Scrisoare
deschisa:
- Domnului Presedinte al Romaniei, Traian Basescu
- Domnului Director al S.R.I., George Maior
- Domnului Prim adjunct al Directorului S.R.I., General maior Coldea Florian
Am
onoarea sa ma prezint:
Sunt
Col(R) Serban Nicolai, fost sef al Structurii
Judetene Vrancea de Informatii al S.R.I., beneficiar al pensiei militare
de serviciu si succint va prezint unele
aspecte de interes chiar si pentru opinia publica referitoare la modul cum S.R.I. a gestionat resposabilitatea
legala ce i-a revenit la trecerea mea in rezerva cu privire la neindeplinirea
unor activitati referitoare la acordarea
gradului de general de brigada odata cu trecerea mea in rezerva cu drept la
pensie de serviciu.
Cred ca
sunt singurul ofiter cu functie de comanda
din S.R.I. care am avut curajul si responsabilitatea ca la citirea ordinului de trecere in rezerva
de catre reprezentantul conducerii S.R.I., in fata efectivului unitatii pe care
am condus-o, sa contest acest ordin, ca urmare a faptului ca nu mi s-a
motivat in mod concret modul cum s-au
finalizat demersurile premergatoare ale institutiei pentru inaintarea
propunerii de acordare a gardului de general catre Presedintia Romaniei in
vederea acordarii/neacordarii acestui grad militar in conditiile legii.
Ca
urmare, am contestat ordinul si la
conducerea S.R.I., apoi am urmat procedura prealabila pe linia contenciosului administrativ in
vederea demersurilor in justitie.
In urma
parcurgerii etapelor procedurale in justitie, fond, recurs, revizuire si
contestatie in anulare pana la instanta suprema, a rezultat ca instanta de fond
a admis actiunea in sensul obligarii S.R.I. de a intocmi documentatia cu
propunerea de acordare a gradului de general si de inaintare la Presedintele
Romaniei, ca temeinica
si legala.
Ulterior,
la recurs I.C.C.J. Bucuresrti a admis recursul formulat de S.R.I. pe o exceptie
de procedura, in sensul ca nu am indeplinit procedura prealabila, solutie
interpretata eronat deoarece la instanta de fond a fost retinuta ca indeplinita.
Dupa
epuizarea tuturor cailor de atac la instantele din Romania, m-am adresat la C.E.D.O conform procedurilor,
iar raspunsul a fost ca cererea mi-a fost apreciata ca inadmisibila pe motiv ca
„nu am suferit nici un prejudiciu important’.
Da, pentru ca eu am motivat ca si la instantele
interne ca acordarea acestui grad
militar este o recunoastere morala la incheierea carierei militare si nu un
avantaj material.
Din
toate aceste proceduri juridice, am tras si unele concluzii cu privire la
aspecte ce constituie grave deficiente in modul de a responsabiliza un drept legal, atat de
catre conducerea S.R.I. cat si de catre alte
institutii fundamentale ale statului, asfel voi reda succint modul acestora de analiza
si raspunsuri, astfel:
-
domnule Presedinte al Romaniei, de ce intr-un caz similar dar din MApN ati
invocat o execeptie de
neconstitutionalitate la art. 66, al. 3 din legea nr. 85/1995 privind statutul
cadrelor militare, ca sa aveti optiunea si nu obligatia in acordarea acestor
grade militare, dar a rezultat caracterul discretionar si pagubos, aspect care
v-a trebui reparat.
Oricum
este o diferenta in acordarea acestor grade militare conform legii, fata de
criteriile politice din ultimii 4-5 ani.
-
domnul Prim adjunct al SRI general Coldea Florian, nu-si respecta obligatiile
asumate in urma primirii mele in audienta pentru contestarea ordinului de
trecere in rezerva;
- in
procesul verbal de audienta nu s-au consemnat
cerintele legale si obligatorii ale unei astfel de activitati,
dovada ca nici la instanta nu a
probat acest lucru, aspecte contrare legii si ordinelor in materie;
- nu
s-a putut dovedi cu extras din procesul verbal de sedinta a Biroului Executiv
al conducerii SRI, consemnarile
referitoare la data si decizia luata cu
privire la intocmirea sau nu a documentatiei cu propunerea de acordare a
gradului de general si trimiterea catre Presedintia Romaniei.
Nici
acest aspect nu s-a dovedit la instanta
de judecata in contextul probatoriului solicitat.
Atunci
ma intreb, si la o societate comerciala privata administratorul cand i-a o masura asupra unui salariat cu
privire la un drept, ea este consemnata intr-un proces verbal, altfel
la instanta va pierde, dar la o institutie de siguranta nationala, iata ca regasim aceste aspecte si nimeni nu a
fost tras la raspundere, ci din contra au fost promovati.
Cu toate acestea demersurile mele au continuat in
sesizarea acestor aspecte si la:
- m-am
adresat cu o plangere la CSM
prin care am invocat aspecte de incopatibilitate a completului care a judecat
recursul, in sensul ca doi din cei trei
judecatori au fost ulterior cercetati pentru fapte de coruptie, iar raspunsul a
fost dat intr-un limbaj de lemn
specific.
- am trimis o petitie la Comisia Comuna Permanenta a
Parlamentului Romaniei pentru controlul SRI, la care ulterior am revenit pentru
ca aspectele sesizate nu au fost verificate, iar raspunsul semnat de fostul presedinte Cezar Preda este
lamentabil, fara sa analizeze cauzele si
masurile dispuse la cele sesizate;
- am
sesizat si Secretariatul CSAT cu
aspectele de interes, iar raspunsul a fost foarte evaziv, desi are
atributii si in acest domeniu, cel putin al analizei conform legilor in
materie;
- m-am
adresat in trei randuri Administratiei Presedintiale solicitand atat o audienta
la Presedintele
Romaniei, cat si prin trimiterea unei petitii, iar
raspunsurile prin consilierul desemnat au fost negative si fara continut.
Fata de
aceste eforturi de clarificare a unui drept constitutional si legal al unui
militar la terminarea carierei militare, in loc sa primesc lamuriri concrete si
motivate privind „inoportunitatea demersului”, am primit din partea SRI in cadrul unui
raspuns formularea „ consideram
regretabila insistenta pe care o manifestati in sensul celor semnalate”,
formulare care pe langa faptul ca a intarit abuzurile comise anterior, m-a
determinat sa protestez si sa renunt la alte
obligatii asumate prin alegerea mea de
catre colectivul de rezervisti ai SRI.
Stimati
domni decidenti mentionati, eu nu am solicitat acest grad militar pentru ca nu
puteam, dar conducerea SRI era obligata
sa analizeze si sa hotarasca intr-un fel dar motivat, si nicidecum sa faca
promisiuni verbale si fara sustinere
morivata prin inscrisuri probante.
Legea
nr. 80/1995 privind Statul cadrelor militare da posibilitatea acordarii acestui
grad militar la terminarea carierei militare ca o recunoastere morala, dar am
constatat ca de fapt abuzul si lipsa de responsabilitate si de responsabilizare
a aplicarii legii persista la toate institutiile enumerate.
Mai
mult atat eu cat si foarte multi militari in rezerva am ramas indignati de
avansarile in diferite grade militare in rezerva a sutelor de persoane, care
unele din ele nici nu au avut tangente cu structurile militare din Romania.
Cine ne
da un raspuns argumentat si cu masuri de tragere la raspundere domnule
Presedinte al Romaniei, in calitate de presedinte al CSAT si de Comandatnt suprem al fortelor aramte ale
Romaniei?
Concluzionez,
prin faptul ca atunci cand eram in activitate nu credeam ca se pot manifesta
asfele de abuzuri ale conducerii SRI sa nu respecte legea si ordinile intene de
munca, iar acum in rezerva observ ca nici celelalte institutii ale statului nu
se implica pentru a clarifica aspecte esentiale privind drepturile unui
cetatean fie el si miltar.
Va
rog domnilor decidenti, sa analizati aceste
aspecte, si prin aceasta forma de
exprimare publica, si acolo unde au fost abuzuri sa le
constatati si sa luati si masurile de rigoare, pentru ca daca eu am
fost „patitul” as dori ca in alte cazuri
sa nu mai fie.
Orice
analiza si decizie pozitiva ori negativa trebuie sa se regaseasca in documente
si nu in vorbe.
DATA:
28.02.2013
Col (R) SERBAN NICOLAI
nicolai.serban@scorpion.ro
nicolai.serban@scorpion.ro