Fostul sef al SRI Vrancea se adreseaza presedintelui Romaniei si directorului SRI

Scrisoare deschisa:
  1. Domnului Presedinte al Romaniei, Traian Basescu
  2. Domnului Director al S.R.I., George Maior
  3. Domnului Prim adjunct al Directorului S.R.I., General maior Coldea Florian
Am onoarea sa  ma prezint:
Sunt Col(R) Serban Nicolai, fost sef al Structurii  Judetene Vrancea de Informatii al S.R.I., beneficiar al pensiei militare de serviciu si  succint va prezint unele aspecte de interes chiar si pentru opinia publica referitoare la  modul cum S.R.I. a gestionat resposabilitatea legala ce i-a revenit la trecerea mea in rezerva cu privire la neindeplinirea unor activitati  referitoare la acordarea gradului de general de brigada odata cu trecerea mea in rezerva cu drept la pensie de serviciu.

Cred ca sunt singurul ofiter cu functie de comanda  din S.R.I. care am avut curajul si responsabilitatea  ca la citirea ordinului de trecere in rezerva de catre reprezentantul conducerii S.R.I., in fata efectivului unitatii pe care am condus-o, sa contest acest ordin, ca urmare a faptului ca nu mi s-a motivat  in mod concret modul cum s-au finalizat demersurile premergatoare ale institutiei pentru inaintarea propunerii de acordare a gardului de general catre Presedintia Romaniei in vederea acordarii/neacordarii acestui grad militar in conditiile legii.

Ca urmare,  am contestat ordinul si la conducerea S.R.I., apoi am urmat procedura prealabila  pe linia contenciosului administrativ in vederea demersurilor in justitie.

In urma parcurgerii etapelor procedurale in justitie, fond, recurs, revizuire si contestatie in anulare pana la instanta suprema, a rezultat ca instanta de fond a admis actiunea in sensul obligarii S.R.I. de a intocmi documentatia cu propunerea de acordare a gradului de general si de inaintare la Presedintele Romaniei,  ca temeinica si legala.

Ulterior, la recurs I.C.C.J. Bucuresrti a admis recursul formulat de S.R.I. pe o exceptie de procedura, in sensul ca nu am indeplinit procedura prealabila, solutie interpretata eronat deoarece la instanta de fond  a fost retinuta ca indeplinita.

Dupa epuizarea tuturor cailor de atac la instantele din Romania, m-am adresat la C.E.D.O conform procedurilor, iar raspunsul a fost ca cererea mi-a fost apreciata ca inadmisibila pe motiv ca „nu am suferit nici un prejudiciu important’.

Da,  pentru ca eu am motivat ca si la instantele interne ca  acordarea acestui grad militar este o recunoastere morala la incheierea carierei militare si nu un avantaj material.

Din toate aceste proceduri juridice, am tras si unele concluzii cu privire la aspecte ce constituie grave deficiente in modul de a responsabiliza  un drept legal,  atat de

catre  conducerea S.R.I. cat si de catre alte institutii fundamentale ale statului, asfel voi reda succint modul acestora de analiza si raspunsuri, astfel:

- domnule Presedinte al Romaniei, de ce intr-un caz similar dar din MApN ati invocat o  execeptie de neconstitutionalitate la art. 66, al. 3 din legea nr. 85/1995 privind statutul cadrelor militare, ca sa aveti optiunea si nu obligatia in acordarea acestor grade militare, dar a rezultat caracterul discretionar si pagubos, aspect care v-a trebui  reparat.

Oricum este o diferenta in acordarea acestor grade militare conform legii, fata de criteriile politice din ultimii 4-5 ani.

- domnul Prim adjunct al SRI general Coldea Florian, nu-si respecta obligatiile asumate in urma primirii mele in audienta pentru contestarea ordinului de trecere in rezerva;

- in procesul verbal de audienta nu s-au consemnat  cerintele  legale si   obligatorii ale unei astfel de activitati, dovada ca nici la  instanta nu  a  probat acest lucru, aspecte contrare legii si ordinelor in materie;                                                                                      

- nu s-a putut dovedi cu extras din procesul verbal de sedinta a Biroului Executiv al conducerii SRI,  consemnarile referitoare la  data si decizia luata cu privire la intocmirea sau nu a documentatiei cu propunerea de acordare a gradului de general si trimiterea catre Presedintia Romaniei.

Nici acest  aspect nu s-a dovedit la instanta de judecata in contextul probatoriului solicitat.

Atunci ma intreb, si la o societate comerciala privata  administratorul  cand i-a o masura asupra unui salariat cu privire la un drept,  ea  este consemnata intr-un proces verbal, altfel la instanta va pierde, dar la o institutie de siguranta nationala,  iata ca regasim aceste aspecte si nimeni nu a fost tras la raspundere, ci din contra au fost promovati.

Cu toate acestea demersurile mele au continuat in sesizarea acestor aspecte si la:

- m-am adresat cu o plangere la CSM prin care am invocat aspecte de incopatibilitate a completului care a judecat recursul, in sensul ca doi din  cei trei judecatori au fost ulterior cercetati pentru fapte de coruptie, iar raspunsul a fost dat  intr-un limbaj de lemn specific.



-  am trimis o petitie la Comisia Comuna Permanenta a Parlamentului Romaniei pentru controlul SRI, la care ulterior am revenit pentru ca aspectele sesizate nu au fost verificate, iar raspunsul  semnat de fostul presedinte Cezar Preda este lamentabil, fara  sa analizeze cauzele si masurile dispuse la cele sesizate;

- am sesizat si Secretariatul CSAT cu  aspectele de interes, iar raspunsul a fost foarte evaziv, desi are atributii si in acest domeniu, cel putin al analizei conform legilor in materie;

- m-am adresat in trei randuri Administratiei Presedintiale solicitand atat o audienta la Presedintele Romaniei, cat si prin trimiterea unei petitii, iar raspunsurile prin consilierul desemnat au  fost negative  si fara continut.

Fata de aceste eforturi de clarificare a unui drept constitutional si legal al unui militar la terminarea carierei militare, in loc sa primesc lamuriri concrete si motivate privind „inoportunitatea demersului”,  am primit din partea SRI in cadrul unui raspuns  formularea „ consideram regretabila insistenta pe care o manifestati in sensul celor semnalate”, formulare care pe langa faptul ca a intarit abuzurile comise anterior, m-a determinat sa protestez  si sa renunt la alte obligatii asumate prin alegerea mea  de catre colectivul de rezervisti ai SRI.

Stimati domni decidenti mentionati, eu nu am solicitat acest grad militar pentru ca nu puteam, dar conducerea SRI  era obligata sa analizeze si sa hotarasca intr-un fel dar motivat, si nicidecum sa faca promisiuni verbale  si fara sustinere morivata prin inscrisuri probante.

Legea nr. 80/1995 privind Statul cadrelor militare da posibilitatea acordarii acestui grad militar la terminarea carierei militare ca o recunoastere morala, dar am constatat ca de fapt abuzul si lipsa de responsabilitate si de responsabilizare a aplicarii legii persista la toate institutiile enumerate.

Mai mult atat eu cat si foarte multi militari in rezerva am ramas indignati de avansarile in diferite grade militare in rezerva a sutelor de persoane, care unele din ele nici nu au avut tangente cu structurile militare din Romania.

Cine ne da un raspuns argumentat si cu masuri de tragere la raspundere domnule Presedinte al Romaniei, in calitate de presedinte al CSAT si  de Comandatnt suprem al fortelor aramte ale Romaniei?

Concluzionez, prin faptul ca atunci cand eram in activitate nu credeam ca se pot manifesta asfele de abuzuri ale conducerii SRI sa nu respecte legea si ordinile intene de munca, iar acum in rezerva observ ca nici celelalte institutii ale statului nu se implica pentru a clarifica aspecte esentiale privind drepturile unui cetatean fie el si miltar.


Va rog domnilor decidenti, sa analizati aceste aspecte,  si prin aceasta forma de exprimare publica, si acolo unde au fost abuzuri  sa le  constatati si sa luati si masurile de rigoare, pentru ca daca eu am fost  „patitul” as dori ca in alte cazuri sa nu mai fie.


Orice analiza si decizie pozitiva ori negativa trebuie sa se regaseasca in documente si nu in vorbe.

DATA: 28.02.2013 
                                                              
Col (R) SERBAN NICOLAI
 nicolai.serban@scorpion.ro