România 1942
Textul de mai jos,
cu un caracter inedit, este oferit publicului şi ca omagiu la centenarul
autorului. El reprezintă conţinutul unei conferinţe rostită în limba franceză
pe 25 Noiembrie 1942 de Alexandru Mateescu Frâncu, secretar general al „Asociaţiei
Corespondenţilor de Presă Străini“, în faţa „Cercului European“, Paris. El nu
aminteşte despre politică, despre război, decât în mod marginal, cu formule
convenţionale pentru publicul şi contextul de atunci. Căci adevăratul miez al
conferinţei nu este altceva decât o declaraţie de dragoste la adresa României
eterne, pe care o prezintă cu mult suflet în faţa unei Europe naţionaliste
aflate atunci la apogeu. Alexandru Frâncu evocă în mod călduros virtuţile
creştine ale sufletului românesc, lipsit de tendinţe imperialiste şi
acaparatoare. Fără a fi moralizator, îndrăzneşte chiar, cu modestia cuvenită,
să propună acest tipar drept model al unui suflet pentru o Europă unită. Câtă
actualitate îşi păstrează şi azi aceste gânduri despre menirea europeană a
României rostite acum peste 70 de ani!
Redacţia „Permanenţe“
România nu este ţara grâului şi a petrolului.
Nici cea a caviarului, a femeilor frumoase sau a marilor afaceri
internaţionale. Nici domeniul privat peste care se zbenguie în deplină
libertate exploatarea tuturor capitalismelor străine. Şi nici chiar ţara
frumoaselor covoare ţărăneşti, a splendidelor bluze brodate manual, a celor
10.000 de biserici albe şi fermecătoare care înfloresc pe câmpii, la
marginea pădurilor sau situate pe vârful unei coline.
România
nu se reduce la acestea, chiar daca ele îi aparţin, ea reprezentând, în acelaşi
timp, mai mult şi mai puţin decât atât.
Ea
reprezintă mai puţin, căci aspectul încântător al frumuseţilor ei pitoreşti, al
bogăţiilor nenumărate, pot induce în eroare vizitatorul de ocazie care ar
rămâne cu imaginea falsă, exagerată a unui paradis terestru, a unui tărâm în
care laptele şi mierea curg în valuri. Această imagine stilizată disimulează
durerile profunde, mizeriile morale extreme care freamătă ascunse sub o
poleială înşelătoare.
România
reprezintă mai mult decât atât, căci în spatele acestui decor de reclamă
turistică, ea ascunde comori veritabile şi întâi de toate un suflet
naţional complex şi subtil, care rămâne în mod fatal neremarcat de către
observatorul grăbit ori superficial.
„Cercul
European“ m-a anunţat că vom vorbi astăzi despre România anului 1942. Doar în
parte, căci nu vreau să insist asupra acestui an care nu excelează cu nimic în
particular, dacă nu doar prin vicisitudinile prea puţin spectaculoase ale
războiului sau prin durerile unei naţiuni rănite în adâncul fiinţei sale.
România
şi războiul
În
1942 România se află în război; un război efectiv în care s-a angajat cu toţi
oamenii şi cu toate resursele sale. Or, dacă spectacolul unei ţări care se
videază de substanţa sa umană este grav şi eroic, el nu este cu siguranţă mai
puţin vizibil.
În
plus, dacă am vorbi despre război, am risca să înjumătăţim această modestie pe
care trebuie s-o păstrăm atunci când vorbim despre Patrie. Ar trebui atunci să
facem elogiul acestor ţărani români care au devenit, după înseşi mărturisirile
generalilor germani, cele mai bune trupe de război. Ar trebui să povestim
epopeea tăcută pe care aceştia o scriu azi în zăpadă sub focul inamic, peste
tot pe unde luptă: pe litoralul Mării Negre, către Caspica, în munţii
caucazieni, unde au dat un procentaj masiv de vânători de munte, la Stalingrad,
unde au jucat rolul infanteriei de asalt, pe Don, unde au fost singurii să-i
respingă pe Roşii, şi până la frontul finlandez, unde aviatorii noştri au
colaborat cu Luftwaffe şi aviaţia finlandeză.
Dar
toate aceste lucruri se găsesc consemnate zilnic în comunicatele germane, care
sub forma lor restrânsă şi sobră reprezintă povestea celor mai frumoase fapte
de arme pe care istoria le-a înregistrat. Deci, aspectul României anului 1942
este acelaşi cu cel al Germaniei, al Finlandei sau al Rusiei şi Italiei, al
unor ţări care se află în război, cu toată grandoarea şi suferinţele pe care le
implică acest fapt.
Şi,
printr-un paradox uşor de explicat, tocmai aceste ţări sunt cele care s-au
epuizat cel mai mult în aceste lupte, cele care au furnizat, din spatele
scenei, eforturile cele mai neaşteptate, care au organizat, produs şi
transportat mai mult şi mai bine decât înaintea războiului şi decât orice altă
naţiune.
Dar
presa a tratat suficient aceste subiecte ca sa mă dispenseze pe mine de a le
relua aici. La fel, în ceea ce priveşte obiectivele, raţiunile luptei noastre
împotriva bolşevismului, nu se va găsi, cu siguranţă, nimeni în această sală
care să simtă nevoia unei explicaţii.
Problema
transilvană
Dacă
războiul reprezintă imaginea de fundal a României anului 1942, mai există încă
o problemă şi mai cronică, care preocupă şi obsedează gândirea şi sufletul
fiecărui român.
Decisesem
să nu fac referire la ea, fiindu-mi teamă că gândirea mea va fi înţeleasă
greşit, că va fi interpretată într-un mod abuziv. Dar un confrate ungur şi-a
manifestat acum câteva zile curiozitatea de a şti cum mă voi descurca în faţa
unei probleme atât de spinoase ca cea a Transilvaniei; nu pot să-i
iau această plăcere a unui răspuns, pe cât de scurt pe atât de inofensiv. De
altfel, în ceea ce ne priveşte, problema transilvană nu poate constitui
subiectul unui litigiu între România şi Ungaria.
Este
adevărat că în istorie orice deplasare a frontierelor între vecini generează
discuţii şi lasă întotdeauna pe unul dintre parteneri pradă dorinţei unei
revanşe rapide şi implacabile.
Mă
îndoiesc că la ora actuală România îşi propune să-şi ia o asemenea revanşă în
faţa vecinului său din vest. În primul rând pentru că chestiunea transilvană nu
este deschisă, nu se pune între unguri şi români, ci între noi şi Germania,
între noi şi Axă.
Să
mă explic: transferul a aproape 2 milioane dintre conaţionalii noştri şi a
pământurilor locuite de ei, cesiune pe care am fost aduşi la o a consimţi, cu
ocazia arbitrajului de la Viena, nu a fost consecinţa unui război în care
ungurii ne-ar fi învins pe noi. Ele nu au fost nici pasul înapoi făcut în faţa
unei ameninţări a guvernului de la Budapesta, ameninţare în faţa căreia ne-am
fi înclinat din teamă sau din laşitate.
Şi
cum Ungaria nu ne-a smuls aceste pământuri nici prin forţa armelor şi nici
printr-un alt mijloc prin care şi-ar fi dovedit superioritatea asupra noastră,
cum aş fi putut să am ceva împotriva ei?
La
fel, nu putem avea ceva nici împotriva Germaniei, pentru că – chiar dacă ne-a
luat o porţiune importantă a unei provincii faţă de care tot românul este
ataşat cu fiecare fibră a sufletului său – ea nu a acţionat cu animozitate la
adresa noastră. În ceea ce o priveşte, ea credea, cu siguranţă, de a fi stins
ceea ce se temea că ar putea deveni un focar de incendiu în inima Europei. Dar
în faţa istoriei ea nu a fost decât instrumentul unei voinţe supreme care vrea
ca popoarele destinate unei misiuni particulare să sufere din timp in timp,
căci „nimic nu ne înalţă mai mult decât o mare durere“.
Or,
România avea, se pare, nevoie să sufere. Trăind prea fericită timp de 25 de
ani, pentru ca această fericire să se poată perpetua fără grave pericole pentru
viitorul nostru naţional, trebuia scuturată apatia noastră.
Trezirea
a fost dură, tresărirea atroce. Cu toate acestea, nu avem resentimente
împotriva nimănui, cu excepţia, poate, împotriva a nouă înşine, ceea ce
este, de altfel, singura formă productivă de ură.
Acesta
a fost cazul României.
Crezând
în virtuţile educative ale suferinţei, aparent justificate, am ieşit cu bine
dintr-o încercare care ar fi putut să-i sfărâme pe alţii aflaţi în locul
nostru. Am înţeles că, în interesul educării umanităţii, am fost victimele unui
exemplu de pedagogie geografică aplicată. Când vrem să pedepsim un copil, îl
privăm de ceea ce îi place mai mult. Când credem că este cazul să disciplinăm
reflexele unei naţiuni pe care o considerăm mică, procedăm la fel: o privăm de
ceea ce iubeşte mai mult.
Beneficiind
de tinereţea noastră şi de virtuţile ei reparatoare, înzestraţi cu capacitatea
de a uita aparent şi pe moment, fiind siguri de vitalitatea noastră biologică,
cea mai puternică din toată Europa, ne-am revenit în fire. La o săptămână după
arbitrajul de la Viena, Mareşalul Antonescu invita trupele Reich-ului la noi
pentru a pregăti împreună apărarea contra singurului pericol iminent:
bolşevismul.
După
două luni, aderam la pactul tripartit şi cu prima ocazie ivită, intram în
război alături de puterile Axei. Aceasta dovedeşte reacţiile sănătoase ale
poporului român şi face dovada înţelepciunii politice a conducătorului
său, Mareşalul Antonescu, care a fost într-un moment decisiv al istoriei
noastre, salvatorul patriei.
România
eternă
Dar
am vorbit destul de anul 1942, atât de sumbru pe ansamblul său. Să ne
identificăm mai curând României eterne, cea care se regăseşte de
fiecare dată atunci când îşi ia libertatea de a se examina spre a-şi defini mai
bine rolul, pentru a-şi stabili mai bine caracterul.
Nu
există naţiune în lume care să nu se creadă destinată a înfăptui o misiune
măreaţă şi unică. Dar dacă mesianismul unor popoare le împinge să-şi depăşească
frontierele, există alte naţiuni a căror vocaţie misionară se consumă integral
în interiorul ţării. România face parte din această a doua categorie de naţiuni
fără obiective imperialiste. Îmi veţi răspunde, poate, surâzând, chiar dacă ar
dori să se extindă, nu ar avea mijloacele necesare. La care aş răspunde, chiar
atunci când i s-a oferit ocazia, a refuzat întotdeauna să anexeze teritorii
care nu îi aparţineau. Lunga istorie a războaielor fratricide între moldoveni
şi valahi a dat suficiente exemple. Chiar dacă sorţii izbânzii au fost
schimbători şi chiar dacă au fost când unii, când alţii, care îşi impuneau
discreţionar propria voinţă, niciodată astfel de războaie nu s-au încheiat cu o
cât de mică deplasare a bornelor de frontieră. Mai recent încă, atunci când în
martie 1939 ne-a fost oferită Rutenia subcarpatică, am refuzat tot aşa de bine
cum a trebuit să refuzăm a recupera, doi ani mai târziu, acea parte a Banatului
românesc care fusese încorporată fostei Iugoslavii. Refuzul nostru nu a fost
motivat de raţiuni politice, ci datorat unor consideraţii particulare, ce
depăşesc sfera politicii.
Creştinismul
poporului român
Or,
dacă am fost forţat să vă fac această enumerare fastidioasă de fapte, lipsită
de orice importanţă intrinsecă, este tocmai pentru că ele sunt revelatoare
pentru ceea ce aş putea numi esenţa permanentă a poporului român, trăsătura sa
caracteristică, şi anume creştinismul.
Ştiu
bine că proclamată atât de brutal şi lipsită de beneficiul unor probe concrete,
această afirmaţie privind creştinismul nostru ar putea părea gratuită. Cum la
fel ar putea părea curioasă justificarea invocată de guvernul român, când ne-am
opus unei anexări teritoriale, nu pentru că aceasta ar fi fost inabil ori
periculos din punct de vedere politic, ci pentru simplul fapt că priveam acest
lucru ca fiind o imposibilitate în sens creştin.
Pentru
a mă face mai bine înţeles, vă rog să-mi permiteţi să fac o paranteză:
Originea
îndepărtată a creştinismului în România
O
constatare curentă este că oricare ar fi vicisitudinile pe care un popor le
traversează de-a lungul istoriei sale, acesta îşi păstrează nealterat
caracterul său specific, chiar dacă şi-ar pierde independenţa, frontierele şi
chiar limba. Doriţi exemple? Să-l pe luăm cel al naţiunilor europene. Şi pentru
a înţelege mai bine filiaţia caracterelor specifice care definesc aceste
naţiuni în zilele noastre, să ne întoarcem în trecut pentru a le găsi în starea
lor pură.
Să
considerăm harta Europei de acum 2000 de ani. Ce observăm? Cinci mari familii
de naţiuni îşi împart continentul nostru. La sud, elenii şi latinii, la vest
celţii, la nord germanicii, la est slavo-balticii, iar în centru, adică în
bazinul danubian, iliro-tracii. În acea epocă, ultimii locuiau în regiunile
ocupate azi de Bavaria, Austria, Ungaria, Serbia, România, Bulgaria, Macedonia,
Turcia. Unii pretind că aceştia s-ar fi întins până la vechiul Ilion, acolo
unde a avut loc războiul Troiei, şi că Priam însuşi, tatăl lui Hector şi al lui
Paris, nu era altceva decât un iliro-trac. Dar să nu fim lipsiţi de respect
faţă de vechea tradiţie homerică şi să ne mulţumim a înregistra că, după
mutări succesive, iliro-tracii s-au restrâns în Panonia şi Dacia.
Fiecare
dintre aceste cinci mari familii pe care le-am citat a rămas înscrisă în
istorie prin ceea ce avea mai caracteristic: elenii, geometri şi navigatori, au
dat pe grecii de astăzi, cu simţul calculului şi comercianţi, pe romani,
inventatorii dreptului a căror nume îl poartă şi constructori de drumuri şi de
imperiu îi regăsim în italieni, excelenţi jurişti şi mari arhitecţi şi
constructori, celţii, celebri în întreaga antichitate prin gustul artistic şi
rafinamentul estetic, retrăiesc prin francezii ce au dat lumii scriitorii,
pictorii şi sculptorii cei mai subtili. De altfel, recitind comentariile lui
Cezar privind războiul galic, avem impresia de a citi „Jurnalul Franţei“ de
Fabre-Luce sau „Ruinele“ lui Lucien Rebatet: aceeaşi inteligenţă superioară a
poporului, aceeaşi rivalitate a conducătorilor, aceleaşi dificultăţi de a crea
partidul unic, fărâmiţaţi după cum erau între colaboraţioniştii lui Dumnorix,
între adepţii politicii de aşteptare a lui Orgetorix sau disidenţii lui
Vercingetorix.
Dacă
Cezar comentează conduita morală a Franţei de astăzi, Tacit, în ceea ce-l
priveşte, se extaziază în faţa calităţilor germanilor din zilele noastre.
Virtuţile pe care el le invidia la germani sunt acelaşi curaj, aceeaşi
fidelitate, aceeaşi camaraderie ce caracterizează pe germanul de astăzi, popor
eminamente războinic, care se regăseşte întotdeauna prezent, cu armele-n mâini,
gata să se sacrifice pentru a salva civilizaţia europeană, atunci când
pericolul din afară o ameninţă.
Care
era, în această nobilă adunare, caracterul distinctiv al tracilor? Herodot şi
confraţii săi ne-o spun: religia. Tracii, singurii dintre europeni, erau
monoteişti. În timp ce religia altora se pierde în urmărirea aventurilor – de
cele mai multe ori puţin edificatoare – a unei întregi faune de zei, zeiţe,
sirene ori satiri…, tracii se fac comunitarii unei credinţe severe într-un
Dumnezeu unic, care le-a legat o credinţă esenţial spiritualistă. De unde şi
credinţa lor oarbă în imortalitatea sufletului, de unde calmul olimpian cu care
privesc moartea, această moarte pentru care par să aibă un veritabil apetit,
după cum remarca un istoric român. Or, este tocmai acest apetit, pe care îl
regăsim în doinele româneşti, în cântecele de dragoste, de nostalgie, de curaj,
în care ursitoarele care prezidează destinul, viaţa şi moartea, intervin cu
adevărat ca binefăcătoare supreme ale umanităţii.
Dacă
găsim la ţăranul român al zilelor noastre acelaşi gust al morţii, este pentru
că el descinde în linie dreaptă de la tracii lui Herodot, tracii cuceriţi şi
romanizaţi de către Traian.
Şi
chiar fiind moştenitorul unei vechi limbi romanice şi al unei civilizaţii
latine, românul de azi a rămas, înainte de toate, un trac, la fel după cum
francezii au rămas celţi. Şi este din această calitate a sângelui său biologic
că îşi trage înclinarea sa naturală pentru creştinism.
Care
altul dintre popoarele antice ar fi fost mai apt de a primi doctrina lui
Christ, mai mult decât tracii monoteişti? Aceasta pentru că, dacă noua credinţă
s-a impus în marea majoritate a ţărilor europene ori prin forţă, ori prin
autoritatea indiscutabilă a unui apostol, poporul român s-a încreştinat de unul
singur, fără nevoia de a fi evanghelizat. Cronicile îl regăsesc deja în această
stare în secolul al III-lea, chiar înaintea încreştinării complete a Romei sau
a Bizanţului. Şi aceasta pentru că, pe acest pământ al Daciei, creştinul
vieţuia încă înainte de a fi născut şi pentru că putem atribui ţăranilor din „vechime“,
strămoşilor noştri, aceste cuvinte ale lui A. de Chateaubriand, care zice: „Eu
cred că e mai bine, uneori, să urmăm lui Dumnezeu, fără a-L numi explicit,
decât să-L numim fără a-L urma“.
Şi
pentru faptul că este profund creştin, poporul român nu a cunoscut pe parcursul
întregii sale istorii chinuite, spaima angoasantă a războaielor religioase. Şi
dacă a scăpat cu viaţă din teribila invazie barbară a Evului Mediu şi dacă nu a
fost redus la neant de către hoardele fără număr ale avarilor, cumanilor şi
gepizilor, ale pecenegilor, ungurilor, bulgarilor şi a tuturor valurilor imense
pe care Asia le-a deversat asupra noastră, aceasta se datorează acestui
creştinism care îi dădea credinţa, la fel după cum limba latină păstra în
conştiinţa acestui popor conştientizarea unei civilizaţii superioare celei a
invadatorului.
Iar
dacă creştinismul a fost cel care ne-a ajutat sa ne salvăm, noi am făcut la
rândul nostru tot ce ne-a stat în putinţă pentru a-l conserva.
Iar
dacă occidentul a zămislit artele pentru a-şi mărturisi ataşamentul său la
credinţa creştină, noi am fost obligaţi s-o apărăm pe-a noastră cu armele-n
mâini. Timp de un mileniu am fost obligaţi să ne opunem fără încetare în
războaie – istoricii au numărat, în medie, 150 pe fiecare secol – împotriva
grindinei barbarilor păgâni. În timp ce în Occident se găsea timp pentru a
ridica catedrala de la Chartres ori domul de la Cologne, România, epuizată de
luptele fără sfârşit la care era chemată să facă faţă, se mulţumea să-şi
construiască biserici în inima arcaşilor, în sufletul războinicilor. Dar toate
aceste sacrificii erau consimţite cu bucurie, în chip conştient. Prinţul
Valahiei, Mircea cel Mare, al cărui domeniu se întindea de la Porţile de Fier
până la mare, de la Dunăre şi până în Carpaţi şi mai sus, nu îşi strângea
nobilimea decât pentru apărarea credinţei. La fel au procedat şi succesorii
săi, întreg neamul Basarabilor, care timp de secole s-au opus turcilor.
Împotriva
aceloraşi turci şi împotriva tătarilor au luptat şi voievozii Moldovei
Alexandru cel Bun, Ioan Vodă cel Cumplit şi în special Ştefan cel Mare, pe care,
în secolul al XV-lea, Papa Sixt al IV-lea l-a numit „atletul lui Crist“.
Acest Ştefan pe care noi îl numim cel Mare datorită celor 32 de victorii ale
sale în războaiele cu turcii, anunţând prinţilor occidentali izbânzile sale
contra infidelilor, le-a cerut sprijinul contra răzbunării previzibile a
turcului.
„Împăratul
păgânilor s-a decis să se răzbune şi să vină în luna mai să supună patria
noastră, care este poarta creştinătăţii. Dacă această poartă este
distrusă – Dumnezeu să ne păzească –, pericolul va fi mare pentru voi
toţi, fraţii mei întru Christ. Vă rugăm deci, să trimiteţi căpitanii voştri,
pentru ca să-i combatem împreună pe duşmanii Domnului nostru“.
Dar
căpitanii Occidentului aveau altele de făcut. Rămas singur, Ştefan nu pierdu,
totuşi, războiul şi, la sfârşitul domniei sale, care a ţinut o jumătate de
secol, istoricul polonez Dlugosz va spune:
„O,
om demn de elogii, egalul celor mai mari eroi pe care îi admirăm, Ştefane, tu
ai fost primul prinţ în lume care a câştigat victorii atât de măreţe şi numeroase
împotriva păgânilor. Tu ai fi cel mai demn, dintre toţi, de a asigura comanda
armatelor creştine împotriva turcilor, căci ceilalţi prinţi îşi petrec timpul
în inactivitate, amuzamente sau războaie civile“.
*
Şi
numai pentru că este un creştin autentic, ţăranul român este de o bunătate
legendară, tolerant, având un spirit larg deschis şi fără teamă în faţa morţii.
La noi creştinismul este atât de viu, fără să fie niciodată tiranic, încât îl
găsim impregnat peste tot, chiar şi acolo unde ne-am fi aşteptat mai puţin: în
toate mişcările noastre de regenerare naţională.
În
România, aproape toate partidele au fost naţionale, deci extremiste,
autoritare, totalitare. Dar s-au afirmat ca fiind în acelaşi timp profund
creştine, ceea ce tempera şi umaniza tot ceea ce ar fi putut fi excesiv într-un
autoritarism despotic, într-un totalitarism intransigent, într-un naţionalism
exacerbat. Aceasta merge atât de departe, încât chiar dacă sunt înverşunat
naţionaliste, partidele noastre politice nu puteau interzice primirea în
rândurile lor a bunilor creştini de altă naţionalitate, primind în rândurile
lor ruteni, ruşi, saşi, bulgari şi chiar unguri, care s-au distins ulterior ca
fiind cei mai buni militanţi în vederea unei Românii mari şi naţionale. Actul
lor de conştiinţă avea mai curând alura mistică a unei convertiri decât
aspectul politic al unei naturalizări. Iată singura formă de imperialism de
care s-a prevalat naţiunea română: imperialismul inimii, al sufletului,
cel al credinţei noastre creştine, care îi face fraţi pe toţi cei ce locuiesc
pe pământul nostru.
Nu
vom putea găsi oare în acest umanitarism creştin, care a funcţionat atât de
bine la noi, fermentul unificator al Europei de mâine, al Europei de azi care
caută, fără să găsească încă, formula definitivă a uniunii sale?
România
este prea modestă – şi din nou, prea creştină – pentru a-şi revendica dreptul
de a impune o formulă pe care ea a găsit-o fericită. Şi, probabil, tot
gândindu-se la aceste chestiuni, filosoful german Keyserling, acelaşi care
găsea că „în afara francezilor, românii sunt singurii care au un plus de spirit
în sensul francez al termenului“ , contele Keyserling scria, deci, că adevărata
misiune a României este de a resuscita civilizaţia bizantină, în ceea ce are ea
mai specific, adică ortodoxia sa.
Pentru
cei care vor fi tentaţi să interpreteze religiozitatea ca pe un semn de
slăbiciune, ca o dovadă de resemnare ori de oboseală, pot să răspund că poporul
român se bucură de cea mai robustă virilitate, iar forţa sa biologică este cea
mai remarcabilă din toata Europă. Economistul german Anton Reithinger a calculat
că până la sfârşitul secolului România va avea 35 milioane de locuitori.
Înţelegeţi deci de ce ea nu acordă o importanţă prea mare vicisitudinilor
actuale, pe care le ştie – fiind conştientă de forţa ei – inevitabil pasagere?
Prietenia
franco-română
În
încheiere voi răspunde unei întrebări puse de multe ori de către prieteni
francezi, când vorbind de România, mă întrebau invariabil:
Pe
noi, ne mai iubiţi încă?
Da,
vă mai iubim încă, azi mai mult ca niciodată. Este ceea ce îmi confirmă toate
scrisorile pe care le primesc de acolo, din ţară, este ceea ce îmi confirmă
toate ecourile care ne parvin, este ceea ce îmi confirmă o simplă privire
introspectivă în propria mea conştiinţă.
Iubim
Franţa cu atât mai mult, cu cât o credem nefericită şi cu atât mai mult cu cât
ne aflăm în imposibilitatea de a veni şi a-i da dovada afecţiunii noastre
fidele.
Când
Parisul a căzut, durerea s-a făcut viu resimţită în România unde, permiteţi-mi
să o spun, iubim Parisul mai mult şi cu pasiune mai mare decât în Franţa, şi
unde nu puteam bănui această corecţie extremă, care este aproape ca o formă de
respect plin de dragoste al ocupantului pentru această mare capitală.
Este
deci de înţeles că opinia publică românească a urmărit îndeaproape şi cu
bucurie redresarea acestei ţări şi salută prin colaborarea franco-germană
acest principiu superior care ar putea împăca în inima fiecărui român dragostea
pe care o poartă Franţei cu prietenia tânără pe care începe să o simtă pentru
Germania.
Dacă
ne gândim la dezinvoltura cu care, la români, putem întâlni şi se pot completa
admiraţia simţită pentru cultura franceză asemeni cu cea pe care – din partea
noastră – Germania începe să o cunoască, putem să ne considerăm fericiţi ca
aparţinând unei naţiuni considerate a fi mică, dar care tocmai prin aceasta
este dispensată de orice ambiţie, de orice resentiment, de orice reţinere
mentală şi care este în măsură să-şi deschidă larg inima şi spiritul faţă de
toate influenţele fertilizante ale marilor naţiuni europene.
Funcţia
României
Misiunea
României, această placă turnantă a Europei Orientale, rezidă poate tocmai în
tranziţia pe care ea trebuie să o realizeze printre marile naţiuni în al căror
punct de intersecţie a vrut să ne plaseze istoria.
Creuzet
în care fuzionează deja, în folosul şi spre uzul nostru, cultura franceză
împreună cu cea a Germaniei, România se regăseşte a fi singurul intermediar
autentic între civilizaţiile latină şi slavă.
Situată
la jumătatea drumului între Germania industrială şi vastele spaţii ale Rusiei,
etapă obligatorie între Marea Nordului şi Orientul Apropiat, fiind o poziţie
avansată a latinităţii în marele conglomerat al naţiunilor slave, România,
având satisfacţia datoriei împlinite, sigură pe forţa concentrată a celor 20 de
milioane de naţionali, încrezătoare în patriotismul luminat al Conducătorului
său şi doritoare să trăiască în pace cu toţi vecinii săi, va şti, în acest colţ
al Europei, să împlinească rolul de stâlp oriental pe care istoria noii noastre
lumi i-l va atribui.
Iată
de ce ne credem în măsură să privim viitorul cu un optimism robust şi
durabil.
ALEXANDRU
M. FRÂNCU,
25
Noiembrie 1942
Traducere din franceză de ANDREI POPESCU
Sursa: Revista Permanenţe, nr. 6/ 2014, http://www.fgmanu.ro/permanente.php#p1429.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Este binevenit oricine doreste sa comenteze! Rugam sa va inserati numele si datele de contact, din respect fata de cititori. Atacurile la persoana, injuriile, opiniile fara legatura cu subiectul prezentat vor fi sterse. Persoanele care doresc raspunsuri sau precizari oficiale, trebuie sa se adreseze conform "Normelor de comunicare in cadrul SCMD" (afisate pe pagina Secretariatului General al SCMD).