miercuri, 23 ianuarie 2013

Ce regiza Sergiu Nicolaescu la Revolutie (4)






Păcat, erai ministru!



La aproximativ 20 de minute de la fuga dictatorului, la televizor a apărut Mircea Dinescu cu un grup de revoluţionari, care, după ce a anunţat „că ţara e liberă de comunism“, a lansat apelul: ,,Căpitanul Nicolescu de la Ploieşti să vină urgent pentru apărarea Televiziunii!“ – apel repetat după alte 10 minute. A fost văzut şi auzit de o ţară întreagă. M-am prăbuşit pe un fotoliu. Am înţeles ce sarcină apăsa pe umerii mei. Toţi ochii subordonaţilor mei erau pe comandant. „Ce va face?“ – se întrebau. Nu puteam pune în mişcare o forţă considerabilă, de capul meu, la apelul unor „revoluţionari“. Am telefonat la şefii mei. Nu aveau nici un ordin în acest sens. M-am gîndit, din nou, la cele discutate cu d-l Nicolaescu cu aproximativ 2 luni înainte. Îmi aminteam întrebarea: „În cît timp poţi ajunge în Capitală şi cu ce forţe, dacă este nevoie?“ Înţelesesem clar: „nevoia“ apăruse. Nu aveam atunci noţiunea de Revoluţie. Fusesem chemat în Capitală. Am dat dispoziţiunile premergătoare necesare efectuării unui marş cu o coloană de luptă mixtă în Capitală. La aproximativ 20 de minute, la televizor apare Sergiu Nicolaescu, care repetă apelul: ,,Comandantul unităţii de blindate, de la Ploieşti, să vină urgent în Capitală. Militarii lui să poarte banderole tricolore pe mîna dreaptă“. Nu am dat nici un ordin în acest sens. După aproximativ 30 de minute de la al doilea apel am fost sunat de diverşi civili pe telefonul cu număr de oraş, care îmi spuneau foarte indignaţi: „N-ai plecat, domnule? Pierdem Revoluţia“. Deja din tovarăş ajunsesem domn. Erau paşi importanţi pe drumul democraţiei. De unde ştiau nişte civili numărul de telefon al unui comandant din Ploieşti? Am vorbit iar cu şefii mei din Ploieşti şi Bucureşti. Nici un ordin. Ceva îmi spunea să plec, militarul din mine, nu. Au început să apară ştiri care de care mai alarmante (mai tîrziu am văzut cum „se fabricau“), ştiri cu terorişti şi cu ce măcel se întîmplă în Capitală etc.
Puţin mai tîrziu, mă sună d-l Sergiu Nicolaescu, foarte panicat, nervos: „N-ai plecat, domnule? Pierdem Revoluţia. N-ai înţeles nimic din ce ţi-am spus ieri?“ (pe 21 decembrie). ,,Dacă plecai cînd te-am chemat, te numeam ministrul Apărării!“ „Vei primi ordin, am luat aprobare“, mi-a mai spus. Mai tîrziu, m-am întrebat: de unde avea un regizor, fie el chiar Sergiu Nicolaescu, puterea atît de mare de a pune un căpitan, comandant de regiment, ministrul Apărării?! Nu glumea… Mi-a repetat de multe ori acest lucru atunci, dar şi după 2-3-4 ani. Tot mai tîrziu, am înţeles cum ar fi avut această putere. Dacă d-l căpitan Lupoi, care a avut un rol minor faţă de mine, a ajuns ce-a ajuns, eu ajungeam, pur şi simplu, ministru. Cum veţi vedea ulterior, aş fi candidat pe post cu generalul Militaru. De unde avea aprobarea să pună în mişcare o forţă militară de la Ploieşti? Nu forţa conta, ci eu, pe care d-l Sergiu îl considera omul lui, un executant docil. S-a convins că s-a înşelat, mai tîrziu. Eu poate atunci am pierdut. Apoi am înţeles că, de fapt, eu am cîştigat. Nu mă simt direct părtaş la nimic. Nu erau destule unităţi în Bucureşti care să fie chemate pentru apărare Televiziunii?
Spre seara zilei de 22 decembrie ’89 primesc ordin de la comandantul meu direct, pe atunci colonelul Tiberiu Costache, comandantul Diviziei 57 blindate: „Am primit ordine superioare să pleci în Bucureşti cu jumătate din forţe la Televiziune, jumătate la M.Ap.N. Sînt terorişti. Mor oameni. Se trage, vezi ce faci. Ţinem legătura“. Ce legătură? Cu dumnealui am mai vorbit după aproximativ 10 zile, cînd a venit la Otopeni. De fapt, 10 zile nu am mai vorbit cu vreun comandant militar de-al meu. Am dat ordinele respective pentru marş, după toate canoanele regulamentelor militare: marş pe timp de noapte, coloană mixtă, inamic necunoscut. Situaţie complexă. În primul rînd, gravă era lipsa de date, de informaţii. Aveam o coloană lungă de 10 km, transportoare, tancuri, maşini speciale, tunuri, cercetaşi, camioane, 1.400 de militari în termen, 214 cadre. O forţă impresionantă pentru orice formă de luptă, darmite pentru ce urma, lupta în localitate! Era vorba pentru prima dată de luptă adevărată şi de vieţile oamenilor mei. Mi-am luat toate măsurile. Pînă să plec, iar mă sună d-l Nicolaescu, extrem de agitat: „Ce mai aştepţi? Pierdem Revoluţia. Te aştept la Săftica“. I-am răspuns, supărat pe tonul de comandă cu care îmi vorbea. „D-le Sergiu, eu comand o unitate de luptă, nu filmez“. Iar mi-a spus: ,,Păcat, erai ministru“.
Următorul fragment al scrisorii:
14 ianuarie 2011; 10:57:00

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Este binevenit oricine doreste sa comenteze! Rugam sa va inserati numele si datele de contact, din respect fata de cititori. Atacurile la persoana, injuriile, opiniile fara legatura cu subiectul prezentat vor fi sterse. Persoanele care doresc raspunsuri sau precizari oficiale, trebuie sa se adreseze conform "Normelor de comunicare in cadrul SCMD" (afisate pe pagina Secretariatului General al SCMD).