„TIDAL
WAVE“ – PLOIEŞTI
Cea mai
costisitoare operaţiune de bombardament aerian
Tommy Bărbulescu,
New Jersey, U.S.A.
Nu
demult, citeam într-un blog că asaltul american împotriva României, în cel de-Al
Doilea Război Mondial, a început în 1944 prin bombardamentul aerian de la 4
aprilie deasupra Bucureştilor. Un istoric amator se precipitase. Adevărat este
că primul raid aerian american la Ploieşti a fost executat în iunie 1942. Când,
la 5 iunie 1942, Statele Unite declarau război României şi Ungariei ocupate de
nazişti, decizia de a ataca Ploieşti a fost luată imediat. 12 bombardiere B-24
au executat un raid la mare altitudine deasupra oraşului, la 12 iunie 1942. A
fost primul raid de bombardament american împotriva unui obiectiv european.
Pagubele susţinute de rafinării au fost minimale şi toate cele 12 bombardiere
au aterizat fără avarii la înapoiere; şase în Irak, două în Siria şi patru
în Turcia, unde echipajele au fost internate.
Fără
nici o surpriză, ordinele au sosit şi misiunea a fost fixată pentru 1
august 1943. Liderii aliaţi credeau că dacă misiunea reuşeşte, Germania
va fi lipsită de petrol, componentă esenţială în maşinăria de război şi, ca
atare, războiul ar fi fost terminat cu cel puţin şase luni mai devreme. Una din
numeroasele decizii adoptate de preşedintele Delano Roosevelt şi premierul
britanic Winston Churchill la conferinţa de la Casablanca, în ianuarie 1943, a
fost distrugerea Ploieştilor. Elaborarea planului a pornit aproape imediat.
Armata aeriană americană cu mii de avioane, care avea să reducă, în 1944,
Germania la stadiu de ruină, nu exista în 1943. Este adevărat că forţa aeriană
cu un personal mai mic de cinci sute de mii de oameni, înainte de atacul
japonez la Pearl Harbour, crescuse între timp la două milioane şi jumătate, dar
dintre aceştia, mai puţin de 20 la sută se aflau în afara ţării. Tot aşa, Armata
Forţelor Aeriene dispunea de numai 12 mii de avioane la începutul războiului.
Odată, însă, cu lansarea planului Ploieşti, industria americană a început să
producă peste şase mii de aparate de zbor în fiecare lună. Pe de altă parte,
cele mai multe dintre aceste maşini, staţionate în interiorul Statelor Unite,
abia începuseră să fie transferate către principalele teatre de operaţiuni
militare de peste mări. Pentru operaţiunea Ploieşti, planificatorii aliaţi erau
în stare să adune mai puţin de două sute de bombardiere grele. La ora aceea,
doctrina americană de bombardament strategic prevedea zbor la mare altitudine
şi la lumina diurnă, raid în formaţie, cu număr mare de avioane, înarmate cu
arme grele şi având la bord mari „greutăţi utile“ care să poată fi largate
cu precizie. Colonelul Jacob Smart, însărcinat cu planul operaţional, era
conştient că nu dispunea de un număr suficient de avioane pentru a obţine
rezultatele dorite, prin aplicarea acelei tactici. Deşi sistemele de bombardare
avansaseră, odată cu apariţia vizorului Norden, cu stabilizare giroscopică, ele
nu aveau, totuşi, acurateţe suficientă pentru a garanta distrugerea
rafinăriilor de la mare altitudine, cu un număr atât de mic de avioane. Ca
atare, Smart a hotărât să încerce o abordare radicală a problemei: bombardierele
vor ataca de la joasă altitudine. El pornea de la premisa că cu cât mai precisă
e bombardarea, inerentă, de altfel, la joasă altitudine, cu atât atacul ar
permite o distrugere selectivă a componentelor cheie cum ar fi turnuri, generatori
de aburi şi joncţiuni principale de conducte. Finalmente, planul lui Smart
prevedea distrugerea a 41 de elemente cheie de la şapte rafinării diferite. Că
lansarea bombelor de la joasă altitudine permite o mai mare precizie este
un fapt simplu, de la sine înţeles. La fel cum, cu un pistol este mai uşor
să nimereşti o ţintă de la un metru şi jumătate, decât una de la 160 de metri,
bombardarea unei ţinte de la 650 de metri altitudine este mai puţin
dificilă decât una de la 65 de mii de metri altitudine. Pe de altă, parte un
atac la mică altitudine împotriva unei ţinte ca Ploieşti, cu o apărare
antiaeriană foarte bună, era extrem de periculos. Şi, pe deasupra, la mică
altitudine, un bombardier oferă o ţintă largă, uşor de atins cu mai toate
armele de care dispune inamicul la sol, inclusiv pistol mitralieră. Colonelul
de aviaţie Alfred Gerstenberg instalase în jurul Ploieştilor o centură
antiaeriană aproape impenetrabilă, formată din 237 de guri de foc, cu obuze de
calibrul 88 mm şi 105 mm. În plus, mai erau amplasate sute de baterii cu tunuri
de 37 şi 20 de mm, baloane cu hidrogen şi nenumărate cuiburi de mitraliere
camuflate în căpiţe de fân, hambare şi în poduri de case. Piesa de rezistenţă a
competentului ofiţer german era trenul „mărfar“ care circula prin zonă aparent
cu cargo şi din vagoanele căruia răsăreau – în mers – tunuri antiaeriene.
Pentru interceptare, Gerstenberg dispunea de numai 52 de aparate Messerschmidt
109 şi 17 Messerchmidt 110 cu două motoare. Avioanele 109 erau pilotate jumătate-jumătate
de germani şi români. Dar, chiar mai important, Gerstenberg stabilise o reţea
de interceptare radar cu un capăt la Atena, care monitoriza transmisiunile
Flotilei IX americane şi de la care semnalul era retransmis la
Marele Comandament al Aviaţiei de Vânătoare de la Bucureşti. Acolo a fost
detectată, încă de la decolare, ruta „misiunii secrete“ de la 1 august 1943. Cu
alte cuvinte, Gerstenberg pregătea de ani de zile apărarea Ploieştilor. Inamicii
lui avuseseră şase săptămâni timp să pregătească atacul împotriva lui.
Dincolo
de condiţia de menţinere compactă a formaţiei la mică altitudine în cursul
atacului, planul operaţiunii „Tidal Wave“ (Val de Maree) mai avea o altă
componentă nu mai puţin importantă: distanţa extremă de la baza aeriană Benghazi,
Libia, la Ploieşti şi înapoi. Traseul era prevăzut din Libia peste Marea
Mediterană, Grecia, parţial peste Albania şi Iugoslavia, apoi peste Bulgaria,
în România şi înapoi. O distanţă de peste trei mii de km. Avea să fie cel mai
lung raid de bombardament, până la acea oră în istorie. Smart (a fost doborât
şi a rămas prizonier 11 luni în România) simţise că nu are alternativă. Analiza
arăta că, pentru reuşita unei misiuni executate de la mare altitudine, erau
necesare o mie patru sute de avioane, care nu existau. Astfel el a optat pentru
singura tactică ce ar fi putut funcţiona: un atac surpriză de la mică
altitudine.
Americanii
dispuneau de numai un singur tip de bombardier capabil să execute misiunea şi
numai înzestrat cu rezervoare suplimentare de carburanţi, care să-i asigure
autonomia de croazieră. Deşi de aspect puţin atrăgător, B-24, cu patru motoare,
era unul dintre cele mai avansate aparate de zbor, capabil să transporte bombe
la mai mare distanţă decât oricare alt avion în acele timpuri. Echipaj de zece
oameni, înarmat cu arme grele (mitraliere calibru 50), un avion complex,
exigent în operaţiuni de zbor şi întreţinere. Considerat extrem de
capabil, B-24 a rămas pentru totdeauna avionul asociat de Ploieşti. Comanda
atacului a fost încredinţată generalului de brigadă Uzal Ent, comandantul Grupului
IX de bombardiere. El avea să transmită ordinele, de la bordul avionului
colonelului Keith Compton, liderul Grupului de bombardiere 376 . Cum, însă, Ent
era pilot de balon şi nu de bombardier, cea mai mare parte a răspunderii
conducerii misiunii revenea lui Compton. Deşi americanii nu executaseră până
atunci o misiune de bombardament cu asemenea dimensiuni, decolarea celor cinci
grupuri de bombardiere, la interval de două minute, a decurs relativ uşor, cu o
singură excepţie: „Kickapoo“, supraîncărcat, „pierde“ un motor după decolare,
echipajul luptă să forţeze avionul înapoi la aterizare, dar uriaşul aparat
loveşte un pilon de beton, se încastrează în sol şi se aprinde. Din zece oameni
la bord, scapă numai doi. În ciuda dezastrului, parcă de rău augur,
avioanele celor 5 grupuri, peste 170 la număr, se aliniază în spatele
bombardierului lui Compton, „Teggie Ann“, şi se îndreaptă spre nord către
Mediterană. Din motive care nu au putut fi lămurite, un al doilea avion, „Wingo
Wongo“ se desprinde de formaţie, intră în spirală descendentă şi dispare în
mare. Un al treilea avion, „Desert Lilly“, rămâne să caute supravieţuitori, şi
nu mai este în stare să ajungă din urmă grupul principal. Înainte ca forţa
aeriană să fi atins Grecia, trei avioane dispăruseră.
La nord
de insula Corfu, Compton îndreaptă formaţia către interiorul Greciei, pe măsură
ce zborul continuă, se produce o scindare în formaţie şi clivajul între grupul
doi şi grupul trei, respectiv grupul 93 şi 98, al lui Kane, creşte. În timp ce
93 rămâne cu Compton (376), Kane (98) rămâne din ce în ce mai mult în urmă, iar
după el, grupurile 44 şi 389. Aşadar, coeziunea, factorul principal în succesul
misiunii, se erodase. Compton nu s-a înţeles cu Kane asupra vitezei de zbor. El
insista pentru viteză mai mare, în timp ce Kane, care operase luni la rând în
deşertul nord-african, nu vroia să forţeze peste măsură motoarele, deja obosite
de acolo, şi a rămas în urmă. Când Compton trecea peste munţi la frontiera
dintre Bulgaria şi România, Kane 98, cu grupurile 44 şi 389 se aflau la cel
puţin 20 de minute în urmă. După ce a făcut câteva şerpuiri zadarnice pentru a
le permite regruparea, Compton a traversat Dunărea şi a coborât formaţia lui la
câteva sute de metri deasupra teritoriului românesc. Probabil că s-ar fi putut
reconfigura dacă nu ar fi respectat consemnul de a nu comunica prin radio, fără
să ştie că germanii îi aşteptau deja gata de acţiune la Ploieşti. Şi,
totuşi, la Piteşti, erau cinci grupuri. De acolo, grupa 389 s-a despărţit
cu cap de compas Câmpina, unde avea ordin să atace. Jumătate de drum până la
următorul punct de răscruce, Floreşti. Compton, care monitoriza îndeaproape
navigaţia – prea îndeaproape – a confundat Târgovişte cu Floreşti, şi s-a
îndreptat cu grupul său spre sud-est, adică Bucureşti. A remarcat prea târziu
eroarea de navigaţie şi a fost luat în primire de apărarea antiaeriană de la
Bucureşti. În norul de fum deasupra Capitalei au intrat 12 bombardiere; la
ieşire rămăseseră 9. La stânga lui, către nord, era Ploieşti. Compton nu
mai avea cum să-şi repoziţioneze întregul grup pentru a ataca obiectivul
alocat, Complexul Româno-Americana. Cu aprobarea lui Ent, Compton întoarce tot
grupul către marginea estică a Ploieştilor şi lasă la latitudinea echipajelor
individuale să bombardeze ce le iese în cale. Grupul 376 a suferit cel mai mic
număr de pierderi, dar în acelaşi timp, a fost grupul care a creat cele mai
mici stricăciuni. Între timp, la Ploieşti avioane de vânătoare Messerschmitt
109 şi IAR-80 erau deja în aer la mare altitudine, gata să angajeze
bombardierele americane. În retrospectivă, misiunea americană de la 1 august
1943 la Ploieşti a fost compromisă (spun experţi) din cauza greşelii de
navigaţie a lui Compton. El nu ar fi greşit, însă, dacă Kane nu rămânea în urmă
cu grupul lui. Menţinerea formaţiei a mai fost îngreunată şi de pătura de nori
care acoperea în acea dimineaţă Munţii Pindului, deasupra Greciei. Deşi ar fi
trebuit să fie mai bine informaţi, mulţi dintre americani credeau că lovitura
nu va fi detectată şi că inamicul va fi luat prin surprindere. În realitate,
formaţia fusese detectată încă de la scurt timp după decolare, de staţiile
RADAR germane, şi urmărită începând din Sicilia până în Grecia şi
Bulgaria. Dar indiferent de ce
şi cum s-a
produs reconfigurarea, răspunderea menţinerii coeziunii îi revenea acum lui
Kane. Or, se pare că el a eşuat. Colonelul James Posey, care a condus o parte a
grupului 44, a dovedit ceea ce ar fi putut fi realizat dacă planul rămânea
intact: formaţia lui Posey a atacat rafinăria Creditul Minier la Sud de
Ploieşti (astăzi Brazi) exact aşa cum prevedea ordinul de marş. Complexul a
fost aproape total avariat şi nu a mai funcţionat până la sfârşitul războiului.
Apărarea antiaeriană în România, sub comanda colonelului german Albert
Gerstenberg, i-a înfruntat prompt pe americani, la Câmpina, Ploieşti şi
Bucureşti. Cât priveşte ideea colonelului Smart de atac la altitudine mică,
atacul de la 1 august 1943 a fost sângeros, dar nu anihilant. Adică
distrugerile provocate, care nu au redus semnificativ capacităţile de cracare
ale instalaţiilor petroliere, au fost scump plătite de americani. Din 178 de
bombardiere care au decolat în zorii zilei de la Benghazi, 16 au fost forţate
sa abandoneze sau s-au prăbuşit, 162 au ajuns deasupra obiectivului la
Ploieşti; din acestea, 44 au fost doborâte de antiaeriană, 7 internate în
Turcia, 22 au aterizat la baze aliate în Mediterană (Cipru). Înapoi în
Libia, au sosit numai 89 de B-24, dintre care 58 avariate integral, de
nerecuperat. Un bilanţ trist pentru americani. Ultimul bombardier B-24 din
întreaga formaţie, care decolase în zorii zilei, a aterizat la Benghazi după 14
ore. Avea pe fuselaj 365 de perforaţii de proiectil. 310 americani şi-au
pierdut viaţa, 108 au fost luaţi prizonieri. Bilanţul Comandamentului
Aliat estima la 40 la sută pierderile suferite de rafinării, deşi câteva dintre
ele au rămas în mare parte neatinse. După numai câteva săptămâni, mare parte
a stricăciunilor au fost îndepărtate, iar producţia a fost reluată cu şi mai
mare randament. „Tidal Wave“ rămâne operaţiunea de bombardament cea mai
costisitoare din aviaţia americană, în raport cu rezultatul. După instalarea
americanilor în Italia, bombardierele au revenit în aprilie 1944. Problema
distanţei dintre baza aeronautică şi câmpurile petrolifere nu mai era actuală.
Peste cinci mii patru sute de misiuni de bombardament cu B-24 de la mare
altitudine, în aproape patru mii de ieşiri, împreună cu avioanele de
vânătoare staţionate la Foggia, au pulverizat rafinăriile şi au ruinat
Ploieştiul între 5 aprilie şi 19 august 1944. Producţia de ţiţei a fost redusă
cu 80 la sută, Antiaeriana a doborât peste două sute de bombardiere, peste
o mie o sută de americani cad prizonieri. La 17 august, Fifteenth Air Force
trimite 248 de bombardiere conduse de locotenent-colonelul James A. Gunn.
Înainte să fi largat bombele (500 şi 1.000 de pounds), patru din cele opt
avioane din vârful formaţiei au fost „poftite“ jos. Cu excepţia unuia din
membrii echipajelor, Gunn împreună cu toţi ceilalţi s-au paraşutat şi au fost
imediat luaţi în primire de români. După interogatoriu, a fost trimis la un
penitenciar de prizonieri, unde devine purtător de cuvânt al prizonierilor. Când
s-a aflat că ruşii „eliberatori“ se apropie de Bucureşti, gardienii au fugit şi
au lăsat deschise porţile penitenciarului. Prima grijă a lui Gunn a fost să-i
lămurească pe camarazi să nu iasă în oraş până ce nu se va fi aranjat o
modalitate sigură de repatriere. După ce a găsit mai mulţi ofiţeri superiori,
Gunn s-a înţeles cu ei ca prizonierii să fie mutaţi într-un loc sigur, în
Bucureşti sau la ţară, şi ca el să fie dus cu un avion la Foggia (Italia). În
schimb, Gunn promite să aranjeze cu Fifteenth Air Force lansarea unui atac
împotriva câmpurilor de unde germanii, în retragere, bombardau Capitala ca
represalii la actul de la 23 august, şi să transmită forurilor aliate cererea
României de a fi ocupată fie de britanici, fie de americani. Cei câţiva ofiţeri
români îşi onorează promisiunea şi pregătesc un avion bimotor vechi, pentru
zborul în Italia. Douăzeci de minute după decolare avionul vine înapoi, după
cum spunea pilotul, cu defect la unul din motoare. După aterizare, un căpitan
de aviaţie îi oferă lui Gunn să-l ducă în Italia cu un Messerschmitt Bf-109.
Aventura nu era lipsită de risc. Avionul putea fi doborât de germani sau de
avioane de vânătoare americane, sau putea să aibă o defecţiune de motor, şi
prizonierul american şi-ar fi încheiat cariera. Nu s-a găsit o hartă a Italiei,
Gunn a schiţat una din memorie. A cerut ca zborul să meargă la altitudine mică
pentru a evita radarul german, dar căpitanul, care nu avea încredere deplină în
motorul lui, a insistat pentru şase mii de metri şi l-a îmbrăcat corespunzător
pe Gunn. Ca măsură de precauţie steagul american a fost pictat pe ambele părţi
ale fuselajului. În timpul pregătirilor, pilotul l-a luat deoparte pe Gunn şi
i-a spus că planul lor de a decola în zorii zilei următoare transpirase cam
peste tot şi că ar putea fi compromis. Ca atare, la ora 17:20, în 27 august,
cei doi decolează; Gunn era înghesuit în compartimentul aparatului de
radio transmisie, care fusese demontat din avionul cu un singur loc. Zborul a
decurs fără incident şi s-a încheiat după două ore, deşi cu mică emoţie peste
Adriatică, unde motorul a tuşit puţin. Cei doi au fost imediat duşi la
Cartierul General Fifteen Air Force de la Bari. Au fost puse în mişcare, chiar
în cursul nopţii, planurile de atac al câmpului german de la Băneasa şi de
evacuare a prizonierilor cu bombardiere B-17, modificate imediat în acest scop.
Planul sub numele „Operaţiunea Gunn“ a materializat evacuarea din România a
1.161 de prizonieri aliaţi, la 3 septembrie 1944. Colonelul Gunn şi-a riscat
viaţa şi a câştigat, împreună cu prizonierii.
Mai trist
a fost pentru România, care avea să sufere sub control sovietic 45 de ani. Să
nu uit, în ultimul moment, o precizare cu rezonanţă nostalgică pentru cei din
generaţia semnatarului: căpitanul care l-a scos din ţară pe colonelul american
James A. Gunn a fost aviatorul de vânătoare as, Constantin Cantacuzino,
legendarul nostru Bâzu (cu 56 de victorii confirmate).
25 octombrie
2010
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Este binevenit oricine doreste sa comenteze! Rugam sa va inserati numele si datele de contact, din respect fata de cititori. Atacurile la persoana, injuriile, opiniile fara legatura cu subiectul prezentat vor fi sterse. Persoanele care doresc raspunsuri sau precizari oficiale, trebuie sa se adreseze conform "Normelor de comunicare in cadrul SCMD" (afisate pe pagina Secretariatului General al SCMD).