Constantin Brăiloiu şi distrugătorii
Institutului Naţional de
Etnografie şi Folclor
SCRISOARE DESCHISĂ
doamnei Mona Pivniceru,
ministrul Justiţiei
Anul
acesta se împlinesc 120 de ani de la naşterea etnomuzicologului, compozitorului
şi criticului muzical CONSTANTIN BRĂILOIU.
Născut în Bucureşti, în 13 august
1893, într-o familie aristocratică originară din Oltenia, cu rădăcini în neamul
Brâncoveanu. A făcut studii muzicale la Bucureşti (1901-1907), Viena
(1907-1909), Lausanne (1909-1911), Paris (1912-1914). După întoarcerea în ţară,
în 1920, împreună cu alţi compozitori, a pus bazele Societăţii Compozitorilor
Români, pe care a prezidat-o între anii 1926-1943. În anul 1928, s-a alăturat
echipei sociologului Dimitrie Gusti, în mijlocul căreia a efectuat primele
studii de teren asupra folclorului român în sate din Bucovina, Transilvania şi
Oltenia.
A creat Arhivele Folclorului în
cadrul Societăţii Compozitorilor Români. A creat o şcoală românească modernă de
culegători şi cercetători de folclor.
Dacă, în 1928, iniţiase Arhiva de
Folclor a Societăţii Compozitorilor Români (care a stat şi stă la baza
viitorului Institut de Etnografie şi Folclor al Academiei Române, din Bucureşti),
adunînd pe circa 3.000 de cilindri de fonograf, aproape 6.000 de melodii
populare din 289 de sate şi înregistrînd 1784 de cîntece populare pe 851 de
discuri, în deceniul al VI-lea, stabilindu-se la Geneva, a înfiinţat, şi aici,
Arhivele internaţionale de muzică populară.
Această amplă activitate practică a
fost completată şi fundamentată ştiinţific de o serie de manuale de muzică (din
anii 1935-1938) şi de numeroase culegeri tipărite: Treizeci de cîntece populare – 1928; Colinde şi cîntece de stea – 1931; Cîntece de stea – 1931; Cîntece
bătrîneşti din Oltenia, Muntenia, Moldova şi Bucovina – 1932; „Ale mortului“ din Gorj – 1936; Bocete din Oaş – 1938; Poeziile soldatului Tomuţ din războiul
1914-1918 – 1944 etc.
Colaborînd la diverse reviste din ţară
şi din străinătate, a publicat numeroase studii de muzicologie şi folclor,
precum: La musique populaire roumanine
– 1930; Despre bocetul de la Drăguş –
1932 ; Vicleimul din Târgu Jiu –
1936; Nunta la Feleag – 1938; Nunta pe Someş – 1940 ; Les icones paysannes roumaines peintes sur
verre (L’Ecole de Fagarasch) – 1945; Les
vers populaires roumaines chantes – 1954 etc.
Creatorul unei noi discipline
teoretice – Etnomuzicologia – prin
acea inegalabilă şi originală metodă de cercetare a folclorului, publicată în
1931 (Schiţa unei metode de folclor
muzical).
Compozitor şi pedagog în acelaşi
timp, muzicianul a privit folclorul şi ca o sursă de inspiraţie creatoare
nesecată, originală, vie, dar şi un material de educaţie artistică a
tineretului şcolar, ca un izvor indispensabil de cunoaştere a poporului român.
Ca fondator al Catedrei de folclor a Conservatorului din Bucureşti, a încercat
să ridice prima generaţie de etnomuzicologi români, care au dat ştiinţei
universale personalităţi de prestigiu autentic (Tiberiu Alexandru, Emilia Comişel,
Tatiana Găluşcă, Gheorghe Ciobanu). Membru corespondent al Academiei Române,
ales la 30 mai 1946.
În Bucureşti există, astăzi,
Institutul Naţional de Etnografie şi Folclor „Constantin Brăiloiu“, numit
astfel în amintirea şi onoarea compozitorului şi etnomuzicologului român.
Institutul funcţionează în imobilul din Str. Take Ionescu nr. 25, care a fost
proprietatea fostului prim-ministru TAKE IONESCU. Este dureros să constatăm că
această clădire a fost revendicată şi cîştigată de un anonim, evreul cumano-găgăuţ
Călin Mircea Popescu Nasta, din Bucureşti, str. Frederic Chopin, nr. 13, sc. A,
ap. 2, parter, sector 2, fără să aibă nici o legătură cu familia lui Take Ionescu
şi fără să aibă nici un drept de moştenire!
În ziua
de 24 ianuarie 2013, la Tribunalul Bucureşti, Secţia a III-a Civilă, va avea
loc procesul pentru evacuare prin executare silită, în dosar nr. 4206/3/2012,
reclamant Călin Mircea Popescu Nasta, pîrîţii fiind: Statul Român prin
Ministerul Finanţelor, Academia Română, Institutul Naţional de Etnografie şi
Folclor – Municipiul Bucureşti, Regia de Termoficare Bucureşti (?!) pentru
imobilul din str. Take Ionescu nr. 25.
Aceasta
şi din cauza Curţii de Apel Bucureşti, Secţia a III-a Civilă, care a pronunţat,
în şedinţa publică din 9 iunie 2011, o decizie irevocabilă în dosarul nr.
515/2/2011 (117/2011), prin care atribuie reclamantului imobilul situat în
Bucureşti, str. Take Ionescu, nr. 25, Sector 1, fostă str. Atena, nr. 25 –
imobil care fusese vîndut Statului Român, respectiv Ministerului Justiţiei. Vă
rog să vedeţi Decizia civilă nr. 743 din 9 iunie 2011 a Curţii de Apel Bucureşti.
Decizia este „à la Pitia“ şi încearcă
să-l acopere pe Călin Mircea Popescu Nasta. În proces s-a prezentat şi Corneliu
Ghiciu, nepotul fostului prim-ministru Take Ionescu, întors în România din
Australia, după o absenta de 50 de ani, prezentînd o cerere de intervenţie şi
solicitînd ca imobilul să rămînă proprietatea Statului Român şi nu să fie dat acestui
hoţ, Călin Mircea Popescu Nasta. La Decizia civilă nr. 743/09.06.2011 a Curţii
de Apel Bucureşti, d-ul Corneliu Ghiciu a înaintat o notă protest şi, apoi, o
completare către Ministerul Justiţiei – nr. 69484/10.08.2011 – domnului ministru
Cătălin Predoiu (în facsimilele alăturate). Corneliu Ghiciu a primit de la
Ministerul Justiţiei un răspuns lipsit de claritate la cererea înaintată, sub
semnătura secretarului de stat Alina Mihăilă Bica (cf. facsimilele răspunsului nr.
69489/26.09.2011).
Este
foarte semnificativ că ultimul moştenitor direct, Corneliu Ghiciu, a decedat la
5 octombrie 2011 – la numai 7 zile de la primirea răspunsului de la
Ministerului Justiţiei. Decesul intempestiv al acestuia este un mare mister.
Mulţi au avut interesul să-i închidă gură şi i-au închis-o definitiv. În
special mafia evreiască a retrocedărilor bunurilor care au aparţinut familiei
lui Take Ionescu, cît şi unele persoane care au dorit şi au reuşit să între in
posesia tuturor documentelor familiei Take Ionescu, precum şi a bunurilor
mobile şi imobile ale lui Corneliu Ghiciu. Nu trebuie uitat că Corneliu Ghiciu a
fost şeful unei organizaţii naţionaliste în Banatul de Severin şi păstra într-o
valiză multe documente ale organizaţiei, cît şi acte ale tuturor membrilor
familiei Ionescu (Take Ionescu, Victor Ionescu, Toma Ionescu şi Constantin
Ioan). El aflase că urma să fie arestat şi a trecut ilegal frontiera în Italia,
în august 1948, şi a emigrat în Australia. Dacă rămînea în ţară, ar fi fost
condamnat la cel puţin 25 de ani de muncă silnică. Asta pentru că era român şi
ortodox. Chiar şi mausoleul lui Take Ionescu din incinta mănăstirii Sinaia a
fost profanat de evreul cumano-găgăuţ Calin Mircea Popescu Nasta.
La cine
a rămas valiza cu documentele familiei Ghiciu şi familiilor Ionescu?! Cornel Ghiciu
era un om sănătos şi de multe ori spunea că el va trăi 104 ani. Nici nu bănuia
ce sfîrşit tragic avea să aibă. Verişoara lui, doctoriţa Dorina, l-a implorat să-i
lase ei valiza cu documentele familiei, însă el a refuzat-o cu o încăpăţînare
inexplicabilă. Anumite persoane şi chiar instituţii au avut tot interesul să
intre în posesia acestei valize.
Recent
s-a întors din Australia fiica lui Corneliu Ghiciu, d-na Alexandra Paula Carla
Ghiciu, care a înaintat un proces împotriva celor care i-au asasinat tatăl şi a
celor care şi-au însuşit bunurile mobile şi imobile care au aparţinut părintelui
ei. Procesul va avea loc în ziua de 6 februarie 2013, la Judecătoria Sectorului
6, Calea Ştirbei Vodă, nr. 115, în aceeaşi sală unde a fost judecat mareşalul
Ion Antonescu. Şedinţa publică începe la ora 8, în dosarul nr. 11017/303/2012, reclamant
Alexandra Paola Carla Ghiciu.
Imobilul
Institutului Naţional de Etnografie şi Folclor (I.N.E.F.) este proprietatea
Academiei Române, lăsat prin testament de Take Ionescu şi s-a păstrat în condiţii
destul de bune. Este casa-simbol a naţionalismului românesc şi figurează pe
lista monumentelor istorice.
Cine o fi în spatele acestui
individ, căci el n-o fi atît de redus mintal încît să nu-şi dea seama ca acţiunea
lui reprezintă o tentativă de furt? El a dat în judecată – trebuie să repet – Statul
Român prin Ministerul Finanţelor Publice, Ministerul Justiţiei, Academia Română,
Institutul Naţional de Etnografie şi Folclor, iar conducerea acestor instituţii manifestă o condamnabilă „lipsă de rol
activ“ (ca să mă exprim şi eu în preţioşii termeni juridici) în apărarea
patrimoniului Statului Român! În testamentul lui Take Ionescu este scris clar: „Las
întreaga mea avere mobilă şi imobilă, fără nici o rezervă, oriunde s-ar afla, în
ţară sau în străinătate, ACADEMIEI ROMÂNE“. Şi acum vine un fost gigolo al fostei menajere a lui Take
Ionescu să revendice imobilul. Incredibil. Nu poţi să crezi! Te doare că
trebuie să crezi!
În vizitele făcute la Institutul de
Etnografie şi Folclor, însoţit de Corneliu Ghiciu, ultimul descendent direct al
familiei Take Ionescu, m-a surprins faptul că, pe unul din pereţii din holul
central al institutului, alături de portretele unor etnografi şi folclorişti
români renumiţi, se află şi tabloul evreului Harry Brauner. Am rămas consternat,
pentru că ştiam că acest om, ca folclorist şi etnograf, a fost aproape de zero.
Harry Brauner era omul care îi însoţea în deplasări pe Dimitrie Gusti, Constantin
Brăiloiu, D. G. Kiriac, G. Georgescu-Breazu ş.a.; de fapt, el era secretarul
echipelor de etnografi şi folclorişti.
Harry Brauner (1908-1988), în toată
activitatea lui, a scris o singură carte: Să
auzi iarba cum creşte, Editura Eminescu, Bucureşti, 1979. Probabil că aceasta
carte a fost scrisă de fosta lui soţie, Lena Constante (1909-2005), fiica scriitorului
Constantin Constante, cel care a publicat romanul Haiducii Pindului. Harry Brauner este omul care l-a „ajutat“ pe Constantin
Brăiloiu să plece în străinătate şi să-i ia locul de director al Institutului
de Folclor în anul 1948. Nu trebuie uitat că Harry Brauner a fost unul dintre
principalii martori ai acuzării în procesul lui Lucreţiu Pătrăşcanu. Numirea
lui ca director al Institutului Naţional de Folclor a fost recompensa
guvernului iudeo-stalinist pentru mărturia mincinoasă depusă de el în procesul
lui Lucreţiu Pătrăşcanu. Din cauza lui Lena Constante a făcut mulţi ani de închisoare
în penitenciarul Mislea.
Nu am înţeles de ce conducerea
actuală a Institutului Naţional de Etnografie şi Folclor a afişat la loc de
cinste portretul evreului Harry Brauner. În locul lui trebuia expus unul din portretele
folcloriştilor şi etnografilor de valoare: Dimitrie Gusti, D. G. Kiriac, G. Georgescu-Breazu,
Sabin Drăgoi, Grigore G. Tocilescu ş.a., sau chiar al lui Mihai Eminescu, care
a fost printre primii folclorişti români. Multe strofe din poeziile populare
culese de Mihai Eminescu, trecute, apoi, prin personalitatea genială a
poetului, se regăsesc în unele poezii ale Poetului Naţional. Menţionez numai
prima strofă din poezia „Luceafărul“. Versurile populare „Că eu am fost la părinţi
ca şi luna printre sfinţi“ au devenit în „Luceafărul“: „Şi era una la părinţi şi
mîndră în toate cele, cum e Fecioara între sfinţi şi Luna între stele“.
Într-una din vizitele la Institutul
Naţional de Etnografie şi Folclor, făcută împreună cu Cornel Ghiciu, pe care îl
lega multe amintiri de acest imobil în care locuise o vreme, înainte de anul
1940, am întrebat-o pe actuala directoare a Institutului, d-na Sabina Cornelia
Ispas (directoare a institutului din 1997, membru corespondent din 2004 şi
titular din 2007 al Academiei Române!), cine este acest anonim Călin Mircea Popescu
Nasta, care revendica imobilul. Răspunsul acesteia ne-a lăsat perplecşi: „Nu ştiu
şi de această problemă se ocupă Academia Română, care este proprietara
imobilului“ (sic). D-na Sabina
Cornelia Ispas (n. 18 ian. 1941), fostă Cernaef, nu s-a implicat cu absolut
nimic în stoparea acţiunii de înstrăinare a imobilului unde funcţionează Institutul
Naţional de Etnografie şi Folclor, al cărei directoare este de 16 ani! D-na
Ispas o avea vreun grad de rudenie cu evreul-găgăuz-cuman Călin Mircea Popescu
Nasta, altfel nu se explică lipsa de reacţie în apărarea Institutului, care are
o arhivă de o valoare incomensurabilă pentru Naţiunea Română! De fapt, afinitatea
ei faţă de etnia evreiască se vede din teza de doctorat, pe care a susţinut-o în
anul 1978: „Raporturi între literatura
apocrifă, cărţi populare şi folclor. Ciclul solomonian în cultura română“. Aţi
reţinut?! „Ciclul solomonian în cultura
română“! De ce n-ar face d-na academician dr. Sabina Cornelia Ispas, fostă
Cernaef, şi lucrarea de doctorat cu titlul „Influenţa
razelor de lună asupra galoşilor de gumă“?! Sau, fiindcă e la modă plagiatul,
d-na academician dr. Ispas, fostă Cernaef, ar putea să-i plagieze lucrarea de
doctorat a lui Bulă, „Influenţa
paralelismului căilor ferate asupra ciclului menstrual la găini“. Consultaţi,
vă rog, Dicţionarul personalităţilor
feminine din România, de George Marcu şi Rodica Ilinca, Editura Meronia,
Bucureşti, 2009, pag. 141.
Constantin Brăiloiu, savant de
renume mondial, muzicolog, compozitor, membru fondator al Societăţii
Compozitorilor Români, creator al Arhivei de folclor muzical, al Arhivei
Internaţionale de muzică populară Geneva, a fost profesor de istorie a muzicii şi
folclorului la Conservatorul din Bucureşti, rector şi profesor la Academia de
Muzică Religioasă din Bucureşti (1929-1935), consilier tehnic la Legaţia Română
din Berna (1943-1945), membru al Societăţii Franceze de Muzicologie, membru al
Academiei Române (1946), fondatorul Catedrei de folclor la Conservatorul din
Bucureşti; devine conferenţiar la C.N.R.S. Paris (din 1948); a editat
renumita Collection universelle de
musique populaire enregistrée (Colecţia universală de muzică populară
înregistrată), 1951-1958; a decedat la 20 octombrie 1958, în vîrstă de 69 de
ani, la Geneva. Osemintele au fost reînhumate la Cimitirul Bellu Ortodox la 15
mai 1979, fig. 103, loc 18. Deşi a fost obligat să trăiască, în ultimul deceniu,
departe, în Elveţia şi în Franţa, nu şi-a uitat nici o clipă Patria.
A murit uitat departe de ţara pe
care a iubit-o atît de mult şi căreia i-a nemurit memoria muzicală ancestrală,
prin înfiinţarea unei arhive unicat în Europa. Evacuarea
I.N.E.F. din sediu va provoca distrugerea acestei arhive! Este evident
că aceasta se şi urmăreşte: distrugerea dovezilor despre folclorul românesc –
dătător de seamă despre spiritualitatea noastră –, iar preşedintele Academiei
Române, Ion Haiduc „tace ca mortu-n păpuşoi“ (vezi, în facsimile, adresa nr.
2838/04.08.2011 a lui Corneliu Ghiciu către Ion Haiduc, rămasă fără răspuns!).
Pentru ca, apoi, să vină alţii să spună că noi nu avem dovezi, mai ales că unii
au şi început să ne fure folclorul şi să spună că le aparţine. Un exemplu este
chiar imnul statului Israel, care nu este altceva decît prelucrarea, în andante maestuoso, a cunoscutului nostru
cîntec popular „Cucuruz
cu frunza-n sus“ – a cărui melodie a fost pusă pe note de compozitorul
Guilelm Şorban, tatăl lui Raul Şorban, „salvatoruil evreilor“, acum contestat
tot de evrei!
În 1990, Academia Română l-a repus în
drepturi şi, în semn de omagiu, a dat numele său Institutului Naţional de
Etnografie şi Folclor din Bucureşti. Ar fi o crimă şi o mare ruşine pentru
Statul Român ca imobilul care a aparţinut lui Take Ionescu şi unde funcţionează
în prezent Institutul Naţional de Etnografie şi Folclor să fie însuşit de un
evreu cumano-găgăuţ, străin de Neamul Românesc, străin de orice urmă de respect
faţă de patrimoniul material şi spiritual al ţării şi, mai ales – repet, ca să
audă şi autorităţile –, care nu are nici
un drept de moştenire. Aşa vor dispărea România ca stat şi poporul român ca
naţiune. Vorba profesorului Petre Ţuţea: „Neam de tîmpiţi ce suntem“. Am avut
milă de alogeni. Ne merităm soarta.
Nicolae
Iorga a fost mai precis şi mai categoric: „Un popor ridicol şi criminal de
tolerant“ (cf. „Problema evreiască la Cameră“,
Nicolae Iorga, 1910, Editura Neamul Românesc). Acest individ Călin Mircea
Popescu Nasta, despre care nimeni nu ştie nimic (ce profesie a avut, unde a
lucrat, dacă mai trăieşte etc.), a revendicat toate imobilele lui Take Ionescu
– lăsate de le Academiei Române, sediul I.N.E.F. fiind doar unul dintre cele
trei care i-au aparţinut – prin procese în Justiţie care sunt escrocherii
vizibile de departe, numai judecătorii care au instrumentat dosarele respective
nu le-au văzut.
Oare nu se găseşte nimeni în ţara aceasta care să facă dreptate?!
Oare nu se găseşte nimeni în ţara aceasta care să facă dreptate?!
Doamnă
ministru Mona Pivniceru, Ministerul Justiţiei este implicat direct în acest
dosar: oare nu se găseşte nici un jurist în minister care să apere interesele
ţării şi să scoată imobilul Institutului Naţional de Etnografie şi Folclor „Constantin
Brăiloiu“ din ghearele acestor escroci?!
Vă solicit să luaţi orice măsură pentru împiedica înstrăinarea imobilului I.N.E.F. către impostorul Călin Mircea Popescu Nasta, întrucît nu are nici un drept de moştenire, ci este doar un escroc.
Vă solicit să luaţi orice măsură pentru împiedica înstrăinarea imobilului I.N.E.F. către impostorul Călin Mircea Popescu Nasta, întrucît nu are nici un drept de moştenire, ci este doar un escroc.
21 ianuarie 2013 Voicu TUDOR
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Este binevenit oricine doreste sa comenteze! Rugam sa va inserati numele si datele de contact, din respect fata de cititori. Atacurile la persoana, injuriile, opiniile fara legatura cu subiectul prezentat vor fi sterse. Persoanele care doresc raspunsuri sau precizari oficiale, trebuie sa se adreseze conform "Normelor de comunicare in cadrul SCMD" (afisate pe pagina Secretariatului General al SCMD).