoxid de carbon în lagărul satelit de la Hartheim [18]. Această
afirmaţie este total absurdă şi nici un istoric serios al Holocaustului nu o
acceptă [19]. Potrivit „mărturiei“ lui Ziereis citată de Wiesenthal, germanii
ar fi omorât alte zece milioane în Polonia, Lituania şi Letonia [20]. De fapt,
această „mărturie“ frauduloasă a fost obţinută
prin tortură [21].
După ani de zile, Wiesenthal continua să mintă în
legătură cu Mauthausen. Într-un interviu din 1983 acordat cotidianului USA Today, el afirma despre experienţa
sa de la Mauthausen: „Am fost unul dintre cei 34 de deţinuţi rămaşi în viaţă,
dintre cei 150.000 aduşi acolo“ [22]. Aceasta este o minciună făţişă. Se pare
că anii nu au menajat memoria lui Wiesenthal, pentru că în autobiografie el
scria că „aproape 3.000 de deţinuţi au murit la Mauthausen după ce americanii
ne-au eliberat pe 5 mai 1945“ [23]. O fostă deţinută, Evelyn Le Chene, a
declarat, în lucrarea sa despre Mauthausen, că erau 64.000 de deţinuţi în lagăr
atunci când acesta a fost eliberat în mai 1945 [24]. Potrivit Enciclopediei Iudaice, cel puţin 212.000
deţinuţi au supravieţuit internării în complexul Mauthausen [25].
După
război, Wiesenthal a lucrat pentru Biroul pentru Servicii Strategice al S.U.A.
(premergător C.I.A.) şi pentru Corpul de Contraspionaj al armatei S.U.A. (C.I.C.).
De asemenea, a fost vicepreşedinte al Comitetului Central Evreiesc din zona de
ocupaţie americană din Austria [26].
„Săpun uman“
Wiesenthal
a pus în circulaţie una dintre cele mai macabre poveşti ale Holocaustului,
acuzaţia că germanii ar fi fabricat săpun din cadavrele evreilor ucişi. Conform
acestei poveşti, literele „R.I.F.“ de pe bucăţile de săpun ar fi însemnat
„Grăsime evreiască pură“ („Rein judisches
Fett“). În realitate, iniţialele însemnau „Centrul Naţional pentru
Aprovizionare cu Grăsime Industrială“ („Reichstelle fur industrielle
Fettversorgung“) [27].
Wiesenthal
a promovat legenda despre „săpunul uman“ în articolele publicate în 1946 în
revista comunităţii evreieşti din Austria, Der
Neue Weg („Drum nou“). Într-un articol intitulat „RIF“, el scria: «Teribilele
cuvinte „transport pentru săpun“ au fost prima oară auzite la sfârşitul lui
1942. Era la Autoritatea Generală [Polonă], iar fabrica era în Galiţia, la
Belzec. Din aprilie 1942 până în mai 1943, 900.000 de evrei au fost folosiţi ca
materie primă în această fabrică». După ce cadavrele erau transformate în
diferite materii prime, scrie Wiesenthal, „ce rămânea, materia grasă reziduală,
era folosită pentru a fabrica săpun“.
El
continuă: „După 1942, cei de la Autoritatea Generală ştiau destul de bine ce
era săpunul RIF. Lumea civilizată nu poate crede bucuria cu care naziştii şi
femeile lor de la Autoritatea Generală se gândeau la acest săpun. În fiecare
bucată de săpun ei vedeau un evreu care fusese în mod miraculos pus acolo,
astfel ca să nu devină un al doilea Freud, Ehrlich sau Einstein“ [28].
Ca orice
poveste senzaţională despre atrocităţile comise de germani în Al Doilea Război Mondial,
şi povestea cu săpunul din cadavre de evrei a ajuns departe. Evreul Richard Würmbrand,
convertit la creştinism protestant şi devenit predicator, menţiona şi el
această poveste în predicile lui, mirându-se retoric „cum au putut germanii, un
popor, dealtfel, civilizat, să facă aşa ceva?!“
Într-un
alt articol plin de imaginaţie, scris în 1946 şi intitulat „Fabrica de Săpun
Belzec“, Wiesenthal pretinde că mase de evrei au fost exterminate folosindu-se
duşuri pentru electrocutare:
Oamenii,
împinşi de SS, letoni şi ucraineni, intrau pe uşa deschisă a „băii“. Puteau
intra cinci sute de persoane odată. Podeaua „sălilor de baie“ era din metal.
Din tavan atârnau duşuri. Când sala era plină, SS-iştii dădeau drumul unui
curent electric de 5.000 de volţi prin podeaua de metal. În acelaşi timp,
curgea apă din duşuri. Un ţipăt scurt şi execuţia era gata. Un medic SS pe nume
Schmidt constata printr-o ferestruică că victimele sunt moarte. Se deschidea a
doua uşă, intra „comandoul moţii“ şi scotea rapid cadavrele. Totul era gata
pentru următorii 500 [29].
Astăzi
nici un istoric serios nu acceptă poveştile cu cadavrele evreilor care erau
transformate în săpun sau cu evreii care erau electrocutaţi la Belzec (sau în
altă parte).
Imaginaţia
lui Wiesenthal în ale istoriei nu se limitează la secolul 20. În cartea sa din
1973, Pânzele speranţei,
el pretindea că Cristofor Columb era de fapt un evreu, iar istorica lui
călătorie din 1492 către emisfera nordică ar fi fost de fapt o căutare a unei
noi patrii pentru evreii din Europa [30].
Desigur,
Wiesenthal nu se înşeală mereu. În 1975 şi, din nou în 1993, el a recunoscut
public că „pe teritoriul german nu a existat nici un lagăr de exterminare“ [31].
El a admis implicit că afirmaţiile făcute la Nürnberg şi în alte locuri, că
Buchenwald, Dachau şi alte lagăre din Germania ar fi fost „lagăre de
exterminare“, nu sunt adevărate.
„Poveşti“ despre Eichmann
În cei
peste 40 de ani de „vânat nazişti“, rolul lui Wiesenthal în localizarea şi
capturarea lui Adolf Eichmann este deseori considerată cea mai mare realizare a
sa. (Eichmann a condus departamentul SS pentru afaceri evreieşti. A fost răpit
de agenţi israelieni în Argentina, în mai 1960, şi spânzurat la Ierusalim, după
un proces intens mediatizat.)
Isser
Harel, oficialul israelian care a condus echipa care l-a capturat pe Eichmann,
a declarat fără echivoc că Wiesenthal nu a avut „absolut nici o legătură“ cu
capturarea. (Harel a fost şef al Mossadului şi al Shin Bet, serviciile de
informaţii externe şi interne ale Israelului.) [33].
Wiesenthal
nu numai că „nu avut nici un rol“ în acţiune, a spus Harel, dar, de fapt, a pus
în pericol întreaga operaţiune Eichmann. Într-un manuscris de 278 de pagini,
Harel a respins orice pretenţie a lui Wiesenthal privind presupusul său rol în
identificarea şi capturarea lui Eichmann. Pretenţiile lui Wiesenthal şi ale
prietenilor acestuia privind presupusul rol crucial în capturarea fostului ofiţer
SS, a afirmat Harel, nu au nici un temei de fapt. Multe dintre afirmaţiile şi
întâmplările descrise de Wiesenthal în două cărţi, a spus oficialul israelian,
sunt „fantasmagorii“ [34].
„Rapoartele
şi declaraţiile lui Wiesenthal din acea vreme arată fără echivoc că nu avea
habar de Eichmann“, a spus Harel [35]. (De exemplu, chiar înainte de capturarea
lui Eichmann în Argentina, Wiesenthal îl localiza prin Japonia şi Arabia
Saudită.) [36].
Caracterizându-l
pe Wiesenthal ca pe un oportunist de carieră, Harel a conchis: „Toate informaţiile
oferite de Wiesenthal înainte de operaţiune au fost de valoare zero, iar uneori
chiar ne-au pus pe o pistă falsă“ [37].
Acuzaţii gratuite în cazul Walus
Unul
dintre cele mai spectaculoase cazuri ale lui Wiesenthal l-au implicat pe Frank
Walus, un american din Chicago, născut în Polonia. Într-o scrisoare din 10
decembrie 1974, el afirma că Walus „i-a dat pe evrei pe mâna Gestapoului“, la
Czestochowa şi Kielce în Polonia în timpul războiului. Scrisoarea a provocat o
investigaţie a guvernului S.U.A. şi un proces în instanţă [38]. The Washington Post a analizat cazul
într-un articol din 1981, numit „Nazistul care nu era: Cum a reuşit vânătoarea
de vrăjitoare a unui judecător, a presei şi a investigatorilor să transforme un
om nevinovat într-un criminal de război“. Materialul, aparţinând Asociaţiei
Barourilor Americane, afirmă:
În
ianuarie 1977, guvernul SUA l-a acuzat pe Frank Walus din Chicago că ar fi
comis atrocităţi în Polonia în Al Doilea Război Mondial.
În anii
care au urmat, acest muncitor pensionat a contractat datorii de peste 60.000
USD pentru a se apăra. El a compărut la tribunal alături de unsprezece supravieţuitori
evrei din timpul ocupaţiei germane din Polonia, care au declarat că l-au văzut
omorând copii, o bătrână, o tânără, un cocoşat şi alţi oameni…
Dovezi
zdrobitoare arată că Walus nu numai că nu este criminal de război nazist, dar
el nici măcar nu a fost în Polonia în timpul războiului.
… Într-o
atmosferă de ură şi aversiune vecină cu isteria, guvernul a persecutat un om
nevinovat. În 1974, Simon Wiesenthal, faimosul „vânător de nazişti“ din Viena,
l-a denunţat pe Walus că „a executat acţiuni pentru Gestapo în ghetourile
Czestochowa şi Kielce, şi că a predat un număr de evrei Gestapoului“ [39].
Săptămânalul
Reader din Chicago a publicat un
articol detaliat despre acest caz în 1981, numit „Persecutarea lui Frank Walus:
Cum să prinzi un nazist: Guvernul SUA dorea un criminal de război. Astfel, cu
ajutorul lui Simon Wiesenthal, al politiei israeliene, al presei locale şi al
judecătorului Julius Hoffman, s-a inventat unul“ [40]. În articol se afirmă:
… E logic
să presupunem că „rapoartele“ primite de Wiesenthal [împotriva lui Walus] erau
de fapt zvonuri… Cu alte cuvinte, Simon Wiesenthal nu avea nici o dovadă
împotriva lui Walus. Cu toate acestea, el l-a denunţat.
În timp
ce judecătorul Hoffman se ocupa de cazul Walus, Holocaustul era subiectul
favorit al posturilor de televiziune. În acea perioadă, în aprilie 1978, Simon
Wiesenthal a venit la Chicago, unde a dat interviuri lăudându-se cu depistarea
lui Walus. „Cum a contribuit vânătorul de nazişti la prinderea lui Walus“, a scris
Sun-Times într-un articol semnat de
Bob Olmstead. Wiesenthal a afirmat că „nu i s-a întâmplat niciodată să se înşele“.
„Ştiu că mii de oameni aşteaptă să greşesc“, a spus el.
După un
adevărat război juridic, omul care a fost demonizat şi atacat fizic ca
„măcelarul din Kielce“ a putut în cele din urmă să dovedească că a petrecut
anii războiului ca muncitor la o fermă din Germania. Frank Walus a murit în
august 1994, sărac lipit pământului şi plin de amărăciune.
Obstinaţia
lui Wiesenthal în cazul Walus ar fi trebuit să-i îndepărteze aura de
investigator de încredere. Însă reputaţia lui de Teflon a supravieţuit şi
acestui caz.
Erori în cazul Mengele
Mare
parte din mitul despre Wiesenthal se bazează pe vânarea lui Joseph Mengele,
doctorul de la Auschwitz, cunoscut ca „Îngerul Morţii“. Wiesenthal pretindea cu
regularitate că este pe urmele lui Mengele. Wiesenthal a declarat că
informatorii lui l-au „văzut“ sau tocmai „l-au scăpat“ pe misteriosul doctor în
Peru, Chile, Brazilia, Spania, Grecia şi încă vreo şase locuri din Paraguay [41].
Cel mai
frapant incident a avut loc în vara lui 1960. Wiesenthal declarase că Mengele
se ascunde pe o mică insulă grecească, de unde tocmai fugise cu câteva ore
înainte. Wiesenthal a continuat să persiste în această poveste, dând şi detalii
precise, chiar şi după ce un reporter pe care îl angajase să verifice l-a
informat că povestea era falsă de la cap la coadă [42].
Potrivit
unui alt raport Wiesenthal, Mengele a pus la cale în 1960 asasinarea uneia
dintre fostele sale victime, o femeie chipurile sterilizată la Auschwitz. După
identificarea ei şi a tatuajului specific lagărului, la un hotel din Argentina
unde locuia şi el, Mengele ar fi aranjat omorârea ei de teamă că femeia l-ar fi
putut da de gol. S-a dovedit, însă, că femeia nu fusese niciodată într-un lagăr
de concentrare, că nu avea nici un tatuaj, că nu-l întâlnise niciodată pe
Mengele şi că decesul ei a fost un accident pe munte [43].
Mengele
cina regulat la cele mai fine restaurante din Asuncion, capitala Paraguayului,
afirma Wiesenthal în 1977, şi chipurile se plimba prin oraş cu o armată de
gărzi de corp, într-un Mercedes negru [44].
Wiesenthal
anunţa, în 1985, că este „100 la sută sigur“ că Mengele se ascunde în Paraguay şi
acuza familia Mengele din Germania că ar şti unde anume se află acesta. S-a
dovedit, însă, că Wiesenthal bătea câmpii. S-a stabilit definitiv că Mengele
murise în 1979 în Brazilia, unde trăise ani de zile într-o sărăcie anonimă [45].
Ambasadorul
Israelului în Paraguay între 1968 şi 1972, Benjamin (Benno) Varon, a remarcat
în 1983 despre campania Mengele: „Wiesenthal face declaraţii periodice cum că
urmează să-l prindă, probabil pentru a obţine fonduri pentru activităţile sale,
iar numele lui Mengele este întotdeauna bun pentru prins peşti“. Wiesenthal „a
eşuat lamentabil“ în cazul Mengele, a afirmat diplomatul cu altă ocazie [46].
Despre cazul Mengele, fostul şef al Mossad a opinat că „nebunia lui Wiesenthal
frizează patologicul“ [47].
În
realitate, marele dosar Mengele de la Centrul de Documentare al Wiesenthal de
la Viena era un maldăr de informaţii inutile, care, în opinia lui London Times, „contribuiau la susţinerea
mitului său auto-făurit, oferind o măruntă satisfacţie celor care păreau să aibă
nevoie de un răspuns final în problema lui Mengele“ [48].
În
viziunea lui Gerald Posner şi John Ware, coautori ai cărții Mengele:
Povestea completă, Wiesenthal a petrecut ani de zile cultivându-şi cu
asiduitate „o imagine mitică de detectiv neobosit, pornit pe urmele unui
omnipotent şi sinistru Mengele şi a unei uriaşe reţele naziste“. Graţie
„abilităţii sale de a juca în faţa galeriei“, au conchis Posner şi Ware,
Wiesenthal „şi-a compromis definitiv credibilitatea“ [49].
„Incompetenţă şi aroganţă“
Eli Rosenbaum,
un oficial din cadrul Biroului pentru Investigaţii Speciale al guvernului S.U.A.,
responsabil cu „vânarea de nazişti“ şi investigator pentru Congresul Evreiesc
Mondial, a analizat cu atenţie reputaţia de „vânător de nazişti“ pe care şi-a
cultivat-o Wiesenthal, într-o carte din 1993, intitulată Trădarea [50]. De exemplu, afirmă Rosenbaum, „toate rapoartele lui
Wiesenthal îl plasau pe Mengele prin toate ţările din America Latină, mai puţin
în cea în care se afla de fapt – Brazilia“ [51].
Wiesenthal,
scrie Rosenbaum, este un investigator „patetic de ineficient“, care „a depăşit
de mult bufoneria şi închipuirea de sine“. Mare parte din ilustra sa carieră, a
afirmat Rosenbaum, e caracterizată de „incompetenţă şi aroganţă“ [52].
Bruno
Kreisky şi-a concentrat atitudinea faţă de acest „vânător de nazişti“ în aceste
cuvinte:
Inginerul
Wiesenthal, sau ce-o fi el, mă urăşte pentru că ştie că îi detest activitatea.
Grupul Wiesenthal este o mafie cvasi-politică care lucrează împotriva Austriei
folosind metode josnice. Wiesenthal este cunoscut ca o persoană care nu prea
iubeşte adevărul, care nu e prea selectiv în metodele sale şi care foloseşte şmecherii.
Pretinde că este „vânătorul lui Eichmann“, deşi toată lumea ştie că aceasta a
fost acţiunea unui serviciu secret, iar Wiesenthal încearcă doar să se laude cu
asta [53].
„Comercializarea“ Holocaustului
Centrul
Wiesenthal din Los Angeles îi plăteşte „vânătorului de nazişti“ de la Viena
suma anuală de 75.000 de dolari pentru folosirea numelui său, a declarat în 1988
directorul Muzeului Holocaustului Yad Vashem din Israel.
Atât
Centrul, cât şi Wiesenthal „comercializează“ şi „vulgarizează“ Holocaustul, a
adăugat directorul.
Wiesenthal
a avansat cifra de „11 milioane care au fost omorâţi în Holocaust – şase
milioane de evrei şi cinci milioane de ne-evrei“, a declarat oficialul de la
Yad Vashem. Întrebat de unde a scos aceste cifre, Wiesenthal a răspuns:
„Ne-evreii nu dau atenţie dacă nu le menţionezi şi pe victimele lor“.
Wiesenthal „a ales «cinci milioane (ne-evrei)» pentru că dorea un număr «diplomatic»,
unul care să indice un număr mare de victime printre ne-evrei, dar nicidecum
unul mai mare decât al evreilor…“ [54].
„Wiesenthal
şi Centrul din Los Angeles care îi poartă numele nu fac altceva decât să
vulgarizeze Holocaustul“, comenta The
Jewish Press, un săptămânal care se pretinde a fi cel mai mare ziar de
limbă engleză al comunităţii evreieşti din America.
În
ultimii ani, Wiesenthal a fost preocupat de creşterea efectului pe care îl are
revizionismul la adresa Holocaustului. În „Mesaj de la Simon Wiesenthal“,
publicat de Centrul care îi poartă numele, el spunea: „Astăzi, când văd creşterea
antisemitismului aici în Europa… popularitatea lui Le Pen, a lui David Duke, a
revizioniştilor Holocaustului, sunt convins mai mult ca oricând de nevoia unui
Beit Hashoah – Muzeu al Toleranţei“ la Los Angeles [55].
Wiesenthal
este întrebat frecvent de ce nu îi iartă pe cei care i-au persecutat pe evrei.
Răspunsul lui constant este acela că deşi el îi poate ierta în nume propriu pe
aceştia, nu are dreptul să-i ierte în numele altora [56]. Pe baza acestei
logici complicate, însă, el nu are nici dreptul de a acuza şi a persecuta pe
cineva în numele altora. Wiesenthal nu şi-a limitat niciodată „vânătoarea“ la
cei care l-au persecutat pe el personal.
„Mânat de ură“
Este
dificil de spus ce anume îl motivează pe acest om. Caută faimă şi aprecieri?
Sau încearcă doar să mascheze un episod ruşinos din trecutul său?
În mod
evident, lui Wiesenthal îi plac aprecierile pe care le primeşte. „Este un om cu
un ego puternic, mândru de mărturiile
despre sine şi de laudele primite“, menţionează Los Angeles Times [57]. Bruno Kreisky a oferit o explicaţie mai
simplă. El a spus despre Wiesenthal că este „mânat de ură“ [58].
Din
perspectiva înşelătoriilor, minciunilor şi incompetentei sale dovedite, laudele
deşănţate aduse acestui om vrednic de dispreţ sunt o tristă reflexie a
coruptibilităţii venale şi a auto-înşelătoriei vremurilor noastre.
Note
- Quoted in: M. Weber, „'Nazi Hunter' Caught Lying“, The Spotlight (Washington, DC), Oct. 26, 1981, p. 9.
- Interrogation of S. Wiesenthal on May 27 and 28, 1948, conducted by Curt Ponger of the Interrogation Branch of the Evidence Division of the Office (U.S.) Chief of Counsel for War Crimes. Interrogation No. 2820. On file at the National Archives (Washington, DC), „Records of the U.S. Nürnberg War Crimes Trials Interrogations, 1946-49“, Record Group 238, microfilm M-1019, roll 79, frames 460-469 and 470-476. Also cited in: „New Documents Raise New Doubts About Simon Wiesenthal's War Years“, The Journal of Historical Review, Winter 1988-89 (Vol. 8, No. 4), pp. 489-503.
- PCIRO (International Refugee Organization, Austria) "Application for Assistance" filled out and signed by Wiesenthal. Dated Jan. 16,1949. (This was a trial exhibit in the Walus court case. Photocopy in author's possession.)
- Simon Wiesenthal, The Murderers Among Us: The Simon Wiesenthal Memoirs. Edited by Joseph Wechsberg. (New York: McGraw Hill, 1967)
- Interrogation of S. Wiesenthal, May 27, 1948, pp. 1-2.
- The Murderers Among Us, p. 27.
- The Murderers Among Us, pp. 29-35. This account is not inconsistent with his 1948 and 1949 statements; See also: Simon Wiesenthal, Justice Not Vengeance (New York: Grove Weidenfeld: 1989), pp. 7-9.
- Interrogation of May 27, 1948, p. 2. In a signed 1945 statement, Wiesenthal wrote: „... I escaped on October 18, 1943, from the Lemberg [Lvov] hard labor camp where I was kept as a prisoner during my two years of labor at the railroad works... and went into hiding until joining Jewish partisans on November 21, 1943, who operated there. It was while fighting in the partisan ranks against the Nazis that we managed to collect and bury for safekeeping considerable amount of evidence... When the partisans were dispersed by the Germans I fled to Lemberg on February 10, 1944, and again went into hiding. On June 13, 1944, I was found during a house to house search and was immediately sent to the famous Lacki camp, near that city...“ Source: „Curriculum Vitae of Ing. Wiesenthal, Szymon“. SHAEF, Subject: War Crimes, July 6, 1945. Records of USAEUR, War Crimes Branch, National Archives (Suitland, Maryland), Records Group 338, Box 534, Folder 000-50-59. Wiesenthal's alleged partisans activities are also recounted in Alan Levy, The Wiesenthal File (Grand Rapids, Mich.: Eerdmans, 1994), pp. 50-53.
- Interrogation of May 28, 1948, pp. 1-2.
- Interrogation of May 28, 1948, p. 5.
- The Murderers Among Us, pp. 35-37.
- The Murderers Among Us, pp. 37-38; Interrogation, May 27, 1948, p. 2, and May 28, 1948, p. 5; A. Levy, The Wiesenthal File (1994), p. 54.
- The Murderers Among Us, pp. 39-44; Interrogation, May 27, 1948, pp. 2-3.
- Interview with foreign journalists in Vienna, Nov. 10, 1975. Text published in: „War Wiesenthal ein Gestapo-Kollaborateur?“, Profil (Vienna), No. 47, Nov. 18, 1975, pp. 16, 22-23; Reprinted in: Robert H. Drechsler, Simon Wiesenthal: Dokumentation (Vienna: 1982), pp. 215-218, 222-223; Quoted in part in A. Levy, The Wiesenthal File (1994), p. 349, and in, S. Wiesenthal, Justice Not Vengeance (New York: 1989), pp. 7, 299. Kreisky was not alone in charging that Wiesenthal had collaborated with the German Gestapo. Wim Van Leer, columnist for the English-language daily Jerusalem Post, stated in May 1986 that a high-level police official in Vienna, citing confidential police records, had told him during the early 1960s that these and other charges against Wiesenthal were true. Source: J. Bushinsky, „Nazi hunter sues over charges of links to Gestapo“, Chicago Sun-Times, Jan. 31, 1987.
- Simon Wiesenthal, KZ Mauthausen (Linz and Vienna: Ibis-Verlag, 1946). Facsimile reprint in: Robert H. Drechsler, Simon Wiesenthal: Dokumentation (Vienna: 1982), p. 64.
- „Firing Squad“, Life magazine, US edition, June 11, 1945, p. 50.
- M. Weber and K. Stimely, „The Sleight-of-Hand of Simon Wiesenthal“, The Journal of Historical Review, Spring 1984 (Vol. 5, No. 1), pp. 120-122; D. National-Zeitung (Munich), May 21, 1993, p. 3.
- S. Wiesenthal, KZ Mauthausen (1946). See also facsimile reprint in: Robert H. Drechsler, Simon Wiesenthal: Dokumentation (Vienna: 1982), pp. 42, 46. This "confession" is a somewhat altered version of Nuremberg document NO-1973; A new edition of Wiesenthal's 1946 book has been published under the title Denn sie Wussten, was sie tun: Zeichnungen und Aufzeichnungen aus dem KZ Mauthausen (Vienna: F. Deuticke, 1995). I am grateful to Robert Faurisson for bringing this to my attention. He points out in a July 1995 essay that Wiesenthal has deleted from this new edition both the "death bed confession" of Ziereis as well as his drawing of the three Mauthausen inmates.
- According to the Encyclopaedia Judaica („Mauthausen“, Vol. 11, p. 1138), a grand total of 206,000 persons were inmates of Mauthausen and its satellite camps (including Hartheim) at one time or another.
- S. Wiesenthal, KZ Mauthausen (1946). Facsimile reprint in: R. Drechsler, Simon Wiesenthal: Dokumentation, p. 47.
- R. Faurisson, „The Gas Chambers: Truth or Lie?“, The Journal of Historical Review, Winter 1981, pp. 330, 361. See also: Hans Fritzsche, The Sword in the Scales (London: 1953), p. 185; Gerald Reitlinger, The Final Solution (London: Sphere, pb., 1971), p. 515; M. Weber, "The Nuremberg Trials and the Holocaust," The Journal of Historical Review, Summer 1992 (Vol. 12, No. 2), p. 182.
- USA Today, April 21, 1983, p. 9A.
- The Murderers Among Us, p. 44.
- Evelyn Le Chene, Mauthausen: The History of a Death Camp (London: 1971), pp. 166-168 and 190-191.
- „Mauthausen“, Encyclopaedia Judaica (New York and Jerusalem: 1971), vol. 11, p. 1138.
- C. Moritz, ed., Current Biography 1975 (New York: H.W. Wilson, 1975), p. 442; Wiesenthal interrogation of May 27, 1948, p. 3.
- Mark Weber, „Jewish Soap“, The Journal of Historical Review, Summer 1991 (Vol. 11, No. 2), pp. 217-227; See also: Robert Faurisson, „Le savon juif“, Annales d'Histoire Revisionniste (Paris), No. 1, Printemps 1987, pp. 153-159.
- Der Neue Weg (Vienna), No. 17/18, 1946, pp. 4-5. Article entitled „RIF“ by „Ing. Wiesenth“ (Simon Wiesenthal).
- Der Neue Weg (Vienna), Nr. 19/20, 1946, pp. 14-15. Article entitled „Seifenfabrik Belsetz“ („Belzec Soap Factory“), by „Ing. S. Wiesenth“.
- S. Wiesenthal, Sails of Hope (Macmillan, 1973).
- Letters by Wiesenthal in Books and Bookmen (London), April 1975, p. 5, and in Stars and Stripes (European edition), Jan. 24, 1993, p. 14. Facsimile of Stars and Stripes letter in The Journal of Historical Review, May-June 1993, p. 10; In 1986 Wiesenthal lied about his 1975 statement. In a letter dated May 12, 1986, to Prof. John George of Central State University in Edmond, Oklahoma (copy in author's possession), Wiesenthal wrote: „I have never stated that 'there were no extermination camps on German soil.' This quote is false, I could never have said such a thing“.
- For example, in a letter (dated Sept. 13, 1993), published in The New York Times, Sept. 29, 1993, Wiesenthal boasted: „I succeeded in putting a number of Nazis on trial who had perpetrated horrendous crimes in the Nazi era, including Adolf Eichmann, Franz Stangl, Gustav Wagner,...“
- S. Birnbaum, „Wiesenthal's Claim on Eichmann Disputed by Former Mossad Head“, Jewish Telegraphic Agency Daily News Bulletin (New York), April 4, 1989. (Dispatch dated April 3).
- J. Schachter, „Wiesenthal had no role in Eichmann capture“, The Jerusalem Post, May 18, 1991. Facsimile reprint in Christian News, May 27, 1991, p. 19. See also: Ruth Sinai, „Wiesenthal's role in Eichmann's capture disputed“, Associated Press, The Orange County Register, Feb. 25, 1990, p. A 26; L. Lagnado, „How Simon Wiesenthal Helped a Secret Nazi“, Forward (New York), Sept. 24, 1993, pp. 1, 3.
- J. Schachter, The Jerusalem Post, May 18, 1991 (cited above). Facsimile in Christian News, May 27, 1991, p. 19.
- Arnold Forster, Square One (New York: 1988), pp. 187-189. (Forster was general counsel of the Anti-Defamation League, a major Zionist organization.)
- J. Goldberg, „Top Spy Says Wiesenthal Lied About His Exploits“, Forward (New York), Nov. 12, 1993, pp. 1, 4; R. Sinai, „Wiesenthal's role...“, The Orange County Register, Feb. 25, 1990 (cited above).
- Michael Arndt, „The Wrong Man“, The Chicago Tribune Magazine, Dec. 2, 1984, pp. 15-35, esp. p. 23; Charles Ashman and Robert J. Wagman, The Nazi Hunters (New York: Pharos Books, 1988), pp. 193-195.
- „The Nazi Who Never Was“, The Washington Post, May 10, 1981, pp. B5, B8.
- „The Persecution of Frank Walus“, Reader (Chicago), Jan. 23, 1981, pp. 19, 30. After Wiesenthal was ultimately proven wrong in a similar case in Canada, the Toronto Sun newspaper commented in an editorial: „It seems that material provided by professional Nazi hunter Simon Wiesenthal is wrong, but repeated anyway [in the media]“. (Quoted by M. Weber in The Journal of Historical Review, Spring 1984, pp. 120-122.)
- Gerald L. Posner and John Ware, Mengele: The Complete Story (New York: Dell, 1987), pp. 220-221; Gerald Astor, The 'Last' Nazi: The Life and Times of Dr. Joseph Mengele (Toronto: Paperjacks, 1986), p. 202.
- G. Posner and J. Ware, Mengele: The Complete Story (cited above), p. 220.
- G. Posner and J. Ware, Mengele (cited above), pp. 179-180; G. Astor, The 'Last' Nazi (cited above), pp. 178-180.
- Time magazine, Sept. 26, 1977, pp. 36-38. Cited in: G. Posner and J. Ware, Mengele (cited above), p. 219.
- „Hunting the 'Angel of Death'“, Newsweek, May 20, 1985, pp. 36-38. See also: M. Weber, „Lessons of the Mengele Affair“, Journal of Historical Review, Fall 1985 (Vol. 6, No. 3), p. 382. On Wiesenthal's distortion of truth in the Mermelstein-IHR case, see: M. Weber, „Declaration“, Journal of Historical Review, Spring 1982 (Vol. 3, No. 1), pp. 42-43; M. Weber, „Albert Speer and the 'Holocaust'“, Journal of Historical Review, Winter 1984 (Vol. 5, Nos. 2-4), p. 439.
- Midstream, Dec. 1983, p. 24. Quoted in: G. Posner and J. Ware, Mengele (cited above), p. 219; Los Angeles Times, Nov. 15, 1985, p. 2.
- J. Schachter, „Wiesenthal had no role in Eichmann capture“, The Jerusalem Post, May 18, 1991. Facsimile reprint in Christian News, May 27, 1991, p. 19.
- Tom Bower in The Times (London), June 14, 1985, p. 14. Quoted in: G. Posner and J. Ware, Mengele (cited above), pp. 222-223.
- G. Posner and J. Ware, Mengele (cited above), pp. 222-223.
- Betrayal, by Eli M. Rosenbaum, with William Hoffer. Published in 1993 by St. Martin's Press (New York). Reviewed by Jacob Heilbrunn in The New York Times Book Review, Oct. 10, 1993, p. 9.
- Quoted in L. Lagnado, „How Simon Wiesenthal...“, Forward (New York), Sept. 24, 1993, p. 3.
- The New York Times Book Review, Oct. 10, 1993, p. 9; Forward (New York), Sept. 24, 1993, p. 3.
- „Was hat Wiesenthal zu verbergen?“, D. National-Zeitung (Munich), Nov. 11, 1988, p. 4.
- David Sinai, „News We Doubt You've Seen“, The Jewish Press (Brooklyn, NY), Dec. 23, 1988. Based on report in the Israeli newspaper Ha'aretz, Dec. 16, 1988.
- „A Message from Simon Wiesenthal“, Response: The Wiesenthal Center World Report, Winter 1992, p. 11.
- Charles Ashman and Robert J. Wagman, The Nazi Hunters (New York: Pharos Books, 1988), p. 286; A. Popkin, „Nazi-Hunter Simon Wiesenthal: 'Information is Our Best Defense'“, Washington Jewish Week, Oct. 29, 1987, p. 2.
- Quoted in: M. Weber, The Spotlight, Oct. 26, 1981, p. 9.
- Quoted in D. National-Zeitung (Munich), July 8, 1988, p. 7, and in, R. Drechsler, Simon Wiesenthal: Dokumentation (Vienna: 1982), p. 199.
Ediţia originală, din
iarna 1989-1990, aici:
Ediţia iniţială,
traducerea din 10 şi 16 iulie 2004, aici:
Între timp, articolul lui Michael Leidig a fost republicat
şi în alte cîteva reviste on line, de
ex., aici: http://www.ioncoja.ro/holocaust-in-romania/impostura-unui-%E2%80%9Evanator-de-nazisti-ii/.
P.S. Scrisoarea deschisă a fost depusă pentru
d-l premier Victor Ponta cu nr. 2141/12.12.2012; pentru d-na Mona Pivniceru, ministrul
Justiţiei, cu nr. 120466/12.12.2012; pentru d-l Puiu Haşotti, ministrul
Culturii şi Patrimoniului Naţional, cu nr.
5410/12.12.2012; pentru d-l ambasador George Maior, directorul S.R.I., cu nr.
46540/12.12.2012.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Este binevenit oricine doreste sa comenteze! Rugam sa va inserati numele si datele de contact, din respect fata de cititori. Atacurile la persoana, injuriile, opiniile fara legatura cu subiectul prezentat vor fi sterse. Persoanele care doresc raspunsuri sau precizari oficiale, trebuie sa se adreseze conform "Normelor de comunicare in cadrul SCMD" (afisate pe pagina Secretariatului General al SCMD).