De ce e „bun
pentru România“ un Lac Otrăvit,
mai mare decît
Monaco?
Scrisoare
deschisă către Consiliul Naţional al Audiovizualului
Am citit că pe marginea subiectului Roşia Montană s-au
strîns la CNA, în ultimele luni, în jur de 2.000 (două mii!) de „sesizări,
plîngeri, reclamaţii“. Şi totuşi, incredibil, acest subiect major, de interes
naţional, nu a încăput pînă acum pe ordinea de zi a nici unei şedinţe a
dumneavoastră.
Prin prezenta scrisoare deschisă – pe care o puteţi
înregistra şi ca pe o „plîngere deschisă“ – solicit membrilor CNA stoparea
imediată şi totală a reclamelor legate de Roşia Montană, care au invadat
audiovizualul românesc.
Aceste reclame contravin dispoziţiilor legale privind
informarea corectă a publicului. Pînă şi la reclamele unor medicamente care se
eliberează fără reţetă, privitorul e avertizat obligatoriu: „Citiţi cu atenţie
prospectul“. Pe cînd la reclamele aşa-zisului „minerit modern“, nu! El e „BUN
PENTRU ROMÂNIA“, se repetă în diverse feluri, pe mai toate canalele, în
neştire, însoţit de somaţia „Spune Da mineritului!“, ca într-un fel de referendum
privat, al unui stat în stat! Iar pe internet, de mii de ori, pe orice ai da
click, orice ai căuta – un film, un autor, un bilet de avion, o reţetă de
bucătărie, orice –, ţi se înfige în ochi, zbang!, „Spune Da mineritului!“...
Într-un fel, e de înţeles: pe seceta asta, nici banii RMGC nu au miros. Şi,
totuşi, cînd e vorba de un subiect care a răvăşit România, şi care e încă în
dezbatere naţională, nu credeţi că aţi putea găsi modalitatea legală de a stopa
tot acest veritabil dezmăţ publicitar, generator de confuzie? Am văzut, în
arhiva CNA-ului, că, în 2009, după multiple tergiversări, a fost interzisă o
campanie publicitară RMGC, pe aceeaşi temă, pentru că vehicula sume inexacte
(cu care ni se povestea, în reclame, cîte şi mai cîte am fi putut noi face!).
Vi se pare că enunţul „bun pentru România“ e mai puţin inexact decît o simplă
cifră? Vi se pare că, de la acea campanie care – o spunea atunci o voce a
CNA-ului – „dezinformează şi manipulează, spune mari neadevăruri“, s-a schimbat
ceva? Aceste noi reclame contravin Codului de practică în publicitate (art.
1.3, potrivit căruia „comunicarea trebuie să evite orice afirmaţie sau
reprezentare care ar putea înşela consumatorii, inclusiv prin omisiune,
sugerare, ambiguitate ori exagerare“; sau art. 5.1, potrivit căruia
„anunţatorul trebuie să fie în măsură să probeze veridicitatea datelor,
descrierilor, afirmaţiilor folosite în comunicare“). Toată această campanie
încalcă şi art. 114 din Decizia nr. 187 privind Codul de reglementare a
conţinutului audiovizual (nu mai invoc şi alte articole, pentru că, desigur,
CNA-ul ar putea găsi rapid argumentaţia juridică pentru o hotărîre dreaptă, cu
condiţia să vrea!). Şi, pentru credibilitatea instituţiei dumneavoastră în
ochii opiniei publice, ar fi bine să vrea! Cred că CNA-ul ar trebui să merite
să fie perceput nu ca o sumă de funcţionari care distribuie licenţe şi
sancţiuni, mereu atenţi la recomandările celor care i-au recomandat acolo şi,
cu atît mai puţin, ca un spaţiu al unor sinecuri, ci ca un for intelectual, al
unor conştiinţe independente, arse de dorul sănătăţii audiovizualului
românesc...
Se ştie, un bun mercenar al publicităţii poate face
credibil absolut orice mesaj; el poate să ne convingă şi de raportul dintre
fericire şi soda caustică, şi de efectul razelor de lună asupra galoşilor de
gumă; nu degeaba a avut atîta succes titlul: „Nu-i spuneţi mamei mele că lucrez
în publicitate, ea crede că sunt pianist într-un bordel!“... „Bun pentru
România“? De ce am crede nişte oameni de pe stradă, culeşi din toată ţara, cu
oraşul scris pe ecran, care ne spun, implicit şi explicit, că proiectul „e bun“,
şi nu am crede, în schimb, PROFESIONIŞTII acestei ţări (geologi, chimişti,
economişti, arhitecţi) care ne spun – e drept că mult mai rar, şi nu în
spaţiile publicitare – că NU e deloc bun?! Printre altele, toată această lungă
poveste, „Roşia Montană“, e un exemplu de umilire publică a profesioniştilor,
care nu au un cuvînt hotărîtor şi limede de spus, acoperiţi fiind de hărmălaia
politicienilor şi de tradiţionalele cozi de topor.
În economie, ca şi în medicină, primul principiu care ar
trebui să funcţioneze ar fi: în primul rînd să nu faci rău. Dacă românul
neinformat ar citi „prospectul“ s-ar îngrozi: cine ar mai lua un medicament
dacă ar afla că, la capătul unui tratament paliativ, s-ar trezi, în proporţie
de 100 la sută, cu o uriaşă tumoră malignă pe faţă? Şi ce altceva decît o
tumoră pe faţa României ar fi acel lac otrăvit uriaş, mai mare decît Monaco,
rămas în Apuseni în urma exploatării? Cu siguranţă că nu poţi fi decît solidar cu
minerii din Roşia Montană şi cu problema de fond: ei au dreptul la muncă şi
dreptul la demnitate, la fel cum au – sau ar trebui să aibă – şi oamenii din
Delta Dunării, şi din Bucovina, şi de oriunde din România. Dar aceşti „roşieni“,
aflaţi în epicentrul unei situaţii conflictuale, sunt azi în situaţia de a nu
mai vedea pădurea din cauza copacilor. Dacă ar citi cu atenţie „prospectul“, şi
dacă l-ar înţelege la dimensiunile lui de perspectivă, aceşti oameni ar
respinge, ei înşişi, mutilarea ţării lor. „Ţara moţilor“, aşa se chema
impresionantul documentar despre Apuseni, al lui Paul Călinescu, premiat, în
1939, la Veneţia... Dacă vrei să salvezi ce e frumos în ţara ta, nu înseamnă că
eşti păşunist, nu înseamnă că eşti eco-anarhist, nu înseamnă că vrei să vezi
Apusenii plini de „Fefelegi“ şi de ciobani Ghiţă care caută o reţea de
socializare în pustie, nu înseamnă nici că vrei să reduci România la o „grădină
botanică“ (deşi, la rigoare, e de preferat să fii sărac într-o grădină
botanică, decît sărac într-un mediu toxic)! Nu înseamnă că nu ţi-ai dori o ţară
civilizată, cu industrii puternice, nu înseamnă că nu întorci capul de cîte ori
treci, de pildă, prin Drumul Taberei, pe lîngă un maidan de pe care tot nişte
„investitori“ au ras Tricodava, cîndva o fabrică faimoasă, sau că nu ţi se
strînge inima cînd vezi, la televizor, dinamitarea unui furnal de uzină
părăsită... Pentru că toate au însemnat oameni, ani, viaţă, sacrificii, pe
altarul unei false industrializări; toate sunt ca un spectru al Eşecului, care
nu ne dă pace...
Să compari Roşia Montană, acest proiect industrial
faraonic, care riscă să ne urîţească şi să ne îmbolnăvească Transilvania, cu
succesul autohton al unei celebre uzine de automobile, e aberant! Să spui că un
refuz al acestei investiţii e un semnal negativ pentru investitori, e la fel de
aberant. Investitorii nu sunt nişte sperioase domnişoare de pension; „Dumnezeul“
lor e unul singur: Profitul. Faptul că România refuză să-şi desfigureze o zonă
istorică, cu cea mai veche atestare documentară, faptul că refuză să
înlocuiască un paradis natural cu acea baltă cianurată mai mare decît Monaco,
nu ar pune pe nimeni pe fugă, dimpotrivă! Ceea ce contează mai mult, pentru
investitori, e să fim o ţară corectă, fără şpagă, fără loc fruntaş în topul
comisioanelor ilicite, şi cu o legislaţie coerentă. Iar uneori, pentru
„imaginea României“, e mult mai important un rest de demnitate, decît gramele
de aur pe cap de locuitor!
Am auzit şi văzut, la televizor, reprezentanţi RMGC, ca
nişte mutanţi ai patriotismului, cu figuri inocente şi cu un discurs obsesiv,
gen „bun pentru România“; dar cînd vine vorba de slalomul printre ilegalităţi,
cu care a început ceea ce s-ar putea chema „lungul drum al Roşiei către moarte“,
„şeful“ îl ia în braţe pe „eu sunt mic nu ştiu nimic“, eu sunt „nou“, eu sunt
venit „după“!
Un impact economic minor şi tranzitoriu nu justifică, în
nici un fel, desfigurarea feţei României, cu grave consecinţe asupra
„subconştientului nostru colectiv“. Pentru că una e să ştii că ai o ţară cu
frumoşii Apuseni care ascund o comoară, la care poate vei ajunge o dată (va
veni şi timpul să o accesăm, dar nu aşa şi nu acum, ci mai inteligent, mai
sofisticat, mai puţin invaziv şi mai profitabil pentru economia naţională), şi
alta e să ştii că avem acolo, vorba lui Daneliuc, într-un interviu, O BALTĂ!
Doar că, spre deosebire de Daneliuc, şi în ciuda tuturor aparenţelor, eu nu
cred că „preocuparea principală a românului e grătarul cu mici“! Şi cred că
toţi aceşti politicieni, parcă ieşiţi din mantaua unui Ed Wood al marilor
dezastre, se joacă, de fapt, cu focul; din inconştienţă sau respectînd savante
strategii de manipulare a mulţimii, ei subestimează ceea ce se cheamă iubirea
pentru Transilvania!
Pentru că una e să desfăşori un asemenea şantier în
deşertul australian, sau lîngă Polul Nord, sau în fundul Africii, şi cu totul
altceva e să-l trînteşti în inima istorică a unei ţări, cu consecinţe
dezastruoase pentru întreaga zonă. Am făcut ocolul lumii, dar nicăieri n-am
văzut să se laude cineva cu vreun lac cianurat, nici cu gropi de gunoi
performante! Pentru asta ar fi trebuit să fac excursia organizată pentru
anumiţi ziarişti, de RMGC, în Noua Zeelandă! Oricît de modernă sau de cochetă
ar fi o exploatare industrială, rezultatul e unul singur: urît! Îşi poate
imagina, cineva, un asemenea proiect industrial devastator, pe valea Loirei,
sau în Toscana? „Apusenii sunt mai frumoşi decît Toscana“, am citit într-un
articol al unui turist britanic, şocat că o exploatare industrială vrea să-i
distrugă (dacă n-o fi fost un agent sorosian, plătit gras ca să ne împiedice să
prosperăm)! Am văzut şi că există avocaţi ai diavolului, care se dau de ceasul
morţii, cum o să plătim noi sume uriaşe RMGC-ului! Nici o instanţă de pe glob
nu ar putea acuza o ţară pentru că îşi apără identitatea şi avuţia naţională.
Dimpotrivă, populaţia României ar putea cere daune morale, pentru că a fost
dezinformată şi tocată publicitar agresiv, în tot acest timp! Posibilelor
„presiuni politice transoceanice“, în favoarea acestui proiect economic de
proporţii monstruoase, dar deosebit de interesant pentru conturile unora, li
s-ar putea răspunde, „Vade retro!“, în afaceri se mai şi pierde! Ar putea fi
invocat şi scandalul recent, pornit de la Washington, dar cu ecouri în întreaga
Americă, percutat şi la Casa Albă, legat de o serie de morminte de eroi, găsite
în neregulă, în Cimitirul Arlington! Or, proiectul RMGC ne dărîmă biserici şi
ne distruge cimitire, lăsînd în urmă un Lac Mort mai mare şi decît Central
Park! (Vorba unui umorist, ne-eco-anarhist, „Munţii noştri aur poartă, să nu-i
facem Mare Moartă!“)... Apropo, Central Park e vizitat, anual, de 25 de
milioane de turişti. Cîţi turişti ar mai fi amatori să viziteze Apusenii, cu o
zonă toxică, secătuită, şi cu un Lac Mort băltind ameninţător, apărat, ni se spune,
de „cel mai sigur baraj din lume“, care „zice mamă, zice tată, zice ţară
adorată“? Am mai auzit şi varianta vitează că, în cazul exploatării, statul
nostru va controla atent tot ce se va găsi acolo... În orice afacere, patronul,
cel care dă banii, e cel care deţine controlul, restul e pură fantezie; e greu
de imaginat cum un stat care n-a reuşit să controleze nici măcar legalitatea
unor contracte va reuşi să controleze compoziţia fină a unor minereuri. Am mai
auzit şi varianta că „aurul va rămîne acasă“: deci le asigurăm investitorilor
şi vînzarea mărfii, iar noi ne cumpărăm propriul aur – asta da afacere! Am mai
auzit şi asigurări politicianiste că proiectul actual e unul nou, care nu
seamănă cu cel vechi, şi am auzit mai ales că „vom renegocia“! Domnilor şi
doamnelor, nu mai negociaţi şi renegociaţi degeaba! Inima României nu e
negociabilă!
Într-adevăr, trebuie să ai o inimă de plumb şi un nume
predestinat, PLUMB, ca să poţi vorbi, şi încă în calitate de „ministru al
mediului“, e drept, cu o limbă de lemn, despre „maximizarea beneficiilor de
mediu aduse de proiectul RMGC“!!! Principalul beneficiu fiind, desigur, acel
imens iaz (nu iad?) de decantare, „reecologizat“, care va aduna tot gunoiul
(gestiunea reziduurilor miniere, dacă preferaţi). Tot prin absurd: dacă acel
gunoi nu e toxic, aşa cum ni se spune, atunci el ar putea fi deversat în Marea
Neagră? Sau, tot prin absurd, dacă ar fi încărcat în sute de mii de containere,
ar exista un loc de pe lumea asta care ar primi acel gunoi prietenos? Şi dacă da,
cît ar costa ca să-l primească? Nu cumva ar fi mult mai mult decît
firfiricii-mizilic cîştigaţi din toată afacerea?
Am dat clik pe „Auri
sacra fames“ (e de prisos să mai spun că şi aici a apărut, zbang!, „Spune
DA mineritului“!), „blestemata foame de aur, la cîte ticăloşii nu i-ai împins
tu pe oameni“, de la Vergiliu încoace... Stupefiant e că, de azi-mîine două
decenii, această „corporaţie“, investind masiv în publicitate şi în teatrul de
amatori local, miluind în dreapta şi-n stînga, avansează ca un tanc pus pe
pilot automat, implacabil, centimetru cu centimetru, în ciuda întregii agitaţii
şi a tuturor „plîngerilor“ din jur! Cred că aşa au venit multe catastrofe în
istorie. O temă care s-ar putea discuta ar fi adaptarea la actualitate a
conceptului de „crimă împotriva umanităţii“... Natura înseamnă Viaţă, natura nu
are glas ca să se apere singură, natura are, şi în secolul nostru, misterul şi
imprevizibilul ei. Există situaţii în care natura a fost distrusă, dar în
beneficiul oamenilor, pentru mii de ani. În cazul Roşia Montană e vorba de o
agresiune violentă şi masivă, pe termen scurt, şi care ne lasă, pentru mii de
ani, cu un lac cianurat, stresant pentru o întreagă populaţie civilă din zonă,
care e pusă în pericol, în urma unor acte fie iniţiate, fie încurajate, fie
doar tolerate de autorităţi...
Un mare scriitor, Camus, spunea: „Singura solidaritate
umană indiscutabilă e solidaritatea în faţa morţii“. Ca o solidaritate în faţa
morţii se explică faptul că protestele împotriva distrugerii Apusenilor au reunit
români şi unguri, tineri şi bătrîni, hipsteri şi preoţi, de toate confesiunile,
fotbalişti şi academicieni... Toţi nu pot decît să spere că votul din Parlament
va fi unul deschis, la vedere, nominal; corect ar fi ca fiecare votant să-şi
asume, în faţa naţiunii şi a istoriei, răspunderea opţiunii sale, ca să nu
existe sentimentul difuz şi apăsător că „toată lumea e de vină“. Am auzit şi
varianta că „dacă votul e politic, proiectul nu va trece“. Cred că e exact
invers.
Oricum, în momentul votului, fiecare parlamentar să-şi
imagineze cum s-ar simţi dacă, în viitor, ar fi obligat de viaţă (sau pe viaţă)
să-şi ducă zilele în localitatea numită Piatra Albă (creaţie RMGC), pe malul
Lacului-Mort-mai-mare-decît Monaco, şi să respire praful ridicat de vînt de pe
întinderile de piatră golaşă... Şi totul, străjuit de o pancartă, pe care să
fie scris, negru pe alb, sau gri pe gri: „AICI A FOST AURUL DUMNEAVOASTRĂ!
NOROC BUN!“
...Iată de ce, aşadar, solicit CNA-ului să stopeze orice
publicitate comercială pe marginea acestui subiect dureros. Sau să impună
mesajul corect, cum ar fi: Spune Da locurilor de muncă la Roşia Montană, dar
spune NU unui lac otrăvit mai mare decît Monaco! Spune Da mineritului modern în
Apuseni, dar spune NU unui proiect industrial de suprafaţă, cu efect
distrugător!...
13 octombrie 2013
Cu tristeţe şi cu speranţă,
Eugenia Vodă
Sursa: http://www.cotidianul.ro/de-ce-e-bun-pentru-romania-un-lac-otravit-mai-mare-decit-monaco-224357/
ADDENDA
Această Scrisoare
deschisă a fost trimisă de d-l
colonel (r.)-diplomat Marian ILIE şi următoarelor mass media: presa@conservatorii.ro,
subiectiv@antena3.ro, relatii@antena1.ro, stiri@antena3.ro, public_relations@b1tv.ro, tvr1@tvr.ro, tvrinfo@tvr.ro,
tvri@tvr.ro, tvr3@tvr.ro,
tvr2@tvr.ro, miscareaderezistenta@jurnalul.ro,
presa@psd.ro, presa@pnl.ro,
pr@protv.ro, office@primatv.ro,
pr@acasatv.ro
Distinsa
producătoare de televiziune Eugenia Vodă a realizat multe emisiuni de referinţă
şi a avut, de multe ori, opinii corecte. Prin această Scrisoare deschisă către Consiliul Naţional al
Audiovizualului obţine, datorită curajului
civic dovedit şi simţirii patriotice autentice, un spor de apreciere din partea
opiniei publice. Dar, ca să nu se creadă că devin prea subiectiv şi o laud
excesiv, trebuie să apelez tot la Consiliul
Naţional al Audiovizualului (C.N.A.)
să îi aplice şi ei o amendă pentru utilizarea inadmisibilă, aici, dar şi în
emisiunile sale, a cuvîntului ţigănesc „şpagă“.
E-adevărat că acest
cuvînt a devenit un parazit verbal al tuturor vorbeţilor pe ecranele televizoarelor,
indiferent că individul/individa care-l scoate pe gură este un pastor citit ca
Mihai Gâdea, un ziarist sagace ca Adrian Ursu, o apariţie încîntătoare ca Alessandra
Stoicescu, un vorbete atoate-ştiutor ca Mugur Ciuvică, un ironist vitrolat
tot-mai-vulgar ca Mircea Badea, un avocat versat ca Sergiu Andon – ca să indic
numai apariţii de la Antena 3 –, dar limbajul
acesta ţigănizat este utilizat pe aproape toate posturile serioase de
televiziune care, prin forţa lucrurilor, sunt factor de educaţie a opiniei
publice.
Limba română este şi ea un element important al
Patrimoniului Naţional, ba poate cel mai important, căci ea este generatoare de naţiune şi păstrătoare
de naţiune, chiar înainte ca aurul să fi fost găsit la Roşia Montană.
De
aceea, Limba Română este o instituţie care trebuie apărată cu prioritate şi,
implicit, ferită de poluarea prin ţigănizare sau în alt mod. Evident,
Scrisoarea deschisă a Eugeniei Vodă este importantă prin faptul că devine un
exemplu mobilizator de ziarist de mare notorietate, în jurul căruia se pot
aglutina alte exemplare de ziarişti patrioţi şi conştienţi că escrocheria
numită R.M.G.C. trebuie oprită, iar promotorii şi susţinătorii fraudei de la Roşia
Montană, mai vizibili sau mai oculţi, trebuie priponiţi sau chiar eliminaţi: ei
sunt, realmente, asasini economici ai României la propriu şi nu există nici un
motiv – juridic sau moral – ca lor să nu li se aplice aceeaşi formă de
contracarare. Perseverenţa şi tupeul cu care escrocii de la R.M.G.C. ne măcelăresc
pămîntul, ne fură aurul, argintul şi celelalte metale rare de la Roşia Montană
ne fac să ne dorim apariţia şi la noi, ca în Argentina, a „escadroanelor morţii“.
Ceea ce este cu
adevărat grav este faptul că, aşa cum a relevat Eugenia Vodă în această
vibrantă Scrisoare
deschisă, C.N.A.-ul are o tolbă de „sesizări, plîngeri,
reclamaţii“ contra R.M.G.C., dar nu a luat nici o măsură. Fireşte că C.N.A.-ul nu
va lua nici acum vreuna şi nu va trece la interzicerea reclamelor mincinoase
plătite de R.M.G.C., pentru că are scuza-şablon: „este prea mic pentru un război
aşa de mare“. De vreme ce există membri ai guvernului, ca parvenitul Dan Şova
sau chiar ca prim-parvenitul Victor Ponta, care susţin proiectul Roşia Montană şi
chiar ameninţă România pe care o conduc – spre prăpastie! – cu plătirea unor „despăgubiri“
către R.M.G.C., nu or să treacă nişte lefegii ca membrii C.N.A.-ului la
interzicerea reclamelor frauduloase ale R.M.G.C.!
Argumentul forte prin care anticipez inacţiunea C.N.A.-ului,
aflat sub pulpana şi la cheremul guvernului trădător al României, este că, pe
lîngă recentele proteste din Piaţa Universităţii şi din alte oraşe, au existat,
în ultimii 12-15 ani, luări de poziţii ale unor ziarişti, oameni politici, publicaţii,
ca, recent, ale lui Mihai Goţiu, Gheorghe Funar, colonelului-procuror
Gheorghe Oancea, revistelor Vox
Publica, Lumea Justiţiei, Cotidianul ş.a., care au denunţat opiniei
publice escrocheria R.M.G.C., dar guvernele trădătoare au ignorat aceste
alarme. Şi cum o acţiune paşnică de înlăturare a guvernului şi Parlamentului,
ca în Islanda, nu este posibilă, dar cum prăbuşirea României se produce în mod
vertiginos, singura soluţie este încă o revoluţie – adică o lovitură de stat
militară, ca aceea din decembrie 1989, dar făcută de români patrioţi, în
favoarea României!
14 octombrie 2013
Colonel (r.) Vasile Zărnescu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Este binevenit oricine doreste sa comenteze! Rugam sa va inserati numele si datele de contact, din respect fata de cititori. Atacurile la persoana, injuriile, opiniile fara legatura cu subiectul prezentat vor fi sterse. Persoanele care doresc raspunsuri sau precizari oficiale, trebuie sa se adreseze conform "Normelor de comunicare in cadrul SCMD" (afisate pe pagina Secretariatului General al SCMD).