Etapele
eliminării lui Nicolae Ceauşescu
„Procesul lui Nicolae Ceauşescu a fost judecat la
Bucureşti, în noaptea de 7 spre 8 iulie 1989, sentinţa s-a dat la Moscova în 4
decembrie, iar executarea sentinţei a avut loc la Tîrgovişte în
25 decembrie!“
I – După căderea Zidului
Berlinului şi evenimentele din decembrie 1989, neorevizioniştii unguri, mai cu
seamă cei din conducerea Partidului Muncitoresc Socialist Ungar, credeau în
iminenţa abolirii Tratatului de la Paris (Trianon, 4 iunie 1920).
În seara zilei de 21 decembrie 1989, când i-am raportat
ministrului secretar de stat şi şef al Departamentului Securităţii Statului,
domnul general-colonel Iulian N. Vlad, sinteza situaţiei operative, am început
prin a enunţa concluzia: „Ardealul, pe arcul carpatic, este prins într-o
centură de foc şi violenţe“. În intervalul orar 18.00-20.00, pe baza datelor de
ultim moment, transmise telefonic de către şefii structurilor judeţene de
informaţii, se conturase o situaţie cât se poate de îngrijorătoare.
În judeţele Timiş, Arad, Caraş-Severin, Hunedoara, Alba,
Sibiu şi Braşov, agenţii diversiunilor stradale violente au creat condiţiile
propice ocupării sediilor comitetelor judeţene ale P.C.R. şi ale consiliilor
populare judeţene, ale Securităţii şi Miliţiei, după ce, cu o zi înainte, şeful
Marelui Stat Major, generalul Ştefan Guşă, a demobilizat grupările de forţe ale
Armatei din zonă. Violenţe fizice, atacuri armate, incendieri, devalizări de
bunuri şi documente, sustrageri de arme prin efracţie şi folosirea lor în
scopul provocării forţelor de ordine, instigări la linşaj şi crime, comiterea
de asemenea acte erau semnalate din judeţele menţionate. În judeţul Timiş,
pentru crearea de panică, după lăsarea întunericului, s-a recurs la incendierea
unor depozite de fâneţe, vâlvătăile fiind vizibile şi dincolo de frontieră. Culoarul
spaţial creat de aceste evenimente coincidea cu principala direcţie geografică
strategică pe care planificatorii unei invazii externe o aveau în vedere pentru
izolarea întregului Ardeal – Poarta Mureşului, cu cele două variante. Una, de
la Arad, prin Lipova, urmează cursul râului Mureş, străbătând culoarul Lăpugiu,
ajunge la Deva şi Hunedoara şi de-acolo prin culoarul Orăştiei la
Sibiu-Făgăraş-Braşov-Miercurea Ciuc şi Sebeş-Alba Iulia-Tg. Mureş-Bistriţa. A
doua, de la Timişoara, urmează cursul râurilor Timiş sau Bega, prin Lugoj,
Caransebeş, apoi culoarul Bistrei, străbătând astfel pasul Poarta de Fier a
Transilvaniei şi ieşind în Ţara Haţegului, face joncţiunea cu prima variantă în
culoarul Orăştiei. În ziua de 21 decembrie 1989 s-a reuşit crearea unei enclave
secesioniste în întregul Banat, dar şi în cele două judeţe vecine din est, prin
care se putea controla întreg arealul de pe direcţia operativă Poarta
Mureşului: Hunedoara şi Sibiu. (1)
Anterior, structurile teritoriale ale Departamentului
Securităţii Statului din Arad, Timiş, Caraş Severin, Cluj, Braşov, Covasna ş.a.
raportaseră o stranie intensificare a turismului fără obiective turistice, din
trei state vecine: Uniunea Sovietică, Iugoslavia si Ungaria. Aşa de exemplu, în
decembrie 1988 au intrat în România 30.879 turişti sovietici, iar în decembrie
1898 au fost 67.530! În zilele premergătoare datei de 16 decembrie 1989,
Serviciul teritorial de contraspionaj de la Timişoara a sesizat intrarea în
judeţ, dinspre Iugoslavia, a numeroase coloane de câte 20-30 de autoturisme cu
paşapoarte ori documente de călătorie emise în Uniunea Sovietică, respectiv
Ungaria, numărul ocupanţilor acestora crescând de la câteva sute până la ordinul
miilor. Aceştia nu au solicitat cazare hotelieră, preferând să se răspândească
prin oraşe şi să stea în autoturisme.
În
fapt, cu începere din luna octombrie 1989, aceşti turişti speciali au realizat
o acoperire a teritoriului României, asigurându-se un rulaj zilnic de minim
30.000 pe persoane. În retrospectiva istorică, nu este un fapt fără precedent.
Şi celebrul Stieber, spionul şef al Kaiserului, înaintea invaziei militare
prusace din 1870, ocupase Franţa cu cca. 70.000 de „gastarbeit“ („muncitori oaspeţi“), în realitate agenţi cu misiuni
de pregătire şi înlesnire a cuceririi, administrării şi controlului
teritoriului francez, în timpul şi după terminarea războiului. În mentalul
colectiv maghiar, evenimentele din decembrie 1989, în mod special circumstanţele
cu semnificaţie neechivocă de la Timişoara, au fost percepute şi ca o mişcare
naţională proprie, dovada fiind, pe de o parte, explozia exceselor şovine împotriva
românilor, iar, pe de altă parte, escaladarea separatismului etnic, în formele
şi modalităţile care au amorsat conflictul interetnic din 19-20 martie la Târgu
Mureş.
Neorevizionismul
ungar – vârful de lance al „reformării“
sistemului
politic din România
Organizaţia „România Liberă“, creată în septembrie 1987
de Brigada „România“ a Securităţii Republicii Populare Ungaria – în numele unui
comitet condus de economistul Marin Roşca, plecat din Timişoara – a fost de
factură mediocră sub toate aspectele, fiind manipulată de „Forumul Democrat
Maghiar“. Conştienţi că „Ardealul nu poate fi obţinut fără români“,
revizioniştii unguri au căutat dintotdeauna să-şi atragă sprijinul măcar al
unei părţi a populaţiei majoritare, iar organizaţia „România Liberă“ de la
Budapesta trebuia să devină expresia acelui sprijin. Fără a sesiza capcana
neorevizioniştilor unguri, unii lideri ai „Uniunii Mondiale a Românilor Liberi“
– îndeosebi Doru Novacovici şi Sandu Pobereznic, poate determinaţi şi de cei
sub ale căror auspicii a apărut U.M.R.L. – au acceptat să patroneze organizaţia
„România Liberă“ împreună cu oficiali de la Budapesta, între care Imre Pozsgai,
unul dintre autorii „revoluţiei de palat“, care, la începutul anului 1988, l-a
dislocat pe János Kádár şi, pentru scurtă vreme, s-a aflat în echipa
conducătoare, înlocuită la rândul ei de Károly Grósz.
La 8 iulie, are loc la Bucureşti întâlnirea la nivel
înalt a statelor membre ale Tratatului de la Varşovia, prilej cu care, într-o
întrevedere bilaterală, facilitată de Gorbaciov, conducerea ungară – Nyers
Rezső, Németh Miklós şi Horn Gyula – susţine că Transilvania nu aparţine
României şi ameninţă că va internaţionaliza problema maghiarilor din România. Anterior,
în decembrie 1988, conducerea duală iugoslavă – Loncear şi Dizdarevici – a avut
un schimb de replici acuzatoare cu Nicolae Ceauşescu în chestiunea Banatului,
urmată de întreruperea întâlnirilor bilaterale anuale.
În august 1989, agenţi de informaţii ai Departamentului
Securităţii Statului (D.S.S.), infiltraţi în cantonamentele speciale
paramilitare din Ungaria, raportează primele date în legătură cu pregătirea
unor formaţiuni de luptă (gherilă urbană) care aveau misiunea de a acţiona în
România pentru crearea pretextelor unor evenimente în consens cu evoluţiile din
Polonia şi Ungaria, ulterior şi din Cehoslovacia, R. D. Germană şi Bulgaria,
convenite, pe de o parte, de Mihail Sergheevici Gorbaciov şi George Herbert
Bush şi, pe de altă parte, de François Mitterrand şi Helmuth Kohl, având şi
binecuvântarea Sanctităţii Sale, Ioan Paul al II-lea, Pontiful Vaticanului.
Organizaţia „România Liberă“ şi U.M.R.L. au fost
paravanul sub care A.V.O. (sigla Securităţii R. P. Ungară) a organizat
formaţiuni paramilitare pe care le-au instruit în tabăra (cazarma militară) de
la Bicske, pentru „acţiuni viitoare de gherilă urbană în România“.
Instructorii erau unguri originari din România, dar aceştia acţionau doar ca
intermediari ai unor servicii speciale. Noul conducător al „României Libere“
şi al grupului – de circa 400 de membri – instruit era tehnicianul petrochimist
Gheorghe Manea, iar din partea U.M.R.L. asista Sandu Pobereznic. Subzistenţa
grupului era asigurată de organizaţii revizioniste maghiare, de U.M.R.L. şi de
Înaltul Comisariat al O.N.U. pentru Refugiaţi, care avea deja un birou în
Ungaria. În subsolul cazărmii de la Bicske se tipărea o parte din materialele
de propagandă pentru a fi trimise în România, cu scopul de a se determina apariţia
unor nuclee interne ale organizaţiei „România Liberă“. O altă parte a
materialelor de diversiune propagandistică era pregătită în tipografiile
Partidului Muncitoresc Socialist Ungar şi ale A.V.O. (Securitatea de Stat a Ungariei)
şi difuzată de aceasta din urmă.
Pe cale de consecinţă a celor relevate, agenţi curieri ai
mişcărilor „solidarnosc“ din Polonia, ai „forumurilor civice“ din Ungaria,
Cehoslovacia şi R. D. Germană sunt interceptaţi şi anchetaţi, în plenitudinea
îndeplinirii misiunilor de racolare şi fixare a sarcinilor ce reveneau „revoluţionarilor
aleşi pentru provocarea surprizelor strategice (politice) planificate“. Ei
aveau să recunoască cine sunt, de unde au venit şi cu ce scop, precum şi gradul
de îndeplinire a misiunilor; mai puţine detalii, însă, privind elementele
operaţionale – consemne, parole, sisteme secrete de comunicare prin care urma
să se realizeze mobilizarea persoanelor care urmau să-şi asume riscurile
provocării şi conducerii (dirijării) evenimentelor amorsate. În toamna anului
1989, emisarii realizaseră contacte şi constituiseră puncte de sprijin în Alba
Iulia, Arad, Braşov, Bucureşti, Caransebeş, Cisnădie, Cluj, Constanţa, Craiova,
Cugir, Iaşi, Lugoj, Oradea, Satu Mare, Sibiu, Târgu Mureş, Timişoara… (ordinea
este cea alfabetică, dar lista nu este completă).
Se impune o menţiune. Contactele au fost mult mai
numeroase decât punctele de sprijin efectiv create, ele având ca scop şi punerea
Securităţii pe piste false. Ipotetic, fiecare contact trebuia să treacă
printr-un filtru, până a se stabili că este o derută. Amestecul premeditat al
contactelor întâmplătoare cu cele de creare a punctelor de sprijin a fost o
tactică prin care s-a îngreunat identificarea şi controlul acestora din urmă. Fiecare
emisar acţiona „multiplu de zece“, iar fiecare nou membru căuta alţi zece. În
Bucureşti s-au vizat recrutări, inclusiv din rândurile elevilor de liceu, cu
care se realizau întâlniri de instruire în parcuri. „Instructorii“ erau
persoane recent revenite în ţară. Unii părinţi îngrijoraţi s-au adresat
Biroului de Informaţii, Sesizări şi Reclamaţii al Ministerului de Interne. În
zilele de foc din decembrie 1989, am avut confirmarea deplină a misiunilor
acelor emisari. Cele mai multe oraşe-ţintă ale curieratului lor au fost
cuprinse, în după-amiaza zilei de 22 decembrie, de furia unor revolte, aparent
ilogice, în care, iniţial, interlopi periculoşi – terorizând unităţile de
Securitate şi Miliţie (din înalt ordin subordonate comandamentelor judeţene
militare de apărare, ca urmare a stării excepţionale instituite) – s-au
transformat ad-hoc în „revoluţionari profesionişti“.
Agenţii propagandişti ai spionajului ungar din judeţele
Covasna, Mureş şi Harghita au lansat zvonuri despre pericolul intervenţiei
Securităţii pentru „represalii şi restabilirea vechii ordini“. Sub imperiul
incitărilor provocatoare externe, persoane autohtone s-au dedat la acţiuni
armate şi alte violenţe împotriva personalului din structurile judeţene ale
Ministerului de Interne, fiind ucişi – în mod bestial – mai mulţi ofiţeri şi
subofiţeri, între care maiorul (colonel post
mortem) Aurel Agache, la Târgu Secuiesc, locotenet-colonelul Dumitru Coman,
fost şef al Securităţii Municipiului Odorheiul Secuiesc, precum şi patru
subofiţeri. Alţi 27 de ofiţeri şi subofiţeri au fost agresaţi, suferind
vătămări corporale care au necesitat lungi perioade de spitalizare.
Începând cu data de 22 decembrie 1989, au fost devastate
ori distruse 34 de sedii ale Securităţii şi Miliţiei, dintre care cele din
Odorheiul Secuiesc, Gheorgheni, Cristuru Secuiesc, T.F. Miercurea Ciuc,
comunele Brădeşti, Ciumani, Zetea şi Secuieni au fost incendiate.
În ziua de 22 decembrie 1989, maiorul de Miliţie (ridicat
post mortem la gradul de colonel)
Aurel Agache – şef al miliţiei economice din Târgul Secuiesc – a fost ucis în
chinuri groaznice (desfigurat cu o rangă, scos cu forţa din farmacie, smuls de
pe targă şi aruncat din Salvare) de către mai mulţi cetăţeni de etnie maghiară,
cadavrul fiindu-i batjocorit, apoi, în faţa soţiei (de etnie maghiară) şi a
copiilor minori.
Cum generalul Vlad a fost chemat, în seara zilei de 21
decembrie, în sediul Comitetului Central, am asigurat preluarea rapoartelor operative
telefonice ale şefilor unităţilor judeţene (municipale şi orăşeneşti, unde
existau structuri locale) ale D.S.S., transmise la cabinetul şefului
departamentului. Invariabil, la apelurile „Suntem atacaţi, ne dau foc, ce
facem? “, răspunsul era standard: „Solicitaţi sprijin comandamentului judeţean
de apărare!“. Când şeful Securităţii Judeţului Sibiu, locotenent-colonelul
inginer Theodor Petrişor, a primit această soluţie, mi-a spus să aştept un
moment şi să ascult. A deschis, probabil, fereastra şi a orientat receptorul
telefonului spre exterior. Am auzit un tir infernal, şuierături şi răpăit de
gloanţe cum numai în filmele de război auzisem. „Cine trage?“ – l-am întrebat.
„Cei la care ne trimiteţi să ne apere!“ – a fost răspunsul.
În sinteză, când generalul Vlad a cerut să fie informat
despre situaţia din ţară, i-am raportat că pe linia Timişoara-Reşiţa-Caransebeş-Alba
Iulia (Cugir)-Sibiu-Braşov, Banatul şi Transilvania sunt încercuite de focarele
unor violenţe extreme, ale căror ţinte erau sedii ale Securităţii şi Miliţiei,
unele fiind atacate, incendiate, cu evidenta intenţie ca ocupanţii lor să fie
arşi de vii. Am mai menţionat că, aşa cum se prezintă situaţia, Banatul şi
Transilvania par a fi izolate de restul ţării şi i-am prezentat succint ceea ce
s-a comunicat din fiecare judeţ. S-a interesat dacă sunt probleme la Târgu Mureş,
în Harghita şi Covasna. Acolo, însă, era o linişte suspectă şi se aştepta ca,
în următoarele două zile, la Odorheiul Secuiesc şi în alte localităţi să se
dezlănţuie evenimente de un tragism cutremurător…
Locotenent-colonel
(r.) Mircea Buie – mărturia unui condamnat la moarte prin spânzurare de
extremiştii unguri.
Atrocităţi horthyste în Odorheiul Secuiesc
Atrocităţi horthyste în Odorheiul Secuiesc
Neorevizionismul maghiar s-a manifestat cu putere în
Harghita şi Covasna. Avea să o constate pe propria-i piele, Mircea Buie, un
tânăr ofiţer de Securitate pe care evenimentele din 1989 l-au prins activând la
Odorheiu Secuiesc. Mircea Buie a scăpat ca prin minune de spânzurare, doar
şansa făcând să se rupă creanga de care îl agăţase un grup de extremişti
maghiari. Mărturisirea lui e cutremurătoare. „În 1989 aveam semnale clare de
intensificare a contactelor revizioniştilor maghiari cu anumiţi oameni din
zonă. Astfel, Sándor Csoóri – preşedintele Federaţiei Mondiale a Ungurilor şi, apoi, lider al Frontului Democrat Maghiar
– ţinea legătura cu profesorul Katona Ádám şi cu actorul Bartha Mihály Levente
(ulterior, acesta a emigrat în Ungaria şi s-a înscris în partidul condus de
Csoóri). Rolul lor era să atragă intelectualii de vârf din Odorheiu Secuiesc şi
Miercurea Ciuc, sub pretextul luptei împotriva asimilării şi afirmării secuilor
(ultima temă a şi revenit la modă). La o cabană din zonă aveau loc întâlniri la
care mai veneau scriitorul Sütő András (plecat şi el în Ungaria, după evenimentele
de la Târgu Mureş) şi fratele lui László Tőkés. În ce-l priveşte pe Sütő
András, acesta şi-a îndesit vizitele la Consulatul Maghiar din Cluj, iar după
desfiinţarea acestuia, la Ambasada Ungariei de la Bucureşti, în acelaşi timp
fiind contactat şi de alţi diplomaţi străini acreditaţi la Budapesta. Mai ales
diplomaţi maghiari, britanici şi francezi şi-au intensificat prezenţa în
Harghita şi Covasna. Că lucrurile au fost pregătite cu atenţie o demonstrează
şi faptul că, în 23 decembrie, a şi apărut pe piaţă un ziar în limba maghiară.
De altfel, din primăvara anului 1989, în zonă au apărut şi ruşii, câte 2-3
într-un autoturism Lada. A crescut şi numărul celor care fugeau în Ungaria
(„evazionişti“ – cum le spuneam), majoritatea mergând să se pregătească în
tabăra de la Bicske.
Zilele de 20-21 decembrie au fost marcate de provocări:
au fost incendiate depozitele de fân de la c.a.p.-urile din Zetea şi Dealu
(localităţi de lângă Odorheiu Secuiesc), precum şi depozitul fabricii de mobilă
de lângă gara oraşului (dintr-un tren s-a aruncat o sticlă incendiară pe
acoperişul de plastic al depozitului). În dimineaţa zilei de 22 decembrie, am
predat armele la fişet, conform ordinului generalului Iulian Vlad. Comandantul
Securităţii din Odorheiu Secuiesc, locotenent-colonelul Dumitru Coman, a dat
ordin ca nimeni să nu părăsească sediul (aveam sediu comun cu Miliţia, noi la
etaj, ei la parter). Eu am primit sarcina să aduc nişte paturi şi saltele de la
internatul liceului. Când mă întorceam cu ele, la radio s-a anunţat sinuciderea
lui Milea. Pentru a întări siguranţa sediului a fost adus un pluton din trupele
de securitate. Cam la o oră după discursul lui Mircea Dinescu de la
televiziune, în faţa sediului s-au adunat protestatari. La început au fost
paşnici, apoi au început să spargă geamurile şi să agreseze miliţienii care
intrau sau ieşeau din sediu. În depozitul de la parter al Miliţiei se aflau
aparate video confiscate din dispoziţia fostului şef al Miliţiei de la
cetăţenii care contraveniseră dispoziţiilor legale. Protestatarii au spart
depozitul ca să-şi recupereze aparatele. În jurul orei 16.00, plutonul de
securitate a primit ordin să se retragă în cazarma de la Gheorgheni. Am
profitat de situaţie pentru a salva documentele. Am deschis şi golit fişetele
şi am pus documentele în camionul cu soldaţi, iar peste ele s-au aşezat
militarii, mascându-le. Camionul a reuşit să plece, după ce s-a negociat cu un
tractorist care blocase poarta cu tractorul. Astfel, documentele au fost
salvate şi ulterior recuperate.
În sediul de la etaj al Securităţii rămăsesem câţiva
ofiţeri: eu (Mircea Buie – n.n.), Ioan Trifu, Dan Coţofană, Dan Petrariu şi
comandantul, locotenent-colonelul Dumitru Coman. Între timp, protestatarii au
devastat parterul şi l-au incendiat. Din cauza fumului, am ieşit în curtea din
spate, unde se aflau garajele. Dialogam cu manifestanţii, îndemnându-i la calm
şi repetând: „Nu vrem sânge!“ Se aduna tot mai multă lume. În jurul orei 18.00
a sosit un grup de oameni băuţi şi violenţi. Îmi reproşau că sunt ofiţer de securitate.
Un tânăr cam la 30 de ani, îmbrăcat în costum popular secuiesc – liderul acelui
grup – m-a întrebat dacă-s român sau maghiar. Am minţit, spunând că tata e
român, iar mama unguroaică. Tânărul a fost tranşant: „Nu corespunde.
Executaţi-l!“ Pe lângă cei care incitau la violenţă (vezi Kapdebó – directorul
Şcolii de şoferi amatori din Odorheiu Secuiesc), existau şi îndemnuri la calm
şi la renunţarea la acte de violenţă, venite chiar de la etnici maghiari (cum a
fost Iosif Pető, viitor prosper om de afaceri).
După ce s-a dat sentinţa „Executaţi-l“, am fost luat cu
forţa şi scos din incinta sediului, care se afla lângă un complex alimentar, de
care era despărţit de o stradă mărginită de castani. Cineva din mulţime a
strigat: „Să-l spânzurăm!“ Imediat au adus de la alimentară o frânghie şi o
ladă de ambalaj de la sticle. Au legat frânghia de creanga unui castan, m-au
urcat pe ladă şi mi-au pus ştreangul de gât. Apoi au tras lada. Însă, creanga a
cedat şi s-a rupt. În acel moment, s-a creat o busculadă, provocată de un grup
de karatişti, antrenaţi de inginerul Mika Domokos (şeful unei prospere ferme
agricole de lângă oraş). Ei m-au înconjurat, mi-au scos funia cu tot cu restul
de creangă şi m-au condus în interiorul depozitului Peco din apropiere. Oricât m-au
protejat, tot am fost lovit în cap cu o sticlă de un litru. Dar am scăpat. Cum
rana la cap era destul de adâncă, am fost dus prin spate la spital, unde am
rămas într-un fel de „arest medical“, răstimp în care (în seara zilei de 22
decembrie) mi-a fost spartă şi devastată locuinţa.
În spital am mai găsit 3-4 miliţieni şi un ofiţer de
securitate, care fuseseră grav bătuţi. Mai era şi o persoană din Zetea, care se
alesese cu o plagă împuşcată, după ce fusese omorât adjunctul şefului de post
din localitate. Tragică a fost şi moartea şefului de post din Dealu – Liviu
Cheochişan – tatăl unui băieţel de doi ani. În seara zilei de 22 decembrie a
fost luat din locuinţă, scos în faţa sediului şi bătut până la inconştienţă.
Apoi au turnat ţuică pe el şi i-au dat foc. La Cristuru Secuiesc, un miliţian a
fost omorât de ţiganii pe care-i cercetase pentru diferite infracţiuni. A avut
de suferit şi preotul ortodox Călugăru – acuzat că-i protejează pe ofiţerii de
securitate. De aceea, l-au căutat şi la biserică şi la casa parohială.
Şi destinul locotenenmt-colonelului Dumitru Coman a fost
crunt. După apariţia lui Dinescu la TVR, soţia acestuia l-a rugat să vină
acasă. A refuzat-o, rămânând în sediu, la datorie, şi liniştind-o că nu are de
ce să se teamă. (Într-adevăr, era perceput ca un om de treabă şi era chiar
îndrăgit în oraş). Ultima dată l-am văzut înainte ca eu să fiu dus la
spânzurat, el rămânând în curtea cu garajele. Când eram internat, Venczel,
directorul spitalului, mi-a spus: „Îmi pare rău, dar pentru şeful dvs. n-am
putut face nimic, decât să constat decesul“. Am aflat că Dumitru Coman a fost
scos în stradă, omorât în bătaie şi apoi aruncat în curtea spitalului.
Criminalistul miliţiei, Pop, mi-a spus că Dumitru Coman nu mai avea nici un os
întreg. Se ştie cine l-a ucis, există înregistrări video şi martori. Dar toţi
ucigaşii de etnie maghiară au fost puşi ulterior în libertate, în urma
demersurilor pe la forurile europene, întreprinse de fruntaşul U.D.M.R. György
Frunda.
Întâlnindu-mă prin 1990 cu Corneliu Vadim Tudor, care-mi
cunoştea povestea, acesta m-a întrebat ce gândeam în momentul în care eram cu
ştreangul de gât. Răspunsul meu poate l-a surprins. Mă gândeam să nu mă
desfigureze prea mult, ca să mă poată înmormânta ai mei în sicriu descoperit.
Nu le-am povestit părinţilor mei prin ce-am trecut. Au aflat despre păţania mea
de la televizor, când se prezentau rezultatele Comisiei parlamentare asupra
evenimentelor din 17-24 decembrie 1989 din Covasna. Când a auzit toată
grozăvia, mama a scăpat tava din mână.
În Evul Mediu scăpai de spânzurătoare dacă o femeie te
cerea de soţ. Eu am scăpat altfel. Poate nu întâmplător, am fost pasionat de
dendrologie (înainte de a fi ofiţer am lucrat în silvicultură). Peste ani, m-am
întâlnit cu un fost coleg, care m-a întrebat dacă mai ştiu ceva dendrologie.
Şi, ca să se convingă, m-a întrebat care e cea mai valoroasă specie de la noi.
I-am răspuns că nu mai e stejarul, ci castanul sălbatic. Căci, dacă m-ar fi
spânzurat de un stejar, acum îmi aduceai flori la mormânt“.
Tratatul de la Paris din 1920, precum şi cel care a
marcat încheierea celui de al Doilea Război Mondial şi-au pierdut din efectele
lor în ceea ce a privit divizarea Germaniei, uniunea ceho-slovacă şi
Iugoslavia. Dezmembrarea României, deşi anticipată, în fel şi chip, chiar şi
printr-o uniune statală româno-ungară, chestiune despre care nu s-a vorbit
decât în surdină, fiindcă stârnea amintirea, mai puţin plăcută, a episodului în
care o parte a aristocraţiei ungare oferise coroana Sfântului Ştefan regelui
Ferdinand al României, a întârziat să se împlinească.
Deziluziile pentru această neîmplinire au fost exprimate
de Tokes Lazslo, la 24 de ani de la evenimente. Potrivit agenţiei Agerpres,
preşedintele Consiliului Naţional al Maghiarilor din Transilvania (C.N.M.T.),
europarlamentarul Laszlo Tokes, a declarat, duminică (15.12.2013) la Timişoara,
că „în România, la 24 de ani de la Revoluţie, este nevoie de o nouă schimbare
de regim (…) libertatea dobândită este şubredă (…) este nevoie de o nouă
schimbare de regim în România, dar avem nevoie şi de o schimbare de regim şi pe
tărâmul politicii minoritare, pentru că până acum nu am reuşit să obţinem ce ni
se cuvine (…).Noi vrem să continuăm această schimbare de regim şi ne dorim ca
solidaritatea să existe în continuare (…)“.
II – Cronica evenimentelor planificate
Anul operativ 1989 a început cu o trădare. Şeful
sectorului spionaj în spaţiul european de limbă germană, Liviu Turcu, se
foloseşte de ocazia unei misiuni externe pentru a se preda C.I.A. Era punctul
terminus al trădărilor post-pacepiste care, toate la un loc, au adus prejudicii
mai mari decât cele determinate de marşrutizarea politică (termen folosit în
domeniul serviciilor de informaţii şi care înseamnă orientarea unui agent către
un alt obiectiv decât cel avut până la momentul respectiv – n.r.) a lui Pacepa
în braţele spionajului şi contraspionajului Statelor Unite ale Americii.
În Centrala Spionajului Român, generalul Aristotel
Stamatoiu a încercat să „tragă de timp“, amânând – de comun acord cu şeful
contraspionajului extern, generalul Ioan Moţ – raportarea exactă şi completă a
evenimentului contrainformativ de o gravitate excepţională. Probabil, ei sperau
că Liviu Turcu are de depăşit vreo situaţie de risc, după care se va întoarce.
Verificările ulterioare aveau să scoată în evidenţă serioase incompatibilităţi
ale lui Liviu Turcu cu sistemul de valori şi disciplina specifice spionajului.
De la noi sau de aiurea. La scurt timp după trecerea în tabăra adversă, Liviu
Turcu a devenit protagonistul unor operaţiuni de propagandă politică cu
obiective foarte transparente, dintre care menţionez: cultivarea animozităţilor
între Centrul de Informaţii Externe şi structurile Securităţii Interne ale
Departamentului Securităţii Statului, între Departamentul Securităţii Statului
şi celelalte structuri ale Ministerului de Interne, între Ministerul de Interne
şi Ministerul Apărării Naţionale, între toate acestea la un loc şi societate,
în ansamblu. Anterior se mai consumase un alt act de trădare, al unui operativ
de rang mediu din contraspionajul extern, care a răspuns succesiv de mai multe
spaţii occidentale şi cunoştea o parte însemnată a sistemului contrainformativ
extern, cu greu reconstituit după trădarea lui Pacepa şi repararea unora dintre
erorile deciziilor luate imediat după această gravă trădare.
Trădarea lui Liviu Turcu a avut loc cum nu se putea mai
prost, tocmai în perioada şedinţelor anuale de bilanţ. Tăvălugul analizelor şi
evaluărilor critice ale şefului D.S.S., generalul Iulian Vlad, a spulberat
orgoliile unor veleitari din spionajul şi contraspionajul extern, care au fost
puşi la colţul penitenţelor. Au fost, însă, şi succese. Menţionez doar două
dintre cele mai remarcabile: căderea reţelei KGB, condusă de Vladimir Volodin,
şi prinderea în flagrant a unui funcţionar superior, cu rang diplomatic, din
Ministerul Afacerilor Externe, vinovat de trădare prin transmitere de secrete
în favoarea S.U.A. Lucrase dublu aproape un deceniu şi compromisese şi vreo
două duzini de ofiţeri acoperiţi. Faptul că Securitatea Română a avut în acele
momente curajul să înfrunte, concomitent, cele două mari puteri ale spionajului
a constituit un episod cu totul deosebit şi fără precedent în istoria sa, dar
îndrăzneala i-a fost contabilizată şi aspru pedepsită, începând din decembrie
1989.
Tot la începutul anului 1989, în prima săptămână a lunii
martie, se produce un eveniment cu efect politic, mai cu seamă internaţional –
„scrisoarea celor şase“. Acţiunea a fost descoperită şi conţinutul scrisorii
prezentat lui Nicolae Ceauşescu, înainte de a deveni public prin intermediul
postului de radio B.B.C. Ceea ce înseamnă că scrisoarea, al cărei text fusese
doar convenit de Silviu Brucan cu ceilalţi semnatari, nu trebuia neapărat să
fie trimisă din ţară… Ea îşi aştepta doar semnatarii.
După cum a început anul 1989 era evident că sistemul nu
va mai rezista multă vreme, deoarece acesta devenise global vulnerabil, încât
nu mai putea fi securizat, atât faţă de avalanşa şi iminenţa ameninţărilor, cât
mai cu seamă faţă de propriile slăbiciuni. În aprilie 1989, o Plenară a C.C. al
P.C.R., care putea să rămână memorabilă, eşuează din cauza ambiţiilor autarhice
ale lui Nicolae Ceauşescu. Izolarea în care a fost aruncat de „prietenii“ care,
odinioară, l-au ridicat pe piedestalul recunoaşterii internaţionale, l-a împins
la decizii necugetate. El a anunţat, triumfalist, rambursarea întregii datorii
externe – un efort formidabil, care era compensat de un considerabil excedent
al rezervelor valutare, precum şi de importante debite care urmau a fi încasate
de la unele state exportatoare de ţiţei –, dar nu da de înţeles că va diminua
rata acumulării în favoarea consumului. Dimpotrivă, ofensează organismele
bancare internaţionale cu un proiect de înfiinţare a unei bănci de investiţii
şi dezvoltare a lumii a treia, sperând, totodată, să ia locul deţinut cândva de
Tito în fruntea „ţărilor nealiniate“.
În acelaşi timp, exploatând vulnerabilităţile tot mai
accentuate ale Uniunii Sovietice şi speculând agitaţiile din Basarabia,
simulează un denunţ al Pactului sovieto-german „Molotov-Ribbentrop“ şi,
scontând că se va face temut unor inamici tot mai agresivi, agita voalat
ameninţarea nucleară, respectiv că România dispune de capacităţile necesare
producerii armei atomice. Ceauşescu părea să nu mai aibă nevoie de nimeni şi de
nimic! Dar nici pe el nu-l mai luau mulţi în seamă. Am primit consternaţi şi
dezamăgiţi acele veşti proaste, deoarece cea bună şi aşteptată era
liberalizarea consumului intern, destinat creşterii nivelului de trai, sub
toate aspectele.
Cunoscuta revistă internaţională Paris Match continua să dedice numere speciale fostelor case regale
din ţările în care monarhiile au fost abolite. Pentru a nu fi surprinşi de
numărul dedicat fostei Case Regale a României, s-a solicitat memorandumul
monitorizării realizate de sectorul de informaţii externe responsabil de
problema regală. Rezultatul a fost dezolant. Întrucât „era un rentier viager la
locul lui“, beneficiar al înaltului şi rarisimului Ordin sovietic „Victoria“
(fuseseră acordate doar vreo patru exemplare şefilor de stat străini),
cetăţeanul-rege nu constituia o ameninţare. La dosarul problemei regale nu
exista nici măcar o fotografie a reşedinţei din Elveţia… O grupă operativă
constituită ad-hoc mimează o misiune de recunoaştere, angajează „în privat“ un
fotoreporter profesionist, care realizează un album documentar, iar un
„veteran“ al fostei Case Regale reconstituie şi o schiţă a principalelor
utilităţi interioare.
Unii membri ai „Comitetului Naţional Român“ din SUA – un
aşa-zis guvern în exil al României, pe care Departamentul de Stat se ferea să-l
recunoască – sunt „talonaţi“ (termen din tabela de codificare a informaţiilor,
folosit pentru desemnarea acţiunii de „exploatare informativă“), iar
„cercetătorii“ dau asigurări că „Majestatea Sa“ şi Guvernul din exil nu manifestă
disponibilităţi de racordare la vreunul din principalele curente ale
transformărilor politice în curs la nivel strategic global, pe care, de altfel,
nici nu le prea înţeleg, lipsindu-le contactele şi informaţiile necesare. Numai
în parte adevărat. Mesajele ex-Regelui Mihai I au fost adesea în consonanţă cu
tendinţele evenimentelor. Mai mult chiar, fusese pus în circulaţie un program
promonarhic modern, în parte ancorat în realităţile interne, în numele unui
Partid Naţional Ţărănesc reformat, despre care, ulterior, în anii ’90, nu s-a
mai auzit nimic. Dimpotrivă, partidul cu numele respectiv, reînfiinţat în
decembrie 1989, nu a făcut deloc dovada capacităţilor de a se adapta noilor
realităţi. Ceea ce dă de bănuit că acel program a fost opera unui serviciu special,
care miza pe readucerea monarhiei şi a mişcării naţional-ţărăniste în planul
opoziţiei active faţă de regimul politic existent în România anilor ’80.
Că aşa au stat lucrurile avea să o dovedească şi
teribilul eşec al unui redutabil – dar şi rutinat – serviciu străin, de a
finanţa, în numele lui Ion Raţiu şi al Uniunii Mondiale a Românilor Liberi, cu
circa 1.125.000 lei (o sumă impresionantă la acea dată) o mişcare de rezistenţă
naţional-ţărănistă. Combinaţia imobiliară prin care urma să fie autohtonizată
suma respectivă a căzut, banii fiind făcuţi venit la bugetul statului român.
Cauza eşecului a fost transferată de către serviciul de informaţii respectiv
asupra inabilităţii şi bunei-credinţe discutabile ale unui important personaj
al proiectatei rezistenţe, ceea ce a generat suspiciuni, neîncredere şi
destructurarea întregului plan de acţiune.
Cazul menţionat ne aminteşte de „operaţiunile britanice
de război politic“, duse prin intermediul Ministerului Afacerilor Neonorabile –
Departamentul Operaţiunilor Executive Speciale (S.O.E.) – în anii 1943-1944,
când se mai încercase finanţarea unei rezistenţe ardelene, dar cum agenţii
S.O.E. nu au adus şi un credenţional semnat olograf de Winston Churchill,
liderul politic pe care s-a scontat a mai „pertractat“ şi, în cele din urmă, a
declinat oferta… Dovedind un fair-play
de adevărat gentleman, Ion Raţiu, după ce a revenit în ţară, a dorit să-l
cunoască pe ofiţerul de securitate din spatele operaţiunii şi să-l asigure de
respectul şi aprecierile sale, pentru faptul de a fi fost mai bun decât
„diplomaţii de la MI-6“. Departamentul Securităţii Statului i-a furnizat lui
Nicolae Ceauşescu toate informaţiile necesare înţelegerii cursului implacabil
al evenimentelor.
Indiciile din anii ’80 care semnalau că în Europa de Est
se dorea schimbarea regimurilor au fost receptate de D.S.S. cât se putea de
realist, în condiţiile în care, după trădarea lui Pacepa, s-a politizat
conducerea activităţii şi raportarea rezultatelor… Profesioniştii informaţiilor
secrete din sistemul Departamentului Securităţii Statului şi-au făcut, însă,
bine munca. Omologii occidentali aflaţi la post în ambasadele din Bucureşti
făceau ca, de voie ori de nevoie, ochii şi urechile contraspionajului să afle
anumite lucruri. Ceauşescu a avut totodată, începând cel mai târziu din luna
septembrie 1989, informări speciale, chiar în mai multe ediţii zilnice, asupra
acţiunilor sistematice coordonate împotriva sa din exterior. Numai pentru intervalul 7 noiembrie-12 decembrie 1989 reţin atenţia cel
puţin 11
informări din categoria celor extrem de incomode, după cum urmează:
1. D.S.S., nr. 00275/07.11.1989 privind întâlnirea de la
Malta: „Cele două părţi vor aborda cu prioritate probleme privind redefinirea
sferelor de influenţă (…) problema exercitării de noi presiuni coordonate
asupra acelor ţări socialiste care nu au trecut la aplicarea de reforme reale…
Statele vest-europene să aibă un rol sporit în influenţarea situaţiei din
Europa de Est (…) În ceea ce priveşte România, va fi foarte greu, date fiind
particularităţile proprii (…) care exclud posibilitatea producerii unei
revoluţii de catifea (…)“.
2. D.S.S., nr. 00252/793/07.11.1989 privind întâlnirea
Kohl-Mitterrand: „S-a stabilit sprijinirea unui front comun al forţelor de
opoziţie din ţările socialiste (…)“.
3. M.Ap.N. – Direcţia Informaţii a Armatei –, Telegrama
015771/09.11.1989: „Ungaria acţionează în scopul destabilizării situaţiei
politice interne din România, cu prioritate în Transilvania… Simultan cu
provocarea unor demonstraţii, (…) Ungaria are intenţia să provoace incidente la
graniţă… care să degenereze într-un conflict militar… Acest scenariu se va
realiza cu ştirea U.R.S.S. şi cu sprijinul Austriei…“.
4. D.S.S., nr. 00286/11.11.1989 – „După reuniunea la
nivel înalt a N.A.T.O., care a avut loc la Bruxelles, Guvernul Olandei are în
vedere ca, în relaţiile cu România, să promoveze toate formele active de
stimulare a propagandei negative şi de susţinere a acţiunilor protestare (…)“.
5. D.S.S., nr. 00444/814/14.11.1989 – „«Trust Organization», recent înfiinţată
de C.I.A., are între obiective: încurajarea şi sprijinirea mişcărilor disidente
din ţările socialiste; măsuri active de organizare şi dirijare a acţiunilor
emigraţiei; organizarea de acţiuni de opoziţie făţişe şi folosirea ca ofiţeri
de legătură şi instructori a foştilor membri ai serviciilor de informaţii care
au trădat (…). «Trust Organization»
îşi va concentra activitatea cu preponderenţă în direcţiile României şi
Cehoslovaciei…“.
6. D.S.S., nr. 00260/16.11.1989 – Iniţiativa
preşedintelui Franţei de a convoca reuniunea de urgenţă la Paris a şefilor de
stat şi de guvern ai ţărilor membre ale Pieţei Comune, cu scopul „sporirii
rolului acestora în destabilizarea şi schimbarea regimurilor politice din
ţările socialiste, încurajării directe a constituirii nemulţumiţilor şi
protestatarilor în mase de manevră (…)“.
7. D.S.S., nr. 00262/22.11.1989 – Reuniunea de la Paris
convocată din iniţiativa preşedintelui Franţei: „În contextul poziţiilor comune
şi a acţiunilor concertate ale S.U.A. şi U.R.S.S., cu privire la România se
preconizează (…) crearea unei tensiuni interne destabilizatoare prin folosirea
unei stări de nemulţumire şi incitări în mediul minorităţii maghiare (…)“. (Era
oare scenariul care l-a avut ca protagonist pe preotul reformat László Tőkés?! Anterior
– deşi au fost dovedite acţiunile ilegale împotriva securităţii statului
săvârşite de László Tőkés, atestate şi de interceptarea, la controlul trecerii
frontierei, a unei chitanţe olografe pentru primirea sumei de 20.000 lei,
ascunsă în plafoniera autoturismului cu care călătoreau legăturile sale din
Ungaria, Nicolae Ceauşescu nu a aprobat sesizarea instanţei de judecată –
n.a.).
8. D.S.S., nr. 0086/27.11.1989 – Declaraţia consilierului
prezidenţial sovietic Oleg Bomogolov privind „caracterul ireversibil şi de
generalitate al procesului care se desfăşoară în unele ţări est-europene şi
optimismul cu care este privită evoluţia viitoare a României“.
9. D.S.S., nr. 00277/02.12.1989 – Declaraţie a
preşedintelui George H. Bush: „Aş dori să văd unele acţiuni şi în această ţară.
(…) Am trimis în România un nou ambasador… L-am trimis în România tocmai pentru
că este un om ferm şi intransigent…“.
10. D.S.S., nr. 00288/12.12.1989 – Declaraţia
preşedintelui Franţei la încheierea reuniunii la nivel înalt de la Strasbourg:
„Problema unor provincii… nu trebuie să se omită existenţa divergenţelor între
Ungaria şi România în chestiunea Transilvaniei… sau problema Basarabiei… Franţa
şi U.R.S.S. trebuie să-şi reia rolul de a asigura echilibrul în Europa…“.
11. D.S.S., nr. 0610/12.12.1989 – În mediile emigraţiei
maghiare din Occident, dar şi în cercurile guvernamentale de la Budapesta se
vehiculează ideea reanalizării în forurile internaţionale a statutului actual
al Transilvaniei, după ce etnicii unguri din România vor acţiona pentru
autonomie şi întemeierea unui nou stat independent, suveran şi neutru –
Ardealul – sau pentru înglobarea Transilvaniei într-o federaţie…“.
Dau un exemplu care este edificator în ceea ce priveşte
urmărirea evoluţiilor internaţionale în direcţia accelerării prăbuşirii
sistemului mondial socialist. Pe evoluţiile din Polonia s-a realizat un studiu
de caz timp de nouă-zece ani. Că venea schimbarea nu era o noutate. Se ştia de
la momentul Helsinki (coşul trei, al drepturilor omului, numai că fiecare parte
opusă înţelegea sau dorea să înţeleagă cu totul altceva), de la reorientarea
tacticii S.U.A. în timpul mandatului preşedintelui Jimmy Carter, de la
desecretizarea unor documente ale Consiliului Securităţii Naţionale al S.U.A.,
în 1974, de la pontificarea cardinalului polonez Karol Voityla… Strategia
anticomunistă globală era cunoscută şi nu existau dubii că, după ce se va
instala la Moscova conducătorul „aşteptat“, odată pornită căderea liberă a
sistemului, aceasta nu va mai putea fi oprită. Dacă se întâmpla ca informaţiile
din exterior să dubleze în mare măsură ceea ce în Centrală se colecta direct
din presa externă, din fluxurile agenţiilor de ştiri, din documente oficiale,
din monitorizarea mediilor diplomatice şi din alte surse, de regulă sigure şi
de înaltă fidelitate, este posibil ca ofiţerilor din aparatul extern să li se
fi cerut să nu furnizeze informaţii redundante, ci să caute răspunsuri la
întrebările şi problemele necunoscute: „Când? Cum? Unde? Cine? În beneficiul
cui?“.
Dacă totuşi, în structuri paralele, ani la rând s-a
lucrat altfel, omiţându-se din informări adevărurile incomode, faptul este
imputabil şi unor factori din D.S.S., deoarece, potrivit obligaţiilor de
protecţie contrainformativă pe care le aveau, nu l-au cunoscut şi nu au putut
fi luate măsurile de îndreptare cuvenite. În niciun caz, însă, pe linia
Departamentului Securităţii Statului, din partea şefului acestuia – nici
înainte de 1986 şi cu atât mai puţin după – nu ştiu să li se fi cerut
ofiţerilor de informaţii să nu culeagă ori să nu transmită informaţii privind
tendinţele politice internaţionale de reaşezare a ordinii mondiale. Ar fi fost
absurd, fiindcă tocmai acesta era unul dintre obiectivele majore şi constante
ale informaţiilor externe (spionajului). Pesemne că cei care au spus contrariul
ori nu au fost niciodată ofiţeri de informaţii ori nu au ştiut – ceea ce este
grav pentru ei – că pe spaţiul respectiv nu erau de capul lor, ci erau şi alţii
care îi supervizau sau îi monitorizau. Nu mai spun că nu cred că ar fi putut
îndrăzni cineva, la vremea aceea, să dea o asemenea orientare extrem de gravă
şi de periculoasă.
III – KGB şi serviciile statelor membre ale
Organizaţiei Tratatului de la Varşovia acţionau din 1968 pentru înlăturarea de
la putere a lui Ceauşescu pe orice cale
În 1985, când am primit unele atribuţii în „gestiunea
administrativă“ a relaţiilor externe ale Departamentului Securităţii Statului,
nu am găsit nici un dosar de relaţii active cu serviciile speciale ale U.R.S.S.,
Republicii Democrate Germane, Ungariei, Poloniei, Mongoliei, Cubei, Albaniei…
Cu serviciile Bulgariei exista un fel de „gentlemen’s agreement“ privind nişte
rute de tranzit ale reţelelor internaţionale ale terorismului, traficului de
arme, droguri şi persoane – grefate pe reţelele transportatorilor
internaţionali. Bulgaria avea probleme serioase cu turcii, iar ei erau atunci
cărăuşii Europei. Ne-au creat şi nouă destule probleme, dar ne-au oferit şi
satisfacţia interceptării şi controlării unor sisteme de legătură impersonală.
Serviciile Cehoslovaciei semnalau, sporadic, întâlniri suspecte cu persoane din
Occident ale unor turişti cu paşapoarte româneşti. Cel mai adesea, datele
transmise nu întruneau minimum de cerinţe necesare procesării. Unii posesori de
„paşapoarte româneşti“ nu erau, însă, români, dar asemenea situaţii, de
folosire a „steagurilor străine“, erau regula în spionaj şi contraspionaj.
Formal, încă erau funcţionale relaţiile de cooperare cu
Serviciul Securităţii de Stat al Republicii Federative Iugoslavia. În practică,
însă, realităţile începuseră să capete o altă turnură.
Existau relaţii excelente cu Ministerul Securităţii
Statului al R. P. Chineze. Aceste relaţii erau consecinţa firească a
raporturilor bilaterale puternice şi constante pe care România le-a avut cu
China atât în plan politic, cât şi economic, acestea constituindu-se, la un
anumit moment, într-un garant al independenţei şi suveranităţii României în
faţa presiunilor şi ameninţărilor hegemonismului sovietic. Cu Ministerul
Securităţii de Stat al Republicii Populare Democrate Coreene existau, de
asemenea, relaţii protocolare bune, concretizate mai ales în schimburi anuale
de delegaţii pentru efectuarea concediilor de odihnă.
În zona ţărilor din aşa-zisa lume a treia, în special din
rândul statelor nealiniate din Africa şi Orientul Arab, s-au concretizat
cooperări în ceea ce priveşte pregătirea generală de informaţii şi
contrainformaţii, precum şi asistenţă tehnică; de asemenea, cu Securitatea
Organizaţiei pentru Eliberarea Palestinei, al cărui şef a fost primit în
România la cel mai înalt nivel politic şi de stat.
Au existat relaţii de cooperare şi în spaţiul serviciilor
din familia Organizaţiei Tratatului Atlanticului de Nord, iar cu structuri
speciale vest-germane, italiene, israeliene, din Turcia – ca să numesc doar
câteva – au existat conlucrări în construcţia sistemului naţional antiterorist
al României şi de securitate în domeniul aviaţiei civile, care şi-au dovedit
eficienţa şi competitivitatea în efortul antiterorist internaţional.
Premergător, dar mai cu seamă după invadarea
Cehoslovaciei, România a fost în situaţia de a constata că serviciile de
informaţii ale statelor din Organizaţia Tratatului de la Varşovia au tratat-o
ca stat potenţial inamic, împotriva căruia fuseseră pregătite operaţiuni
speciale de război politic şi planificată o agresiune militară. Cu astfel de
aliaţi era foarte greu să păstrezi chiar şi aparenţele. Evenimente ulterioare
aveau să se concretizeze în grave cazuri de spionaj, subversiune şi subminare
politică a României din partea serviciilor speciale ale unor „ţări vecine şi
prietene“. Era şi de aşteptat. În întreaga noastră istorie, numai vecinii ne-au
mutat haturile, ori ne-au furat caii buni şi fetele frumoase. Ocupanţii au
venit şi au plecat. Vecinii rămân…
După ce, în anii anteriori, DSS-ul a demantelat alte
câteva operaţiuni ale KGB-ului, dar nu numai ale acestuia, avându-i ca
protagonişti şi pe unii dintre vocalii reprezentanţi ai actualei „societăţi
civile“, cade reţeaua lui Vladimir Volodin, care era preocupat de preluarea
puterii de către preferatul lui Gorbaciov, după înlăturarea de la putere, pe
orice cale, a lui Nicolae Ceauşescu. Am subliniat „pe orice cale“, deoarece
anterior a existat şi varianta atentatului politic terorist, la care a subscris
şi o ţară vecină, în schimbul unei criminale monstruozităţi geopolitice cu
denominaţia „Republica Socialistă Transilvăneană“.
O operaţiune ultrasecretă, codificată „Barajul“, avea ca scop blocarea proiectului
sovieto-ungar sus-amintit. Operaţiunea îi viza, preventiv, şi pe unii dintre
cei mai activi complotişti ai momentului, consideraţi ca alternativă după
atentatul împotriva lui Ceauşescu. Documentele operaţiunii au fost redactate
exclusiv olograf, centrul de greutate al dispozitivului de control şi
dezamorsare revenind Unităţii Speciale 0110 – pentru coloana a V-a a KGB-ului,
Direcţiei de Contrainformaţii Militare – pentru generalii şi marii comandanţi
care trebuiau să susţină militar complotiştii şi Unităţii Speciale de Luptă
Antiteroristă – pentru soluţia de ultimă instanţă a neutralizării şi lichidării
atentatorilor, dacă ar fi trecut la acţiune. Aceasta a făcut necesar ca un
echipaj de luptă antiteroristă să fie inclus în dispozitivul de protecţie
fizică apropiată a Preşedintelui României, realizat de către Direcţia de
Securitate şi Gardă.
Reţeaua lui Volodin avea un nucleu în redacţia organului
de presă al Frontului Unităţii şi Democraţiei Socialiste, România liberă. Acest nucleu a racolat câteva zeci de persoane şi a
editat, prin mijloace nu tocmai improvizate, primul număr al unui ziar de front
clandestin, în cea mai fidelă replică a glasnostului şi perestroikăi. A fost
una dintre condiţiile de credibilitate ale mişcării pro glasnost-perestroika
din România, puse de Volodin, pentru că „tovarăşul Gorbaciov, când va avea pe
birou ziarul, o să vă acorde necondiţionat protecţia sa“.
Cum pe Volodin nu l-a interesat cazierul unuia dintre
membrii importanţi ai reţelei, acesta avea să clacheze într-un lamentabil
proces de speculă cu autoturisme, iar ceilalţi componenţi au făcut obiectul unor
măsuri, mai mult sau mai puţin dure, de influenţare obştească ori
administrativă, cu scopul de a-i determina să renunţe să militeze pentru
importul reformelor lui Gorbaciov în România.
Mi-aş permite să relev că România ca stat, formal membru
al Tratatului de la Varşovia, nu s-a aflat în „război“ cu vreun stat membru al
NATO. Mai mult, după jocul operativ iniţiat de generalul de Gaulle cu Hruşciov
şi Brejnev, pentru a scoate comandamentul NATO din Franţa, având ca actori, pe
de o parte D.S.T.-ul şi „reţeaua Caraman“, iar pe de cealaltă parte serviciile
de spionaj ale României şi Rusiei Sovietice, România nu a fost implicată în
alte afaceri de spionaj politico-militar împotriva statelor din N.A.T.O. Ca să
fiu explicit, spionajul român după 1968 nu a mai fost aliatul cuiva împotriva
statelor membre ale N.A.T.O.
În ceea ce priveşte spionajul economic, este unanim
acceptat că nu este etic să ascunzi cuceririle geniului uman, pentru a nu
beneficia de ele întreaga umanitate…
În contraspionaj există dintotdeauna un principiu, pe
care toţi îl aplică şi îl respectă. Fiecare stat are un patrimoniu de secrete
(legi, proceduri, cifruri de stat, chei de cod) pentru a căror apărare
instituie „bariere“ (criptare electronică, interdicţii de acces etc., etc.).
Cine forţează – inamic, aliat sau prieten – are parte şi în prezent, de
aceleaşi „bariere“ şi de acelaşi tratament.
Obedienţa externă a complotului disidenţilor împotriva
lui Nicolae Ceauşescu
Evenimentele din decembrie 1989 au avut ca suport iniţial
dezordinile şi violenţele stradale. Apoi, au apărut „detaşamente“ ale tinerilor,
care, bine organizaţi şi disciplinaţi, au chemat populaţia să li se alăture,
scandând „Fără violenţă!“. Asta şi în replică la excesele unor agitaţi puşi pe
distrugeri şi provocări.
Desigur, în ceea ce priveşte participanţii la evenimente,
au existat şi excepţii notabile, dar numai cu titlu de excepţie. Conştiinţele
revoluţionare aveau să apară în cel de-al doilea şi al treilea val al
evenimentelor, pentru ca ulterior să se retragă…
În fapt, însă, s-au confirmat învăţămintele evenimentelor
istorice similare în care ceea ce un important protagonist al evenimentelor
avea să numească „pegra socială obsedată de căţărarea în fotoliile Puterii“
constituie suportul oricărei insurgenţe, numai că „pegra avidă de o nouă
dictatură, a străzii, nu trebuie să se caţere în acele fotolii“. Fără
comentarii. Acest crez l-a călăuzit pe respectivul protagonist atât ante, cât şi post factum comploturilor în iţele cărora s-a aflat ori s-a
implicat. Nu sunt puţini cei care ştiu şi partea de adevăr pe care cel în cauză
nu şi-o mai aminteşte.
Se menţionează în diverse referiri, mai mult sau mai
puţin de luat în seamă, despre conspiraţiile şi conspiratorii împotriva lui
Nicolae Ceauşescu. În istoria regimurilor politice de sorginte comunistă
asumată, luptele interne fratricide pentru putere au fost regula, iar nu
excepţia. Nu toate persoanele despre care s-a acreditat ideea că au fost
disidenţi întruneau condiţia esenţială necesară pentru acest statut. În sensul
că nu au exprimat o altă direcţie în interiorul ideologiei Partidului Comunist,
aşa cum au făcut-o Troţki, Buharin, Zinoviev şi toţi cei care au avut o voce
distinctă de cea a lui Lenin sau a lui Stalin. Nu s-au ridicat nici la nivelul
temerităţii lui Milovan Djilas împotriva lui Tito (în Iugoslavia), a lui Otakar
Sik împotriva lui Novotny, înaintea lui Dubcek (la Praga) şi alţii asemenea,
care au creat şi au întemeiat curente de gândire nuanţate faţă de ideologia
marxist-leninistă dominantă. Filosofia politică şi acţiunea de opoziţie cu
logo-ul “Ridică-te tu, să mă aşez eu” nu generează disidenţi, ci oportunişti.
Ion Iliescu era menţionat public ca posibil succesor al
lui Nicolae Ceauşescu într-o ediţie specială Who is Who pentru România – editată, în
1989, în R.F. Germania, de Juliusz Stroyanowski – în care, la poziţia „519, Ion
Iliescu“, se menţiona: „[...] în septembrie 1987, într-un articol de o pagină,
publicat în săptămânalul Uniunii Scriitorilor din România – România literară – a cerut o mai mare
libertate a informaţiei şi schimbări în relaţiile sociale şi politice în scopul
învingerii inerţiei şi alienării. Se zvoneşte că Iliescu ar fi alesul lui
Gorbaciov la succesiunea P.C.R“.
Cu mai mulţi ani în urmă, însă, când era prim secretar al
Comitetului Judeţean Iaşi al P.C.R., Ion Iliescu a înconjurat de câteva ori
Copoul, purtând o lungă convorbire cu academicianul Cristofor Simionescu.
Acesta, entuziasmat, s-a confesat laudativ că a avut marele privilegiu de a
avea o convorbire remarcabilă cu primul secretar, în care el îl intuieşte pe
viitorul preşedinte al României. Comentariul a ajuns la urechile Elenei
Ceauşescu…
Ori de câte ori se punea pe undeva problema unei
alternative la Ceauşescu, existau şi „suspecţii de serviciu“. Ion Iliescu a
fost cel mai longeviv şi norocos dintre ei.
Cazul lui Mircea Dinescu era unul aparte. Tot timpul a
existat supoziţia, cu nimic răsturnată până în prezent, că „disidenţa“ sa era
partea vizibilă – şi de acţiune – a cuplului reprezentat de socrii săi, Ludmila
Loghinovskaia şi Albert Kovács, ale căror antecedente şi relaţii erau de mare
interes. Structural, M.D. era un risc permanent pentru activitatea secretă a
oricărui serviciu. Pentru acţiuni făţiş diversioniste şi provocări era, însă,
operatorul aproape ideal. Lipsesc nişte elemente privind susţinerea de către
primul secretar al C.C. al U.T.C., Pantelimon Găvănescu, a trimiterii sale la
documentare în Anglia, ca să pot intui dacă a acceptat anumite lucruri din
proprie dorinţă sau, la fel ca alţii, a fost trimis „la undiţa pescarului“. După
revenirea în ţară, la Bucureşti, a fost, iniţial, „protejatul“ ataşatului
militar adjunct, aceeaşi persoană care s-a ocupat de prezenţa sa în Anglia, şi
a venit la post în România odată cu încheierea stagiului său de documentare. Preluarea
sa ulterioară sub „protecţie“ de către ambasadorul Olandei ne poate sugera,
azi, aplicarea principiului diviziunii muncii între serviciile statelor membre
ale N.A.T.O., deoarece Olandei îi revenea activitatea contrainformativă în
spaţiul României. Atunci nu ştiam. Acum, acest fapt este de natură să ne
determine să credem că-l verificau, dar, fiindcă, în acelaşi timp, îl expuneau,
îl făceau inutilizabil pentru altceva decât agitaţie şi provocare. Ceea ce i se
potrivea, dar se şi dorea.
La Uniunea Scriitorilor era un nucleu de „front“, foarte
activ în unele momente, al K.G.B.-ului. Surprinzător, nucleul era alcătuit din
tineri scriitori, dar şi responsabili de cinematografe, cronicari de film ş.a.,
pretinşi critici ai lui Ceauşescu, pentru că nu-i lăsa să scrie despre transformările
şi noile realităţi din Uniunea Sovietică. Unii s-au legat cu lanţuri de
grilajul porţii Uniunii Scriitorilor şi au chemat la faţa locului
corespondenţii presei sovietice, acreditaţi la Bucureşti. Azi, unii din acel
nucleu se află în prospere relaţii cu „foşti“ ai serviciilor sovietice… Îl aduc
pe fratele Kondiakov la Palatul Victoria, fac privatizări de succes, se
angajează ca mercenari – „analişti“ şi „consultanţi“ – prin partide, staff-uri electorale şi pe lângă lideri
politici…
NOTA BENE. În lumea informaţiilor secrete se mişcau, ca
peştele prin apă, şi mulţi mercenari, escroci, refulaţi, nebuni geniali sau
revoluţionari permanenţi, toţi animaţi de un voluntariat declarat în slujba
celor mai înalte idealuri. Doar discernământul celui care le acceptă – ori
refuză – serviciile face diferenţa.
Cum erau recompensaţi unii dintre aceşti „activişti de
front“ ai K.G.B.-ului? Primeau periodic (cam la două săptămâni) coşul cu
produsele alimentare mult râvnite în acele vremuri de numeroase „lipsuri şi greutăţi“
(caviar, votcă, mezeluri, carne, batog, ulei, fructe exotice, cafea, dulciuri
etc.), livrat în faţa porţii dintr-o maşină cu nr. T.C. (Taxi Creditar) a
Ambasadei U.R.S.S. Chiar şi numai acest fapt în sine exprima până unde au
întins ruşii coarda…
De departe, filosoful şi esteticianul Andrei Pleşu era
cel mai solid în concepte. Inteligenţa sa, receptivă la persuasiunile „ofiţerului
de caz“, l-a determinat la un gest de „spovedanie a unui învins“, nu în sensul
în care a făcut-o Panait Istrati, dar cu cert efect de captatio benevolentiae. A fost invitat să conferenţieze în faţa
ofiţerilor din Securitate, la Casa de Cultură a Ministerului de Interne, despre
curente şi tendinţe în artă. A avut o bună audienţă şi s-a bucurat de aprecieri
sincere. I s-a rezervat „un exil“ confortabil la Tescani. Ce făcuse periculos?
Îl însoţea pe Mircea Dinescu la diversele întâlniri prilejuite de evenimentele
organizate de ambasadele occidentale la Bucureşti, deoarece poetul, deşi
beneficiase de o bursă post-academică în Marea Britanie, nu deprinsese limba şi
avea nevoie de un interpret cu ştaif.
„Ăla cu Trabantul“, cum îl ştia Elena Ceauşescu pe domnul
Virgil Măgureanu – că de la ea i s-a tras –, a fost „detaşat“ la Muzeul
Judeţean din Focşani ca să nu-l mai întâlnească pe Ion Iliescu, dar, mai ales,
pe generalul Militaru.
Deoarece fusese „în sistem“, exact acolo de unde – după
cum spune legenda – „se iese numai cu picioarele înainte“, domnului Virgil Măgureanu nu i
s-a dat importanţă… A fost iniţial omis. Însă cineva l-a pârât „Cabinetului 2“
şi Elena Ceauşescu a întrebat: „Da’ ăla cu Trabantul care-i?“. „Îl căutăm, nu-i
avem identitatea completă“ – a fost răspunsul. Parţial exact, fiindcă un ofiţer
– din exces de zel, dar şi din comoditate – i-a schimbat naţionalitatea, iar
şeful Departamentului Securităţii Statului i-a trimis pe ofiţerii superficiali
la arhiva actelor de stare civilă, pentru a-i reconstitui arborele genealogic.
Individual, fiecare dintre cei menţionaţi, „se aflau în
nişte cărţi“. Şi… atât. După prinderea în flagrant a reţelei complotiste
coordonate de Vladimir Volodin şi difuzarea „scrisorii celor şase“, erau
anticipate şi alte evenimente. Ceauşescu a considerat că, preventiv,
Iliescu-Măgureanu-Militaru şi Dinescu-Pleşu trebuie împiedicaţi să se
întâlnească, pentru a nu se organiza. Dislocarea din Capitală a domnilor Pleşu
şi Măgureanu, ca şi a altora aflaţi în situaţii relativ asemănătoare, a fost o
decizie politico-administrativă, dispusă pe linie de partid, ca şi în cazul a
câtorva dintre „autorii“ scrisorii celor şase.
Schimbarea de sistem din România a fost nu întâmplător
violentă, rezultat al unor evaluări bazate pe informaţii incomplete, al unor
prejudecăţi ideologice şi al matricei mult prea birocratice utilizată de
planificatorii evenimentelor. Toate acestea, în pofida faptului că serviciile
de informaţii activ implicate aveau la dispoziţie rezultatele unor cercetări
ştiinţifice asupra psihologiei poporului şi specificităţii componentelor
societăţii româneşti. Mulţi ani la rând, studiile doctorale ale unor străini în
centrele universitare din România, îndeosebi din Cluj, aveau ca teme de
cercetare cunoaşterea şi înţelegerea până în cele mai fine detalii a
specificului naţional şi al comunităţilor etno-geografice.
Cu prilejul participării lui Horia Sima la şedinţa de la
Paris a „Consiliului Secret“, conducerea legionară a fost pusă în temă că
României i se rezervase soluţia violentă a schimbării regimului şi că, dintre
toţi pilonii de rezistenţă ai acestuia, numai Securitatea urma să se afle pe
direcţia loviturilor principale. Comandantul Horia Sima, alias profesorul Georgescu
Lugojanu, a făcut ca acest avertisment să ajungă în ţară.
Iraţionalitatea dusă până la absurd a campaniilor
lansate, în diferitele momente de răscruce a evoluţiilor politico-sociale,
pentru condamnarea – chiar la moarte prin linşaj public – a membrilor Securităţii
Statului (instituţiilor similare) avea suficiente precedente în istorie şi nu
trebuia să surprindă. Doar ordinele date de generalul Vlad au prevenit ca
represaliile şi crimele cărora le-au căzut victime un număr de ofiţeri să nu
capete proporţii mult mai mari. Nu putem să nu fim oripilaţi de groaznicul
măcel de la Aeroportul Internaţional Otopeni (Anexa 4), în care au pierit
zecile de tineri ostaşi şi ofiţeri ai Centrului de Pregătire Transmisiuni din
Câmpina al Comandamentului Trupelor de Securitate, de omicidul premeditat
asupra echipajelor Unităţii Speciale de Luptă Antiteroristă (U.S.L.A.),
comandate de şeful Statului Major Antiterorist, colonelul (post mortem) Gheorghe Trosca, ordonat cu sânge rece de generalul
Militaru, dovedit trădător de ţară, răsplătit în acele zile tulburi cu
demnitatea de ministru al Apărării naţionale şi care s-a voit, pe deasupra, şi
criminal…(Anexa 1). Dacă ne amintim – şi nu avem cum să uităm –, s-au mai
încercat: uciderea în masă a efectivelor Direcţiei de Securitate şi Gardă (al
cărei sediu, vizavi de Biblioteca Centrală Universitară, a fost distrus cu
tiruri de artilerie), Unităţii Speciale de Luptă Antiteroristă (ale cărei
efective urmau să fie „trecute în revistă“ pe stadionul Ghencea, special
amenajat pentru o ambuscadă împotriva „teroriştilor“), personalului mai multor Securităţi
judeţene (cazul cel mai elocvent fiind cel de la Sibiu, dar pericole mari au
existat şi la Brăila, ori în alte judeţe).
Un recurs la istorie este necesar. Dacă vom compara
condiţiile existente în Franţa, la 1789, cu cele din Anglia, vom constata că
ele erau asemănătoare. Masa de manevră necesară profesioniştilor revoluţiilor
exista şi pe străzile Londrei, nu numai la Paris. Excepţia a constituit-o
atitudinea Serviciilor Secrete şi a Poliţiei, care în Anglia s-au situat ferm
pe poziţia apărării Coroanei, pe când în Franţa, nu. Şi condiţiile existente,
după 200 de ani, în ţările Europei Centrale şi de Est se vedeau, de undeva, de
mai departe, ca fiind asemănătoare, dacă nu chiar identice. Serviciile Speciale
care au evaluat atât contextul european din 1789 (retrospectiv), cât şi cel din
1989 au conchis, însă, eronat că Securitatea şi forţele de ordine publică ale
Ministerului de Interne din România vor proceda precum Serviciile şi Poliţia
Angliei, nepermiţând dislocarea dictaturii de tip sultanic a lui Nicolae
Ceauşescu. Pe această eroare – dacă a fost o eroare – descalificantă pentru
nivelul de cunoaştere de către acele Servicii a opţiunilor Securităţii, aveau,
însă, să se fundamenteze planuri grave şi extrem de periculoase, care puteau
împinge România într-un război civil distrugător al statalităţii naţionale şi
integrităţii sale teritoriale.
Iată ce declara, în 1991, Silviu Brucan, unul dintre membrii cei
mai activi ai primei puteri provizorii instituită în decembrie 1989, citez: „[...]
din cauza situaţiei politice [...] în ţara asta Armata era singurul factor de
stabilitate, cu toate că Armata a tras la Timişoara şi la Bucureşti, şi prin
alte părţi. [...] Nu puteam să spunem că unii generali i-au fost loiali lui
Ceauşescu, alţii disidenţi, că Armata a tras la Timişoara, a tras la Sibiu, a
tras la Cluj, a tras şi la Bucureşti în 21 decembrie – ăsta-i adevărul istoric.
Ar fi fost iresponsabil să deschizi o asemenea discuţie într-o perioadă când
asta (Armata – n.n.) era singurul lucru pe care ne sprijineam“. Această ultimă
afirmaţie clarifică, fără echivoc, cât anume din evenimentele din decembrie a
fost revoluţie şi cât lovitură de stat. Dar şi de ce trebuia să se producă
lovitura de stat. Pentru a se acoperi crimele cu alte crime şi a nu se răspunde
pentru săvârşirea lor!
Nicolae Ceauşescu, nemulţumit în legătură cu cei trei
miniştri – Milea, Postelnicu şi Vlad – care nu-i executaseră ordinele, a
convocat o teleconferinţă, în cadrul căreia a ordonat personal modul de
acţiune: „Somaţie, foc de avertisment, foc la picioare şi, dacă mai mişcă
cineva, să nu se mai ridice!“. Toţi cei care au fost în audiţie directă au
primit ordinul de la Comandantul Suprem şi aveau, strict formal, obligaţia să-l
execute. Legea vremii nu îngăduia militarilor să refuze executarea ordinului
ilegal. Deschiderea focului cu arme letale asupra mulţimilor neînarmate, ori
asupra insurgenţilor înarmaţi – dar în împrejurări de risc pentru viaţa
terţilor, mai cu seamă a femeilor, bătrânilor şi copiilor – nu era, însă,
permisă de nici o lege a războiului.
La terminalele teleconferinţei de la comitetele judeţene
ale P.C.R. din Timişoara, Cluj, Sibiu, Braşov, ca din toate celelalte reşedinţe
judeţene, erau toţi cei care puteau pune în executare ordinul, chiar şi fără ca
generalul Milea să-l mai itereze. Nu este mai puţin adevărat că, în Armată,
exista o serie de proceduri privind darea şi primirea ordinelor, dar faptul că
ordinul a fost dat personal de către Comandantul Suprem putea anula ori schimba
regulile. Nu mai exista un precedent. Depindea de discernământul comandanţilor.
Dar, în pofida intervenţiei lui Ceauşescu, care a dat ordinul personal,
generalul Milea l-a reluat, potrivit regulilor militare.
În evenimentele din Bucureşti, în represiunea armată
violentă din noaptea de 21/22 decembrie 1989, generalul Milea a fost secondat
de colaboratori şi subordonaţi marcaţi de exces de zel şi fanatism, unii având
şi „temă dată“. În noaptea de 21/22 decembrie 1989, când generalul Milea a
revenit în sediul Comitetului Central, era într-o stare de puternică deprimare.
L-a văzut pe generalul Vlad, spre care s-a îndreptat şi a început să plângă,
spunându-i: „Nu eu am dat ordinul… Nu sunt un criminal…“. Generalul Vlad l-a
îmbrăţişat, spre a-l îmbărbăta, iar generalul Milea, printre lacrimi, a
continuat: „Te rog să-i spui soţiei mele, fetelor mele, spune-le că n-am fost
un criminal, că nu eu sunt cel care… Nu eu sunt vinovat…“. Generalul Vlad l-a
condus, apoi, spre un hol de aşteptare în care se aflau nişte fotolii, unde
s-au aşezat. Generalul Milea nu-şi putea reveni. Generalul Vlad i-a spus că situaţia
s-a agravat extrem de mult şi trebuie găsită o soluţie pentru a se pune capăt
vărsărilor de sânge. „Eu am în Comitetul Central toate forţele necesare pentru
controlul situaţiei aici, în interior… Se pune problema dacă ai dumneavoastră,
care sunt afară, vor acţiona în aceeaşi direcţie…“ Reacţia generalului Milea a
fost cea a unui om profund deznădăjnuit: „Nu ştiu… nu mai pot… nu mai sunt în
stare de nimic…“.
Generalul Milea nu poate fi „decupat“, aşa cum iniţial
s-a încercat, din contextul represiunii armate, dar nici nu poate fi considerat
omul unor iniţiative care să-i fi aparţinut. Era un militar pe cât de prompt în
execuţie, pe atât de rezervat în decizii. El s-a comportat ca un executant, nu
ca un general, ministru al Apărării, pus de evenimente în faţa unei decizii
care să scrie o pagină a istoriei. Desigur, nuanţe pot exista…
Am cunoscut – şi am avut şansa să le supravieţuiesc, la
propriu – confruntările cu toate categoriile elementelor operaţionale humint ale conspiraţiei externe,
finalizată cu lovitura de stat militară „parţial reuşită“ (citat din Virgil
Măgureanu) din decembrie 1989. Cu câteva luni înaintea evenimentelor, emisari
ai „complotului intern“, chiar generalul Militaru personal, au făcut tentative
de tatonare a conducerii Ministerului de Interne/Departamentului Securităţii
Statului, dar, cunoscându-li-se apartenenţa la servicii speciale străine, au
fost evitaţi. Unui general, fost în conducerea Ministerului de Interne – care a
solicitat, în acelaşi scop, o audienţă „de nivel“ la conducerea D.S.S. –, i-a
fost trimis ca interlocutor translatorul de limbă rusă cu care efectuase în
anii ’60 misiuni la Moscova! Nu a fost deloc întâmplător că, în seara zilei de
31 decembrie 1989, respectivul general a constituit „paşaportul“ cu care noua
putere provizorie şi-a trimis reprezentanţii să preia conducerea
Departamentului Securităţii Statului, formal desfiinţat şi cu conducerea – mai
puţin secretarul de stat Ştefan Alexie – arestată.
Ca un amănunt, generalul Nicolae Doicaru, căci despre el
este vorba, a intrat atunci în cabinetul generalului Vlad şi a întrebat: „Unde
mă aflu eu, aici?“. I s-a răspuns: „În fostul dumneavoastră birou…“. „Nu, nu,
eu nu am avut biroul aici! “. Fără a replica, am luat din bibliotecă tratatul Diplomaţia, autor Mircea Maliţa, şi i
l-am înmânat deschis la pagina de gardă, unde se semnase, în anul de apariţie,
1975… A luat volumul şi, fără să mai spună ceva, s-a îndreptat spre sala mare
de consiliu, unde urma să ne predea noii puteri provizorii, reprezentată de
Gelu Voican-Voiculescu şi Virgil Măgureanu, gardaţi de maiorul de justiţie
Mugurel Florescu, nedespărţit în acele zile de un pistol mitralieră „Kalaşnikov“.
În legătură cu implicarea generalului Doicaru în evenimentele acelor zile
tulburi se reţine, ca fapt pozitiv, avertizarea Centrului de Informaţii Externe
asupra iminentei solicitări de către conducerea Guvernului Provizoriu a
listelelor cu datele de identificare şi spaţiile de acţiune ale ofiţerilor
stabiliţi definitiv în străinătate, sub diverse acoperiri şi biografii, pentru
misiuni de spionaj. Generalul nu a putut, însă, bloca solicitarea respectivă,
menţionând că presiunile sunt foarte mari, dar a sugerat să se elaboreze o
situaţie „prelucrată“, care să protejeze identitatea ofiţerilor. După acea
recomandare, lista nu ar mai fi fost solicitată. Ulterior, peste ani, un
director al unui serviciu l-a acuzat pe un alt director, că a trecut oceanul cu
o astfel de listă… Întrebarea este, cu care dintre ele?! Una sau mai multe
anchete parlamentare au reluat subiectul, fără a se da vreun comunicat. Între
timp, un spion uitat în misiune şi-a chemat ofiţerul de legătură la Vama
Aeroportului Internaţional Otopeni, să preia containerul cu recolta anilor de
cercetare, disimulat în bagajele de călătorie… S-ar putea să nu fi fost
singurul. Pentru acei oameni, care au trecut proba de foc a riscului vieţii în
serviciul ţării, patria nu le era acolo unde o duceau foarte bine, ci România,
pe care o doreau la fel de prosperă, precum ţările lor de adopţiune.
Am făcut aceasta paranteză pentru a face cunoscută
filosofia profesiei şi deontologia spionilor români din acele vremuri, unii fii
ai altor neamuri, dar cu rădăcini adânci în România. Un alt amănunt – şi acesta
important: Virgil Măgureanu făcuse şi el, printre alţii, o recunoaştere la
Cabinetul generalului Vlad, în timp ce acesta se afla la Ministerul Apărării Naţionale,
unde urma să fie arestat.
Sfârşitul verii anului 1989 avea să mai aducă noi
probleme, generate de returnările masive ale emigranţilor români ilegali din
Iugoslavia. Coloane ce păreau a nu se mai sfârşi erau conduse, în ordine, de
autorităţile iugoslave şi predate grănicerilor români. Ceauşescu dispune
primirea „returnaţilor“ în cazărmi militare, unde să fie interogaţi de organele
de cercetare grănicereşti (în terminologia consacrată de manualele O.T.A.N.:
supuşi procedurii de debriefing), după care li s-a permis să meargă la
domiciliile declarate. Numărul lor mare făcea imposibilă trimiterea în justiţie
pentru trecerea frauduloasă a frontierei. Este greu să se poată spune câţi
dintre ei s-au angrenat în acţiunile din decembrie 1989, pe baza instruirii ce
li se făcuse. Timpul şi timpurile au fost potrivnice… Aceeaşi concluzie şi
pentru cohortele venite din Ungaria, alcătuite exclusiv din bărbaţi valizi
care, fără îndoială, au avut un rol major în evenimentele de la sfârşitul
anului 1989. Acest rol l-a confirmat, în deplină cunoştinţă de cauză, Silviu
Brucan, pe care, din nou, îl citez: „Problema este că eu cred că la Timişoara a
fost şi este mână ungurească. Şi nu numai ungurească. Cred că şi anumite
cercuri din Germania [...] şi aşa mai departe au acţionat acolo [...]“. Concomitent,
pe direcţia Ungariei au avut loc câteva „evadări“ de-a dreptul spectaculoase:
Nadia Comăneci, un cioban cu o turmă de câteva sute de oi, un orădean cu un
autoturism care şi-a adaptat roţile la şinele de cale ferată; alţii se gândeau
să încerce cu parapante (ori cu alte aparate de zbor artizanale). Toţi aceştia
au fost aşteptaţi dincolo de frontiera română de numeroşi reporteri ai
ziarelor, posturilor de radio şi televiziune. Un grup de 11 persoane din Cluj,
aflate ca turişti în Bulgaria, solicită azil politic Ambasadei Ungariei la
Sofia, de unde sunt extrase pe calea aerului, cu destinaţia Budapesta. Cazul a
fost nu numai intens mediatizat, dar şi supus atenţiei organismelor
internaţionale, chipurile ca un exemplu al persecuţiei minorităţilor etnice în
România. Nu în ultimul rând ca importanţă, trebuie menţionat şi faptul că mai
mulţi ofiţeri şi subofiţeri de grăniceri au fost arestaţi de Procuratura
Militară, pentru complicitate la trecerea frauduloasă a frontierei. Pe mulţi i-a
demascat opulenţa stilului de viaţă, ca urmare a câştigurilor realizate din
favorizarea persoanelor la trecerea clandestină a graniţei. Faţă de această
situaţie şi a „forţărilor“ spectaculoase de frontieră menţionate, Ceauşescu a
dispus trecerea Trupelor de Grăniceri în subordinea Ministerului de Interne.
Ministrul Apărării Naţionale primeşte greu decizia Comandantului Suprem,
deoarece ea era expresia percepţiei „Tovarăşului“ asupra degradării corpului
grăniceresc şi a necesităţii de a fi reinstaurată disciplina sub autoritatea
ministrului de Interne, nimeni altul decât temutul Tudor Postelnicu.
IV – Serviciile de informaţii străine au trecut la operaţiuni
preponderent executive şi de provocare a structurilor politice de putere
Obiectivele urmărite de serviciile de informaţii străine,
în perspectiva evenimentelor planificate, vizau: penetrarea şi controlul din
interior al structurilor politico-administrative centrale, al celor militare
de apărare, securitate şi informaţii; subminarea economică şi politică;
războiul politico-diplomatic; operaţiunile psihologice şi de propagandă activă
pentru provocarea revoltei populaţiei; distrugerea coeziunii structurilor
supreme ale Puterii; influenţarea moralului populaţiei; crearea unei opoziţii
reprezentative şi controlul acesteia; studiul şi evaluarea grupurilor
informale existente la nivelurile conducerii politice şi de stat (centrale şi
locale); radicalizarea prozelitismului religios opus ortodoxismului şi
celorlalte culte tradiţionale, a naţionalismului minorităţilor; readucerea în
actualitate a revizionismului; atentatele la valorile de identitate naţională;
punerea în poziţie activă a agenţilor aflaţi „în conservare“; studiul şi „încadrarea“
în măsuri de control şi determinare a personalităţilor avute în vedere ca
soluţii la alternanţa Puterii.
Din controlul deplasărilor şi comunicărilor diplomaţilor
străini, acreditaţi la Bucureşti sau în capitale ale unor state vecine, dar
aflaţi în zonele evenimentelor planificate, a rezultat indubitabil că
serviciile speciale ale principalelor puteri occidentale, inclusiv structuri
din categoria aşa-numitelor prelungiri executive clandestine ale spionajului,
aveau în desfăşurare şi operaţiuni de altă natură decât culegerea secretă de
informaţii. Erau active toate statele care aveau interese politico-economice şi
de altă natură în legătură cu România şi ale căror servicii de spionaj erau tradiţional
bine reprezentate aici. Din motivele istorice ştiute, Ungaria şi-a asumat
partea mai ascuţită a vârfului de lance… Dar Ungaria a fost susţinută de
marile puteri. Aflându-ne la frontiera de nord a zonei Balcanilor, fief
tradiţional al câtorva servicii, acestea s-au implicat şi ele consistent.
Gorbaciov, neînţelegând schimbarea ca pe o abandonare a doctrinei socialiste şi
a sferei de influenţă a Moscovei, a dat K.G.B.-ului directive în sensul
determinării şi preluării evoluţiilor din România sub control total. Toate „cârtiţele“
K.G.B.-ului dezactivate anterior ori aflate în conservare s-au afirmat în
miezul evenimentelor, cooperând foarte bine cu agenţi ai inamicilor U.R.S.S.
din N.A.T.O. Decembrie 1989 a demonstrat cu prisosinţă acest lucru…
Metodele utilizate erau cele dintotdeauna. Îndeletnicirea
fiind veche de când lumea, registrul acţiunilor era cel clasic. Noutatea a
constat în utilizarea avantajelor oferite de mijloacele de transmitere
instantanee a informaţiilor despre evenimentele speciale, care nu mai aveau
frontiere. A reţinut atenţia faptul că, din telegramele primite de la
reprezentanţele noastre diplomatice, rezulta că au fost depuse foarte multe
cereri de acreditare pentru ziarişti, despre care se ştia că erau cu totul
altceva. Toţi aceştia au dorit să vină să se documenteze numai în oraşe din
Transilvania şi Banat: Sibiu, Braşov, Cluj, Arad, Timişoara. Niciunul nu s-a
dus în Moldova ori în sudul ţării. Congresul al XIV-lea al P.C.R. a fost
pretextul sub care s-au solicitat cele mai multe acreditări. Era greu să nu se
acorde acreditările solicitate în acest scop, chiar dacă se ştia că solicitanţii
vor urmări, în principal, alte scopuri. După Congres, unii nu au mai plecat… De
asemenea, a reţinut atenţia accentuarea caracterului făţiş, lipsit de orice
rezervă ori subtilitate, al provocărilor la care s-au dedat şi anumiţi membri ai
unor ambasade străine. Ministrul de Externe l-a convocat pe ambasadorul S.U.A.
pentru a-i învedera ignorarea unor prevederi esenţiale ale Codului Diplomatic
(Convenţia cu privire la relaţiile diplomatice, încheiată la Viena, 18 aprilie
1981). Ambasadorul, iritat, a încercat să protesteze. Calm, ministrul de Externe
român l-a întrebat: „Domnule ambasador, dacă ambasadorul român la Washington
ar ridica tonul la secretarul de stat, ce s-ar întâmpla?“. Răspuns: „Riscă să
primească un impuls în posterior şi să se rostogolească pe scările Departamentului
de Stat“ (în traducerea aproximativă a limbajului diplomatic – n.n.).
În altă ordine de priorităţi, serviciile de spionaj au
practicat cercetarea radio-electronică şi au captat tot ce a ieşit în eter.
Este o regulă. A existat şi tentativa de conectare, printr-un tunel din pivniţa
unei ambasade, la cablul comunicaţiilor telefonice guvernamentale. Comunicaţiile
radio guvernamentale erau integral captate şi dirijate pentru stocare,
decodare şi interpretare la un Centru de Spionaj Electronic Global. O extrem
de vocală prezenţă feminină în mass media
româneşti din anii din urmă – în epoca trecută, fostă angajată a unei ambasade
– avea în fişa postului atribuţii în legătură cu comunicaţiile efectuate prin
intermediul staţiilor radio de pe autoturismele membrilor Comitetului Politic
Executiv, ale miniştrilor şi demnitarilor din instituţiile de apărare,
securitate şi ordine publică. În fiecare zi de marţi, se transmitea în exterior
schema de relaţii a grupării de sâmbătă-duminică a categoriilor menţionate:
cine la Snagov, cine la Comana sau Predeal ş.a.m.d.
Trebuie observate practicile, amintite anterior, de a
se trimite agenţi/curieri recrutori pentru amorsarea dezordinilor stradale, ca
fundal necesar provocărilor şi diversiunilor majore. S-au documentat acţiuni de
creare a suportului logistic, folosit ulterior pentru simularea actelor
teroriste. Rezidenţa unui serviciu străin, nu cel la care ne-ar duce gândul,
închiriase prin agenţi de sprijin autohtoni circa 30 de apartamente ori garsoniere
în zone-cheie, de regulă în clădiri cu mai multe intrări şi cu acces între
scări pe terasele ultimului etaj. Iniţial, scopul era doar bănuit. A
posteriori, a rezultat că din acele incinte s-au ţinut sub observaţie sedii ale
unor instituţii, s-au simulat atacuri teroriste ori s-a deschis foc real şi
letal. Un alt serviciu de spionaj a cerut şi primit din partea agenţilor de
sprijin autohtoni schiţele a vreo 300 de ascunzători naturale, pretabile pentru
realizarea legăturilor clandestine (căsuţe poştale impersonale). Aproape
imposibil de supravegheat şi controlat concomitent. Alţi agenţi ai unor
servicii străine îşi aveau locurile de muncă chiar în sediul Comitetului
Central al P.C.R. ori în clădirile anexă. Ceauşescu îi ştia şi manifesta o
toleranţă justificată prin aparenţele „bunelor relaţii“ oficiale şi prin faptul
că erau, mai mult sau mai puţin, supravegheaţi.
În 1989, când România s-a aflat sub agresiune informativă
străină, opoziţia împotriva lui Ceauşescu a început să se manifeste făţiş şi în
„cadru organizat“, chiar în şedinţele organizaţiilor de partid. Departamentul
Securităţii Statului nu a fost implicat în niciun fel în organizarea
Congresului al XIV‑lea al P.C.R., fiindcă pregătirea Congresului era atributul
organelor de partid competente: Comitetul Central, Comitetul Politic Executiv,
Secretariatul C.C. cu secţiile pe domenii şi, în mod special, al colectivului
organizatoric condus personal de secretarul general al partidului. Totuşi, la
modul figurat, a făcut ceva şi D.S.S. În conferinţele unor organizaţii locale
ale Partidului Comunist Român din unsprezece judeţe şi Municipiul Bucureşti au
fost exprimate peste 30 de împotriviri la realegerea lui Nicolae Ceauşescu ca
secretar general, la Congresului al XIV-lea al P.C.R. din 23-25 noiembrie 1989.
Responsabilii politici judeţeni respectivi, în acord cu anumiţi membri ai
conducerii centrale a partidului, convin să nu-l informeze pe Nicolae
Ceauşescu.
Generalul Iulian Vlad, ministru secretar de stat la
Ministerul de Interne şi şef al Departamentului Securităţii Statului, îşi
asumă decizia spargerii blocadei informaţionale, determinându-l pe Emil
Bobu şi, prin el, pe Elena Ceauşescu să-i prezinte situaţia reală Secretarului
General şi Preşedinte al Republicii. În preajma Congresului, presa oficială a
partidelor comuniste şi muncitoreşti din statele membre ale Tratatului de la
Varşovia, dar şi cea de la Belgrad, în mod aparte, critică fără menajamente
politica dusă de Nicolae Ceauşescu.
Televiziunea din Ungaria dedica emisiuni speciale pentru
congenerii din România, care sunt recepţionate şi induc orientări net potrivnice
liniei politice oficiale a Bucureştiului. La Oradea şi în celelalte reşedinţe
ale judeţelor învecinate cu Ungaria şi Iugoslavia se organizează, ad-hoc,
grupe operative de monitorizare a propagandei pe care Budapesta şi Belgradul
o realizau, vizând obiective politice în România. Aproape că nu mai exista
ţară din Europa a cărei presă să nu atace sistematic regimul politic de la
Bucureşti. Toate aceste lucruri au fost raportate sistematic, în frusta lor
realitate. Nici nu se putea altfel, fiindcă Departamentul Securităţii
Statului, în pofida presiunilor politice din ultimii 10 ani, care-i vizau
deprofesionalizarea, dispunea de un corp al ofiţerilor de informaţii cu un
înalt grad de instruire (absolvenţi de facultăţi în cele mai diverse
specialităţi, absolvenţi ai unor cursuri de limbi, culturi şi civilizaţii
străine, un procentaj însemnat de specializări postuniversitare). De altfel,
nivelul pregătirii a fost una dintre premisele importante ale profunzimii şi
nuanţării abordării misiunilor.
Într-un asemenea context, informarea preşedintelui
României asupra tendinţelor politice internaţionale şi a influenţelor acestora
în plan intern devenise o întreprindere tot mai laborioasă şi stresantă, nu
din cauza vreunei rezerve de a i se prezenta ştirile negative, extrem de
incomode, ci din cauza avalanşei acestora, care impunea două şi chiar mai multe
ediţii pe zi ale informării operative. În unele zile, şeful D.S.S. rezerva până
la patru ore (în două reprize, la începutul şi încheierea zilei) pregătirii
informaţiilor şi verificării lor suplimentare. În noiembrie 1989, nemulţumirile
populare atinseseră un prag exploziv. Generalul Iulian Vlad i-a cerut lui
Ceauşescu, în mai multe rânduri, să-l primească, pentru a-i prezenta personal
radiografia componentelor sociale ale securităţii interne: cronicizarea penuriei
alimentare, a lipsei medicamentelor, combustibililor pentru încălzire, mai
ales în spitale şi şcoli, părăginirea satelor, eşecul sistematizărilor
rurale, criza energetică perpetuă, recepţionarea în masă a posturilor de
televiziune din ţările vecine, vehemenţa presiunilor externe, misiunile
itinerante de racolare ale organizaţiilor civice de front din ţările vecine,
convergenţa revendicărilor revizioniste din partea tuturor vecinilor, semnalele
tot mai proaste privind gesturile şi atitudinile Moscovei faţă de România,
convingerea mediilor politico-diplomatice că ordinea internaţională este în
pragul unei reaşezări fundamentale, care nu va ocoli România. Pregătit, de
fiecare dată, pentru o expunere de şapte-opt minute, raportul generalului Vlad
a fost întotdeauna prelungit de Ceauşescu, spre agitaţia şi curiozitatea
Elenei Ceauşescu, la circa 40 de minute. Pe timpul audienţei, primul ministru a
fost, în mai multe rânduri, interpelat de Nicolae Ceauşescu, primind
dispoziţii după dispoziţii şi învederându-i-se: „Voi veghea personal asupra
rezolvării întocmai a problemelor…“. Mai menţionez că a existat un raport
special pe care generalul Vlad l-a înaintat lui Ceauşescu înaintea întâlnirii
propriu-zise de la Malta, când la nivelul consilierilor şi miniştrilor celor
doi şefi ai supraputerilor mondiale lucrurile esenţiale fuseseră convenite, în
cel puţin 2-3 etape…
Este interesantă o remarcă a generalului Vlad, pe care a
făcut-o în calitate de martor în „Procesul celor 24‑1-2“ (al Comitetului
Politic Executiv al C.C. al P.C.R.), citez: „Aceasta a fost soarta noastră,
până la Malta am lucrat să desluşim Yalta…“ Asta ne-a ajutat, în schimb, foarte
mult să anticipăm şi să nu fim chiar surprinşi de Malta. În
timpul uneia dintre numeroasele şedinţe de judecată, d-l general Vlad a recurs
la următoarea butadă: „Procesul
lui Nicolae Ceauşescu a fost judecat la Bucureşti, în noaptea de 7 spre 8 iulie
1989, sentinţa s-a dat la Moscova în 4 decembrie, iar executarea sentinţei a
avut loc la Tîrgovişte în 25 decembrie!“. În noaptea respectiva, preţ de câteva ore bune, între
Gorbaciov şi Ceauşescu, asistaţi Raisa Gorbaciova şi Elena Ceauşescu, a avut loc convorbire în
care, în termenii cei mai duri, cu acuze dintre cele mai grave, cele doua părţi
şi-au tranşat poziţiile.
După acel moment, propaganda, incitările şi provocările
la destabilizare politică au început să vină de foarte aproape, din „ţările frăţeşti“.
Cotidiane, posturi de radio şi televiziune ale unor partidelor comuniste din
statele membre ale Organizaţiei Tratatului de la Varşovia, au declanşat o
campanie mediatică de război informaţional. Campanie care nu-l doar viza doar
pe Nicolae Ceauşescu, ci si revendicări teritoriale.
Generalul brigadă (r.) S.R.I. Aurel I
Rogojan, fost sef de cabinet al generalului Iulian Vlad.
Aurel I. Rogojan este general de brigadă (r.)
şi a lucrat 36 de ani în Serviciile Secrete ale României. S-a născut în judeţul
Bihor, în 1949, şi a absolvit ca şef de promoţie Şcoala Militară de Ofiţeri
Activi a Ministerului de Interne, specializarea contraspionaj. De asemenea, a
absolvit Facultatea de ştiinţe juridice a Universităţii Bucureşti şi cursuri
postuniversitare în specializările criminologie şi psihopedagogie. În anii
1977-1985 a fost şeful de cabinet al secretarului de stat în Ministerul de
Interne şi şef al Departamentului Securităţi Statului – generalul Iulian Vlad
–, iar, apoi, a fost şeful Serviciului Independent Secretariat-Juridic al
Departamentului Securităţii Statului. A activat în serviciile de informaţii
până în anul 2006.
26 decembrie 2013
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Este binevenit oricine doreste sa comenteze! Rugam sa va inserati numele si datele de contact, din respect fata de cititori. Atacurile la persoana, injuriile, opiniile fara legatura cu subiectul prezentat vor fi sterse. Persoanele care doresc raspunsuri sau precizari oficiale, trebuie sa se adreseze conform "Normelor de comunicare in cadrul SCMD" (afisate pe pagina Secretariatului General al SCMD).